The Quiet Man

4,0
0

The Quiet Man

za 17/11/2018

Tijdens gamescom kon ik met heel wat games aan de slag. Van de grootste toppers tot de kleinere games waarbij een enthousiast team je stond op te wachten om je meer te vertellen over hun nieuwste project. Dat laatste was het geval voor The Quiet Man. Hoewel er met Square Enix een grote uitgever achter schuilt, bestaat het ontwikkelingsteam uit een beperkt aantal mensen. Dat zou volgens hen echter geen invloed mogen hebben op de kwaliteit van de game. Wel, ze waren flink mis.

Toen The Quiet Man eerder dit jaar werd aangekondigd, was ik behoorlijk enthousiast. Games die volledig of gedeeltelijk in FMV te beleven zijn, kan ik wel smaken. Enkele voorbeelden daarvan zijn The Bunker en Late Shift. Ook in The Quiet Man werden een groot aantal FMV-fragmenten gepropt, al worden die afgewisseld met gameplay zoals we het gewoon zijn, zonder dat er video aan te pas komt. En hoewel het idee wel erg goed klonk, is het team er niet in geslaagd om er een mooi geheel van te maken.

Gemaskerde ontvoering

In The Quiet Man krijg je de controle over een dove protagonist die naar de naam Dane ‘luistert’ (ja, ’t is een flauwe). Hij werkt voor een jeugdvriend die momenteel actief is in de onderwereld. Het duo zit achter de persoon aan die Danes moeder tijdens diens jeugd heeft doodgeschoten. Door die gebeurtenis heeft hij heel wat te verwerken gekregen en met wraak zou hij dat kunnen verwerken. Hij wordt echter geteisterd door de ontvoering op een zangeres. Een zangeres die wel erg veel weg heeft van zijn vermoorde moeder. Aan jou, Dane, de taak om de jonge vrouw te redden uit de handen van de gemaskerde ontvoerder en levend en wel terug te brengen.

De eerste keer doorloop je het spel zonder audio. Geen geluid, geen ondertitels en dus ook totaal geen idee van wat er allemaal wordt verteld. Wie dacht dat Dane kan liplezen, heeft het ook grondig mis. Mocht je niet in slaap gevallen zijn, dan interpreteer je zelf maar wat er allemaal verteld wordt. Het is namelijk behoorlijk slaapverwekkend en zelfs saai om naar beelden te kijken waarbij zelfs niet de kleinste vorm van geluid bij komt kijken. Dat de acteerprestaties bedroevend zijn, helpt ook niet in het plaatje. Ik moet eerlijk bekennen dat het spel meermaals mijn aandacht heeft verloren, en dat is best triestig gezien je op nog geen drie uur door het verhaal heen loopt. Al is lopen veel gezegd …

Trieste bedoening

Dane knokt namelijk behoorlijk graag en dat mag je erg letterlijk nemen. Iedereen die in zijn weg loopt, klopt hij in elkaar met handen- en voetenwerk zoals we het kennen uit het PlayStation 2-tijdperk. De animaties zijn namelijk om bij te huilen en de gameplay doet het niet beter. Niks is synchroon, de vuistslagen en het gestamp met de voeten slaat nergens op en boren zich meermaals door de vijanden heen zonder effect. Daarnaast verloop het ook erg houterig, waardoor je totaal geen plezier haalt uit de vechtscènes. Helaas, want als je al eens wat gameplay krijgt voorgeschoteld, bestaat die uit het verslaan van steeds dezelfde groen geklede rakkers.

Nu en dan krijg je een baasgevecht voorgeschoteld, al houden die ook niet veel in. Combo’s zijn onbestaande in The Quiet Man en het resultaat daarvan is dat je steeds dezelfde toetsen indrukt. Sporadisch kan je eens een of andere sterkere aanval uit de mouw schudden, al is het niet geheel duidelijk hoe dat in zijn werk ging. Qua besturing wordt er namelijk niks uitgelegd, al krijg je wel een vaag idee door eens in het pauzemenu te bladeren en de besturing op cryptische wijze te ontcijferen. Er is echter één voordeel: je bent nog geen drie uur van je leven kwijt. Alhoewel …

Een goede week na de release van The Quiet Man heeft de ontwikkelaar een gratis update uitgebracht waarin geluid wordt toegevoegd. Daardoor heeft het geheel nu wél een betekenis, al verandert dat nog niks aan de erbarmelijke presentatie. Die patch zorgt er enkel voor dat je opnieuw een aantal uur aan het scherm gekluisterd zit, al had ik liever twee uur lang punaises ingeslikt. Héél jammer, want ik was oprecht benieuwd naar The Quiet Man. Helaas wist het op geen enkel vlak ook maar enige vorm van verwachtingen in te lossen.

01/11/2018
4,0
0

The Quiet Man laat je het best links liggen, ondanks de kostprijs van amper vijftien euro. Daarvoor krijg je een kleine drie uur aan gameplay afgelost met vele tussenscènes die je de eerste keer doorloopt zonder geluid. De patch voegt een meerwaarde toe, maar daar is eigenlijk ook alles mee gezegd. Zonde van het geld en de tijd, helaas.
  • Originele setting
  • Geluid voegt meerwaarde toe
  • Acteerniveau ondermaats