8,8
0

Project Cars 2

Sim-racer van hoog niveau

do 19/10/2017
3 reacties

Iets meer dan 2 jaar geleden mochten we voor het eerst achter het stuur kruipen van ‘Project Cars’. Een droomproject van enkele fanatieke raceliefhebbers die wilden bewijzen dat ze zelf een betere racegame konden maken dan de toenmalige ontwikkelaars. Dankzij een erg succesvolle crowdfunding campagne konden ze deze droom waarmaken met een prachtige game als resultaat. Perfect was ‘Project Cars’ zeker niet, maar het zette wel een standaard neer op vlak van simulatiegames. Met een pak meer ervaring onder de motorkap waagde Slightly Mad Studio’s zich aan de meer dan logische opvolger.

Een veelgehoord minpunt bij de eerste ‘Project Cars’-telg was het nogal beperkte aantal wagen die je ter beschikking kreeg om de verschillende circuits onveilig te maken. Laat ik meteen duidelijk zijn en bevestigen dat dit probleem netjes werd weggewerkt. Nu heb je keuze uit maar liefst 180 verschillende bolides uit negen verschillende motorsport disciplines, gaande van Formule 1 wagens, GT3 racebolides, rallywagens, karts tot de zogenaamde ‘road legal’ dreamcars. Heel straf is dat elk exemplaar tot in de puntjes is uitgewerkt, zowel qua interieur als het koetswerk en de velgen. Bovendien wist men enkele iconische merken toe te voegen aan deze uitgebreide portfolio. Denk daarbij aan Ferrari, Lamborghini en Porsche.

Je hebt de keuze uit maar liefst 180 verschillende bolides uit 9 verschillende motorsport disciplines.

Oog- en oorgasme

Grafisch ziet ‘Project Cars 2’ er fantastisch uit. Ik speelde de versie voor de PlayStation 4 en was danig onder de indruk van de grafische details. Ben je van plan deze game op pc te spelen, dan zal de grafische pracht ongetwijfeld van een nog hoger niveau zijn. Als je pc de nodige paardenkracht onder de motorkap heeft zitten tenminste. Desalniettemin valt niet te ontkennen dat er, ondanks het feit dat deel 1 er al fantastisch uit zag, de ontwikkelaars erin geslaagd zijn om de lat weer een niveau hoger te leggen. De weerseffecten verdienen trouwens ook een speciale vermelding. Het standaard dynamisch weerssysteem is ondertussen al goed ingeburgerd, maar hier krijgen we het volgende niveau voorgeschoteld. Regenplassen verschijnen random tijdens een regenbui en zullen geleidelijk aan ook verdwijnen wanneer de zon opnieuw door de wolken breekt of wanneer je ronde na ronde het water uit deze plas laat opspatten en vernevelen. Ongezien!

Ook op audiogebied geldt dezelfde stelling. De brullende motoren, gierende banden en knallende uitlaten vliegen je bijna letterlijk rond de oren. Met name als je vanuit de cockpit je bolide bestuurt is het geluid adembenemend.

De weerseffecten verdienen trouwens ook een speciale vermelding.

Historisch erfgoed

Dit alles zou uiteraard in het niets vervallen moest de game een beperkt aantal locaties herbergen waar je van al deze pracht zou kunnen genieten. Gelukkig werd ook hier met de nodige zorg en drang naar keuze gewerkt. In totaal krijg je nu meer dan 60 tracks met 130 verschillende layouts voorgeschoteld waarop je jouw ros van staal (of carbon) kan loslaten. Wij Belgen mogen ook weer best fier zijn. Niet alleen is het circuit van Zolder én Spa-Franchorchamps van de partij, maar doet ook de historische layout van deze laatste zijn intrede. Niets mooier dan dit stukje historie te ontdekken met een klassieke Lotus F1-wagen. Elk bestaand circuit werd bovendien weer tot in het kleinste detail opgebouwd en is een waar lust voor het oog.

Genieten met hoofdletter G op het klassieke circuit van Spa-Franchorchamps.

Wat zal het worden?

De carrièremodus is opnieuw van de partij en hier werden enkele welgekomen veranderingen doorgevoerd. Je hebt nog steeds veel vrijheid in het kiezen aan welke kampioenschappen je wil deelnemen. Echter zijn de grootste en belangrijkste disciplines nu afgesloten bij het begin. Je zal je gaandeweg dus eerst moeten bewijzen in de instapreeksen vooraleer je bijvoorbeeld aan de start mag verschijnen van de GT3-kampioenschappen. Belangrijk om weten is dat je, eens je een kampioenschap gekozen hebt en het contract hebt getekend er geen weg terug is. Je zal het volledige kampioenschap moeten afwerken eer je een nieuw kan starten. Op zich lijkt dit niet meteen een probleem, maar wanneer een bepaalde wagenklasse je niet bevalt of de besturing van de wagens te moeilijk blijkt, zit je toch vast aan je keuze.

Deze beperking staat in schril contrast met het oneindig aantal mogelijkheden die je hebt om de game aan te passen.  Je kan zowat elk onderdeel van je wagen aanpassen. Loop je verloren in de verschillende mogelijkheden, dan kan je beroep doen op de race engineer. Hij zal je aan de hand van enkele simpele vragen kunnen aangeven wat er aan je bolide dient aangepast te worden.

Als je vanuit de cockpit je bolide bestuurt is het geluid adembenemend.

Stuur met een stuur!

De besturing is in het algemeen best pittig te noemen. Zeker als je, net zoals ik, niet beschikt over een racestuurtje en je dus verplicht bent om de strijd aan te gaan met je standaard controller. In alle eerlijkheid is er al een serieuze verbetering merkbaar ten opzicht van het eerste deel, maar er zijn toch een pak wagens waar het bijna onmogelijk is om deftige en consistente rondetijden neer te zetten. Vooral wanneer je achter het stuur kruipt van heuse racemonsters met zeer veel paardenkracht wordt het tricky. Je mag echter niet vergeten dat we hier te maken hebben met een simulatiegame pur sang en het dus logisch is dat je gameplay niet erg vergevingsgezind is bij het maken van foutjes. Een ‘rewind’ knop vind je hier dus niet terug. Wil je echt een lange termijnrelatie opstarten met ‘Project Cars 2’, is een stuurtje een absolute aanrader.

Ook 's nachts is het heerlijk racen.

Spelen met de instellingen is fun

Over de carrièremodus heb ik het al gehad, maar ‘Project Cars 2’ herbergt nog een breed scala aan opties, zowel online als offline. Ik heb mij ontzettend geamuseerd met het opstarten van verschillende offline single player-races. Het leuke is dat je volledig loos kan gaan bij het instellen van deze races, zoals het moment van de dag waarop de race gereden wordt en de verschillende weerseffecten die je tijdens de race voor de kiezen wil krijgen. Heb je ooit al eens in Dubai gereden tijdens een sneeuwstorm? Ik wel!

22/09/2017
8,8
0

‘Project Cars 2’ is een fantastische game. Audiovisueel is er weinig tot niets op aan te merken en met het dynamische weerssysteem wordt een nieuwe standaard neergezet. De keuzemogelijkheden wat betreft wagens en circuits zijn ontzettend uitgebreid. Toch is dit een game waar niet iedereen plezier aan zal beleven. Wil je snel een paar rondjes rijden zonder al teveel na te denken? Dan laat je deze game best liggen. Ik raad deze titel enkel aan wanneer je bereid bent om geduldig te investeren in het leren kennen en besturen van de wagens én wanneer je een deftig stuurtje met pedalen ter beschikking hebt. Herken je jezelf hierin? Dan ga je jezelf maandenlang verliezen in deze prachtige sim-racer!
  • Audiovisueel sterk
  • Tonnen content
  • Weerseffecten