Puyo Puyo Tetris 2

8,0
0

Puyo Puyo Tetris 2

Ik ben een ontzettend grote Tetris-fan. Ik heb de game in mijn tienerjaren kapotgespeeld op mijn Nintendo GameBoy. In tussentijd kreeg de legendarische blokkengame nieuwe gezichten met onder andere de Battle Royale-versie Tetris 99 op de Nintendo Switch en het fantastisch sfeervolle Tetris Effect. In 2017 werd de game gekoppeld met het Japanse fenomeen Puyo Puyo. Deze game bleef altijd wat op mijn radar staan, tot ik het spel effectief kocht begin dit jaar. Nu, 3 jaar na de Europese release, komt SEGA met het vervolg dat toepasselijk de naam Puyo Puyo Tetris 2 meekreeg.

Een helpende hand

Ik besliste om die Puyo Puyo aan te schaffen omdat ik een dik half jaar eerder de game Puyo Puyo Champions mocht reviewen voor jullie. Toen raakte ik al betoverd door de heerlijke hectiek én de compleet andere strategische mogelijkheden van deze Aziatische game. Waar ik toen ontzettend mijn best moest doen om de game onder de knie te krijgen, helpt Puyo Puyo Tetris 2 de nieuwkomers een handje door de tutorials die aanwezig zijn.

In deze uitgebreide lessenreeks krijg je de kneepjes van het vak aangeleerd. Niet alleen krijg je de basisregels mee, maar geeft de game je enkele tips en tricks om hogere combo’s neer te zetten. En eens je dat eenmaal onder de knie hebt, ga je zonder twijfel heel wat uren plezier beleven aan deze game.

Diverse spelmodi

Wat betreft de aanwezige spelmodi kan je uiteraard, en gelukkig maar, de standaard Tetris en Puyo Puyo spelen. Dit in je eentje of met twee, zowel online als offline. Hou er wel rekening mee dat de game, jammer genoeg, géén ondersteuning voor crossplatform aan boord heeft. Hierdoor moet je dus goed afspreken met je toekomstige spelmakkers welke versie je aanschaft. En als je wat van competitie houdt, moet je zeker ook deelnemen aan de verschillende online leagues die worden georganiseerd.

De belangrijkste nieuwigheid zijn de Skill Battles.

Naast deze standaard modi zitten er gelukkig ook heel wat andere varianten in de game. Het overgrote deel herkende ik nog uit het origineel, zoals de Fusion-mode waarin je zowel Puyo’s als Tetris-blokken een goed plaatsje moet zien te geven op hetzelfde spelbord. Maar de hoofdmoot is ongetwijfeld de Adventure Mode. Hierin krijg je een geweldig over-the-top anime-verhaal voorgeschoteld waarin het uiteindelijke doel is om de wereld te redden door Puyo Puyo en Tetris te spelen tegen elkaar. Onderweg leer je bijvoorbeeld ook dat vriendschappen ontzettend belangrijk zijn, maar dat is iets wat velen onder ons het afgelopen jaar wel al hebben ontdekt.

Handige vaardigheden

De belangrijkste nieuwigheid, die ook geïntroduceerd wordt in de Adventure Mode, zijn de Skill Battles. In deze gevechten kies je jouw teamleden om de strijd aan te gaan tegen je tegenstanders. Geen groot verschil met de standaard spelsessies, ware het niet dat je nu een gezondheidsbalk bovenaan je scherm krijgt.

In combinatie met een MP, of mana, metertje. Zoals je waarschijnlijk wel had verwacht, is het de bedoeling om de HP-meter van je tegenstander naar nul te krijgen. Dit doe je door combo’s te maken met je Puyo’s of lijnen weg te werken met je Tetris-blokken. Ondertussen kan je ook gebruik maken van de skills van je teamgenoten.

Deze variëren van het makkelijker maken om aanvallen in te zetten tot het herstellen van je HP-meter. Naarmate je wedstrijden wint, speel je meer personages vrij die op hun beurt dan weer nieuwe skills met zich meebrengen. Je speelt ook hier opnieuw hetzelfde spelletje, maar SEGA is hier absoluut in geslaagd om de uitdaging en het spelplezier naar een hoger niveau te tillen.

Weinig nieuws voor terugkerende gamers

Hoe plezant het ook is om potjes Puyo Puyo en Tetris te spelen, toch blijf ik met een grote twijfel zitten. Want naast de heerlijke Skill Battles, is er weinig nieuws te vinden voor gamers die het eerste deel grijs hebben gespeeld. De Adventure Mode is lekker uitgebreid en over-the-top in die typische Japanse manga-stijl. Maar als je het objectief bekijkt, speel je hetzelfde spelletje opnieuw en opnieuw. Akkoord, deze opmerking kan je bij héél veel games plaatsen, maar hier spreek je wel over hetzelfde blokkenspel met telkens dezelfde blokken die naar beneden vallen.

12/08/2020
8,0
0

SEGA had weinig ruimte voor verbetering na het meer dan geslaagde eerste Puyo Puyo Tetris. Toch slaagden de ontwikkelaars erin om hier en daar wat extra peper en zout toe te voegen, met de ontzettend leuke Skill Battles op kop. Toch zal het voor de gamers die de eerste game speelden, moeilijk zijn om meteen de volle pot te betalen voor deze sequel. Ook al betaal je ‘slechts’ €39,95 voor de game. Maar heb je de hectiek en wondere wereld van Puyo Puyo Tetris nog niet mogen ervaren? Geef dan deze Puyo Puyo Tetris 2 zéker een kans!

• Fantastische Tetris en Puyo Puyo gameplay
  • Adventure mode is lang en heerlijk over-the-top
  • Skill Battles een aangename toevoeging