Pro Cycling Manager 2019

6,0

Pro Cycling Manager 2019

"Pro Cycling Manager is exact wat je ervan verwacht"

di 09/07/2019

Het zijn weer hoogdagen voor wielerfanaten. Of je afgelopen weekend de koers in ’t echt bent gaan bekijken of gewapend met een Duveltje de tv hebt opgezet, er zijn sowieso toogklap-momentjes geweest waarin je je koersexpertise aan je maten hebt geëtaleerd. Wel, tijd om de proef op de som te nemen met Pro Cycling Manager 2019. Demarrage of chasse patate?

Vlotter dan voorheen

Koersen blijft koersen, of er nu ieder jaar een nieuwe Pro Cycling Manager uitkomt of niet. Aan de kernformule verandert er niet veel, en dus zoekt het spel naar andere manieren om ieder jaar te blijven scoren. Soms lukt dat, soms iets minder. Dit jaar lijkt developer Cyanide Studio voornamelijk in te zetten op het verder finetunen van bestaande systemen, iets wat de game zeker ten goede komt.

Die stroomlijning vind je op meerdere vlakken terug. Qua gameplay kreeg de AI een flinke opknapbeurt: groepscrashes waarbij schijnbaar de helft van de renners op de grond sukkelt komen een pak minder frequent voor, in ruil voor meer kleinschalige crashes met 2 à 3 renners. Bovendien maken NPCs logischere beslissingen en route, maar ook achter de schermen dankzij het verbeterde contractensysteem. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad waarop je speelt kan het soms redelijk pittig zijn om als eerste over de eindmeet te duiken, al krijg je in PCM2019 over ’t algemeen een realistische en eerlijke uitdaging voorgeschoteld.

Qua gameplay kreeg de AI een flinke opknapbeurt.

Daarnaast werd het spel ook grafisch en technisch opgekrikt. Van frame drops of hard crashes had ik (in tegenstelling tot sommige vorige edities) geen last, ongeacht hoeveel banden, bomen of toeschouwers er in beeld kwamen, en dat beeld zag er trouwens prima uit. Verwacht geen fotorealistische graphics of unieke artstyle – dit is een management game, een genre waar audiovisuele originaliteit vaak opgeofferd worden ten voordele van pure, diepgaande gameplay. In ieder geval kan je niet klagen over de graphics of performantie van PCM2019: verwacht geen toeters en bellen maar alles blijft ten minste boven water.

Misschien wel de grootste uitdaging van iedere management game is het uitbouwen van een intuïtieve en overzichtelijke user interface. Gezien de honderden opties, venstertjes en keuzes die tijdens je playthrough op je scherm zullen poppen, is een gestroomlijnde UI geen overbodige luxe. Gelukkig genoeg is dat ook Cyanide Studio niet ontgaan en hebben ze alles een pak gebruiksvriendelijker gemaakt. Zowel in de menu’s als tijdens het koersen zou je nu makkelijker door de menu’s moeten kunnen navigeren zodat je geen uren moet zitten sukkelen met nieuwe contractvoorstellen, trainingsessies en wedstrijdstrategieën.

Jouw eigen unieke renner

De Pro Cyclist-modus, min of meer de ‘story mode’ van PCM 2019, werd overkop gehaald en net als vele andere features serieus opgeknapt. Hier zit bijvoorbeeld een nieuw vaardigheidssysteem in waarmee je jouw persoonlijke rider speciale vaardigheden aanmeet, waaronder bijvoorbeeld een langer durende topconditie, meer succesvolle ‘reading’ van je tegenstanders of het charisma om je ploeggenoten harder te doen zwoegen tijdens wedstrijden. Die perks zorgen voor meer betrokkenheid ten opzichte van je renner en ze voegen ook een lichte maar plezante laag customization toe aan de races, die in het verleden voor mij persoonlijk steeds de saaiste segmenten van het spel vormden.

Een traag brandende niche game

De olifant in de kamer waar we het nog over moeten hebben: PCM 2019 is een niche game. Een echte tekortkoming kan je dat niet noemen, en toch zal dit puntje wellicht de grootste reden zijn waarom je deze titel al dan niet in huis haalt.

PCM 2019 is een niche game.

Niet iedereen is fan van wielrennen, dat spreekt voor zich. Iets wat ik vaak als kritiek opvang, is dat wielrennen enkel interessant is tijdens de laatste 5 minuten van de wedstrijd. Of dat een terechte opmerking is of niet laat ik in het midden, maar wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat die kritiek ook vaak terugkeert bij mensen die een afkeer hebben van management games. Beiden bevatten weinig tastbare actie, flashy plays of momenten van ‘onmiddelijke voldoening’. Dat de prijzen uitgedeeld worden aan de meet is in dit geval vrij letterlijk te nemen: zowel in de menu’s als op het parcours wordt het snel saai voor mensen die graag meteen progressie merken en beloond worden voor hun prestaties. PCM2019 draait, om het met een cliché te zeggen, rond de rit, niet de aankomst. Je moet het gewoon fijn vinden om te minmaxen en om tot in het kleinste detail jouw team of rider te optimaliseren, naast een flinke dosis enthousiasme voor de wielersport. En zo’n mensen bestaan effectief, geloof het of niet.

6,0

Pro Cycling Manager drijft het tempo van de reeks op, niet met vette nieuwe features maar met een algemene stroomlijning waarbij vooral de AI, graphics en performantie in de spotlights komen te staan. Een uitzondering op die tendens is de Pro Cyclist-mode, waar het perk-systeem voor een tikkeltje meer diepgang en betrokkenheid zorgen. Verder is PCM2019 exact wat je ervan verwacht: een management game die ‘de echte’ wielersport zo accuraat mogelijk weerspiegelt maar waar slechts een select groepje die-hard wielerfans op zat te wachten. Benieuwd wat er volgend jaar komt aanwaaien!
  • Realisme en diepgang in de gameplay
  • Verdere stroomlijning van de AI, graphics, interface en performantie
  • Aanleerbare skills/perks in Pro Cyclist Mode zorgen voor iets meer directe impact op de races