Project Cars 3

5,5
0

Project Cars 3

De voorbije jaren is er heel wat veranderd voor Slightly Mad Studios. Na een succesvolle crowdfunding campagne om een simracer in elkaar te boksen verscheen 3 jaar geleden het tweede deel van hun Project Cars-serie. Ondertussen werd de studio overgenomen door Codemasters, een van de meest toonaangevende uitgevers/ontwikkelaars op vlak van racegames. Zij wilden Project Cars toegankelijker maken voor een breder publiek. Een goede keuze?

Bij de hand genomen

Bij het opstarten van de game word je onmiddellijk bij de hand genomen en krijg je uitleg over de verschillende modi en mogelijkheden van de game. Ook kan je de moeilijkheidsgraad tot in het kleinste detail aanpassen en dat op een erg duidelijke manier. Nieuwkomers worden op deze manier dus beter bij de hand genomen om hun gewenste instellingen, euhm, in te stellen.

Ook het rijgedrag van de wagens is aangepast. Een logische beslissing als je een breder publiek wil aanspreken, maar een element waar de fans van het eerste uur terecht schrik voor hadden. Het racen is nog steeds leuk, maar de racepuristen hebben in deze game niets meer te zoeken. De wagens zijn een stuk vergevingsgezinder. En dat zowel met de controller als met een stuur. Al mag je de limieten van de meer dan 50 circuits niet te dicht gaan opzoeken. Maar daarover later meer.

Ook wordt mooi aangeduid waar je moet beginnen remmen, waar de apex ligt van een bocht en waar je naartoe moet mikken bij het uitrijden van een bocht. Deze instelling is uiteraard uit te zetten, maar staat wel standaard aan. Ook schade is enkel cosmetisch, waardoor er van mechanische schade geen sprake meer is.

Op naar de top

De modus waar je het meeste tijd in zal doorbrengen is de carrière. Hier moet je jezelf als racer in 10 klasses opwerken naar de hoogst mogelijke raceklasse, beginnend in de GT-klasse. Ik koos als eerste wagen een Mitsubishi Lancer om het asfalt onveilig te maken. Wat mij meteen opviel was dat er telkens 3 doelstellingen zijn die je tot een goed einde moet brengen.

De modus waar je het meeste tijd in zal doorbrengen is de carrière.

Deze variëren van 8 keer op een propere wijze je voorliggers voorbijrijden tot een aantal bochten perfect nemen. Ook het finishen in de top 3 of de race winnen behoort soms tot de opdrachten, maar dit is niet altijd het geval. En dat kenmerkt meteen ook de aard van het beestje in Project Cars 3.

Racen doe je verdorie om te winnen, niet om zo lang mogelijk in iemands slipstream te blijven hangen. Je moet beloond worden om te winnen, niet om te verliezen. Naast standaard races zijn er ook andere events waarin je bijvoorbeeld zo consistent mogelijk moet rijden over 3 rondes of waarin je blokken met punten omver moet rijden.

Grinden…

Hoewel er bijna 200 wagens op je staan te wachten, zal je het overgrote deel van je tijd doorbrengen met het kijken naar al dat moois. Want erg snel gaat het niet vooruit in de carrière. Dat komt enerzijds omdat er vrij veel events per racetak aanwezig zijn (dat is goed!) maar ook omdat de game niet bepaald gul is met het uitbetalen (niet zo goed).

Ook op grafisch vlak is de game geen hoogvlieger.

Je moet dus enerzijds events grinden om hogerop te komen in de raceklasses en anderzijds moet je waakzaam blijven dat je genoeg geld bij mekaar scharrelt om te investeren in snellere wagens. Maar door het vrij beperkt uitdelen van geld, is het makkelijker om de wagen die je al bezit te upgraden, of te downgraden, naar het gewenste niveau. Iets wat haaks staat op de intentie om de game toegankelijker te maken voor het bredere publiek.

Twee maten en gewichten

Een ander aspect wat niet meteen strookt met een game voor het brede publiek, is het wel erg strenge strafsysteem. Wanneer je iets te ver van de baan gaat in een Hot Lap-event, word je poging onverbiddelijk tenietgedaan. Ook met je achterwerk even tegen een boarding aan schurken levert je een straf op.

Snij je de bocht iets te veel af naar de zin van de ontwikkelaars? Dan kan je enkele seconden geen gas geven terwijl het hele raceveld je voorbij vlamt. Zonder enige waarschuwing. En het rare is dat de foutenmarge per circuit anders is.

Zo ging ik op het korte circuit van Brands Hatch uit de bocht en besloot ik om de volledige laatste bocht af te snijden. Hiervoor kreeg ik wonderwel géén tijdstraf, terwijl ik die in de chicane op het circuit van Catalunia wél kreeg omdat ik een centimeter te veel van de curbstone meepakte. Dit werkt niet alleen mateloos op mijn systeem, maar staat ook haaks met het doelpubliek voor deze game.

Grafische achteruitgang

Ook op grafisch gebied is de game geen hoogvlieger te noemen. Op het eerste zicht zien de bolides er allemaal fantastisch uit en ook de cockpits zien er voor het overgrote deel geweldig uit. Maar wanneer je op details begint te letten, valt de game door de mand. Schaduwen op je motorkap zien er blokkiger uit dan de eerste Super Mario-game op de NES. Ook de omgevingen van de circuits zien er verlaten en saai uit.

Wat mij het meeste stoort is het feit dat de veel geprezen weerseffecten uit Project Cars 2 hier een stap achteruit hebben gezet. Ja, het kan na 2 ronden plotseling beginnen regenen tijdens een race. Maar de uitwerking ervan is belabberd. De spray achter de wagens ziet er generisch uit en na 2 druppels regen ligt het volledige circuit al vol water. Mijn vriendin zei letterlijk: ‘Gran Turismo Sport ziet er wel een pak mooier uit!’ En dat zegt genoeg als je weet dat Gran Turismo reeds 3 jaar oud is.

It’s raining bugs

En als dat nog niet genoeg is, kampt de game ook met heel wat technische problemen. Wanneer ik voor de grafisch mooiste instelling koos op mijn PlayStation 4 Pro, zag ik screentearing tijdens nachtraces én zakte de framerate merkbaar naar beneden. Daarnaast worden textures van omgevingen en schaduwen erg laat ingeladen waardoor deze vrij laat in beeld flikkeren.

Het gebeurde ook meermaals dat mijn opgeslagen custom livery van mijn wagen niet werd ingeladen. Enkel de velgen werden correct ingeladen, maar de verf op de wagen was de standaardkleur. En tot slot moest ik een 3-delig event opnieuw starten omdat de game na het tweede event vergeten was dat ik al 2 events had gereden.

08/28/2020
5,5
0

Project Cars 3 is verre van de opvolger van het geweldige Project Cars 2. De weg die ontwikkelaar Slightly Mad Studios en uitgever Codemasters hebben ingeslagen is er eentje van veel tegenstrijdigheden. De game is inderdaad een stuk toegankelijker dan zijn voorgangers, maar het erg strenge strafbeleid is ronduit irritant. Ook zijn de doelen in de carrière niet erg moeilijk, maar duurt het wel lang eer je een nieuwe wagen kan kopen omdat de game blijkbaar graag op het geld op zak houdt. Daarnaast zit het spel vol technische foutjes waardoor het plezier bij momenten ver zoek is. Ook grafisch stelt de game zwaar teleur, ook op mijn PlayStation 4 Pro. Het is mij een mysterie waar Codemasters naartoe wil met de Project Cars-serie. Want met Project Cars 3 raken ze kant noch wal. En dat is een teleurstelling van jewelste.

• Veel content
  • Leuke handling voor een arcaderacer
  • Verloochent zijn roots