Q.U.B.E. 2

7,7

Q.U.B.E. 2

Q.U.B.E. 2 is een waardig vervolg

di 13/03/2018
Gereviewed voor PC door Michael

Puzzelgames behoren tot mijn favoriete bezigheden en Q.U.B.E. wist enkele jaren geleden mij urenlang aan het scherm gekluisterd te houden. De sequel plaatst ons opnieuw in het lichaam van Amelia Cross, een archeologe die plots wakker schiet en niet weet waar ze terechtgekomen is. Enkel door de verschillende elementen van haar omgeving te manipuleren zal ze dit barre landschap kunnen verlaten en met elf gebieden en tachtig puzzels valt er weeral heel wat te beleven.

En toen was er chaos. Een proloog van enkele seconden is voldoende om aan mij, de speler, duidelijk te maken dat ik een serieus probleem heb. Een snijdende zandstorm zorgt ervoor dat je niets voor ogen ziet en wanneer je plotseling in elkaar stuikt, is het onduidelijk wie of wat deze ellende heeft veroorzaakt. Ondanks je afgelegen locatie hoor je stemmen, die je via een of ander kanaal bereiken, en zo krijg je beetje bij beetje een idee van de situatie waarin je verzeild bent geraakt. Niet veel later begint Chapter 1 en kan de puzzelpret aanvangen.

Relaxend gamen

Emma Sutcliffe weet waarover ze spreekt en via een vaste frequentie probeert ze ons doorheen het doolhof van Q.U.B.E. 2 te gidsen. Blijkbaar zitten we in een soort overlevingspak met speciale krachten, waarmee we kubussen kunnen aantrekken en wegstoten. Q.U.B.E. staat voor Quick Understanding of Block Extrusion en dat laatste woord betekent niets meer of minder dan ‘uitpersing’. Jij gaat de omgeving dus moeten veranderen, bepaalde elementen moeten wegpersen, om al puzzelend vooruitgang te boeken.

Vooruit plannen, zoals alleen een volleerd schaker dat kan, zorgt voor vlotter progressie.

Het hele spel wordt vanuit een eerstepersoonsperspectief gespeeld met enkele de handen van Amelia in beeld. Het eerste wat je leert is om een blauwe gloed in een springplatform om te toveren waarmee je hoger gelegen plateaus kan bereiken. Niet veel later beheers je de trick om rode stenen uit hun originele plaats weg te trekken om zelf plateaus te creëren en zo baande ik me al gauw een weg doorheen de eerste regionen van deze relaxte maar oh zo toffe puzzelgame.

Snelle leercurve

Initieel lijkt het een spelletje voor zeer jonge gamers te zijn, maar dat gebrek aan complexiteit wordt snel opgevangen wanneer je handschoenen verschillende krachten kunnen combineren. Wanneer ik elke puzzeluitdaging onmiddellijk aanging, mislukte dat regelmatig. Vooruit plannen, zoals alleen een volleerd schaker dat kan, zorgt voor vlotter progressie. Jezelf omhoog katapulteren om dan zonder opvangplatform terug naar beneden te stuiken oogt redelijk dom, maar een ezel stoot zichzelf geen tweemaal tegen dezelfde steen en de volgende poging lukt doorgaans wel. Het combineren van kleuren kan ook wat verwarring zaaien, maar eenmaal je voldoende met de knoppen van je controller hebt geëxperimenteerd is ook dat verleden tijd. Je kan trouwens ook gewoon van je toetsenbord gebruikmaken want een zestal toetsen volstaat om de game te voltooien.

Q.U.B.E. 2 is een waardig vervolg op het interessante eerste spel.

Ik sprak vooraf over een elftal levels en hoewel dat veel lijkt, wals je vrij snel doorheen de verschillende gebieden die met puzzels werden volgestouwd. De moeilijkheidsgraad stijgt ook niet echt meer nadat je Chapter 2 hebt uitgespeeld waardoor het allemaal vlot verloopt. Ik herhaal dat de puzzels leuk spelen en een zekere voldoening geven, maar je zal je hersenpan nooit tot het uiterste moeten drijven om de geheimen van Q.U.B.E. 2 volledig te ontrafelen. Waar je bent, wie je bent en waarom je in deze situatie bent beland? Je komt er zelf wel achter!

7,7

Q.U.B.E. 2 is een waardig vervolg op het interessante eerste spel; de puzzels zijn aangenaam om uit te dokteren, de klemtoon ligt op plezier beleven en daardoor moet je ook geen complexe opdrachten verwachten. Ben je dus op zoek naar een spel om je suf op te piekeren, dan zal je andere oorden moeten opzoeken. In het andere geval, veel plezier hiermee!
  • Relaxend puzzelen
  • Gevarieerde opgaves
  • Mysterieusiteit