8,9
0

Rayman Legends: Definitive Edition

Niet definitive, wel nog steeds een topper

vr 15/09/2017
Gereviewed voor Nintendo Switch door Lazlo

Laat duidelijk zijn dat Rayman Legends: Definitive Edition niet de definiërende uitgave van Ubisofts kleurrijke platformer is. Maar dat maakt deze Nintendo Switch-versie van de game niet meteen een afrader. Meer zelfs: Rayman Legends en de Switch vormen het ideale huwelijk.

Rayman Legends zette bij heel wat Nintendo-fans kwaad bloed toen het verscheen in 2013. Ubisoft kondigde de game aan als een Wii U-exclusive én als launchtitel voor Nintendo’s vorige console. De game werd echter uitgesteld om dan uiteindelijk een jaar later toch als multiplatformtitel te releasen, waardoor Wii U-gamers onnodig langer moesten wachten op een game die eigenlijk al lang klaar was voor de ongelukkige console. Laat deze Definitive Edition Ubisofts goedmaker zijn voor de omstreden relatie van de game met Nintendo’s platform. De strijdbijl werd met Mario + Rabbids: Kingdom Battle nu eenmaal eindelijk begraven. Kunnen we nu dus gewoon allemaal van deze topper genieten?

DNA van een Switch-game

Zeker wel! Rayman Legends bevat namelijk het DNA van een ware Switch-topper. De game is uitgebreid in wat hij biedt, maar tegelijkertijd zeer toegankelijk om even op bus, trein of tram op te starten. De titel Definitive Edition is hij jammer genoeg niet echt waardig, doordat heel wat assets in het kader van het verkleinen van de gamefile gecompressed werden. Dat zorgt voornamelijk op het grote scherm ervoor dat je niet altijd de meest scherpe beelden krijgt. Ook heeft deze Switch-versie laadschermen waar je vaak langer dan tien seconden naar ligt te staren, terwijl hij op PlayStation 4 en Xbox One het helemaal zonder laadschermen doet. Zelfs op laadtijdkampioen Wii U laadde de game sneller. Een ramp is dat niet, maar de flow om van level tot level te hoppen is er zo wel uit.

Op vlak van content biedt de game alles wat voorgaande uitgaven boden, gebundeld in één pakket. Ook hier krijg je fijne bonussen zoals de Rayman Origins-stages die je kan vrijspelen, Murphy’s Touch-levels en de Kung Foot-modus, nu ook compleet met een toernooi-modus die je via local WiFi kan spelen. Toch vind je ook hier enkele gebreken. Zo kan je Murphy’s Touch-levels wel met touch controls spelen, maar die zijn in local co-op uitgeschakeld. Logisch aangezien je jouw Switch moet docken om hem op tv te spelen, maar tegenover de Vita-versie waar je een tweede console kan pairen om voor de touch-support te zorgen voelt dit toch als een eerder flauw excuus aan van de ontwikkelaars.

Nog steeds een klepper

Dat gezegd zijnde staat de game nog steeds als een huis, wat de hoge score van deze review verklaart. In prestaties wist ik geen merkbare dips in framerate op te merken noch stootte ik op bugs en glitches. Het spel ziet er ook nog steeds geweldig uit met zijn unieke en gevarieerde art style. Alle levels unlocken blijft een leuke taak en ik kijk er ook nooit tegenop om terug te keren naar een level om een hogere score neer te zetten en zo op te klimmen op de leaderboards die ook in deze versie weer aanwezig zijn. Het leveldesign is en blijft dan ook subliem. En als het je daar niet om te doen valt, kan je nog steeds doorspelen tot je alle heroes en hun variaties weet te unlocken. Die zijn in deze versie allemaal aanwezig, waar ze in voorgaande versies vaak aan specifieke platformen gelinkt waren.

12/09/2017
8,9
0

Het verbaast me dat deze platformer - een genre waar ik doorgaans amper tot geen interesse meer in heb - me nog steeds zo weet te boeien, zoveel jaren na zijn initiële release. Zaken zoals langere laadtijden dan bijvoorbeeld de Wii U-versie van de game, en het ontbreken van touch-controls in de co-op-versie van Murphy’s Touch, werpen vragen op waarom dit nu net de Definitive Edition van de game is. Toch is deze game inhoudelijk een ideale Switch-titel. Aanrader!
  • Ijzersterk leveldesign
  • Grafische stijl blijft goed
  • Alle mogelijke personages in één versie