Praetorians - HD Remaster

3,0
0

Praetorians - HD Remaster

“Rare jongens, die Romeinen” mochten Asterix en Obelix wel eens luidop denken. Ik denk daar vanaf nu bij: “nog raardere jongens die beslisten dat de game Preatorians van 2003 een HD Remaster waard was”. En al helemaal als die remaster dan nog zo lui en routineus blijkt te zijn, en geen enkele meerwaarde heeft...

Praetorians, de originele game uit 2003 was niet slecht, maar neem aan van iemand die het de dag na release speelde: het was niet echt een topper. Een real-time strategiegame waarin je tijdens de hoogdagen van het Romeinse rijk units rondmanoeuvreerde die uit een dozijn of meer soldaten opgetrokken waren … dat hadden we het jaar ervoor al veel groter en beter gezien in die eerste Shogun: Total War. Het jaar erop zou Rome: Total War alles wat Praetorians deed zover achter zich laten dat het zelfs niet meer te zien was op een achteruitkijkspiegel met zoomfunctie.

Verloren en herwonnen

Command & Conquer, dat in videogamejaren een eeuwigheid ouder is dan Praetorians, was wel een rts-genre-bepalende titel, of Age of Empires. Die verdienen de remaster die ze kregen. Twee gedateerde games die het voor een groot stuk van nostalgie moeten hebben, maar als voordeel scoren dat de rts-gamer vandaag niet veel keuze heeft. Die nostalgie naar Praetorians is hier geen factor en die hongerlijdende rts-gamer verwijzen we dan liever naar Iron Harvest +1920 of Company of Heroes 2.

De enige reden…

…om de Praetorians HD Remaster te kopen is wanneer je een van die spelers bent die al die jaren de game online bent blijven multiplayeren, tot een paar jaar geleden de officiële serverkraan werd dichtgedraaid. De Remaster zet die terug open. Maar als je intussen nog geen alternatieven hebt gevonden, in third party servers of beter nog: een andere game, dan moet je jezelf toch enige vragen stellen.

Klinkt hard…

…ik weet het. Maar mijn mening was heel wat positiever geweest wanneer dit een remaster was geweest die doet wat een remaster moet doen. In de eerste plaats is het wraakroepend dat er HD in de titel staat. Technisch gezien zal het wel kloppen en ik speelde de game op 1080 lijnen, maar visueel is dit te hard gedateerd. Je had op z’n minst wat verder moeten kunnen inzoomen zonder dat 2011 je opbelt om zijn graphics terug te vragen. Of, beter nog, wat verder moeten kunnen uitzoomen zodat het gebrek aan detail minder op zou vallen én je een overzicht over het terrein krijgt dat lekkerder speelt.

Pitjesbakroutes

Iets vlottere animaties met legioenen die een bocht kunnen pakken zonder dat het lijkt alsof ze de muur van een pitjesbak lijken te volgen, het had volgens mij moeten kunnen. Om nog maar te zwijgen van de tijdvretende frustratie om de juiste pixel te vinden die een contextueel commando toelaat. Moet je die ergens op een dichter bevolkt stuk scherm vinden, ben je nog meer tijd kwijt. Dat getuigt van een onverklaarbare slordigheid waarvan ik me afvraag hoe het kan dat er niemand in het hele remaster-proces over is gestruikeld.

Duplo met keukenhandschoenen

De single player-campagne is nog te genieten zolang je regelmatig je voortgang opslaat en de missie niet helemaal moet opstarten omdat je de verkeerde unit niet tijdig kon selecteren. Je vindt in deze veldtochten genoeg variatie tussen ‘doe het met de troepen die je hebt’ en ‘verover een dorp en pomp daar rekruten uit’. De variatie in units is eerder mager (iets groter in de skirmish modus waar je andere facties kan uitwonen), maar het schaar-papier-steen-mechanisme werkt. Het is rudimentair en niet altijd even transparant, maar het werkt. Anderzijds, als je ziet wat Shogun hier een jaar eerder deed en een kleine honderd andere games sindsdien deden, lijkt het alsof je van Lego naar houten spelblokken teruggeschroefd wordt terwijl je ovenhandschoenen aanhebt.

1 + 1 = anderhalf

Pyro Studio’s, dat het originele Praetorians maakte zal ik altijd in mijn hart dragen omdat ze Commando’s aan de wereld schonken. Een game die overigens ook een HD Remaster krijgt en waar ik wel naar uitkijk, maar ik vermoed dat er een of andere pakket-deal is gesloten van die game met de Praetorians. Zo van “doe Commando’s en dan krijg je er Praetorians bij”. Nee bedankt, ik doe het wel zonder. Ach te laat, die 12 uur met de campagne en in de skirmish mode, krijg ik niet meer terug.

09/18/2020
3,0
0

Conclusie van Raf

Praetorians HD Remaster wordt verkocht aan een bescheiden prijs, maar is helaas gemaakt weinig tot geen ambitie, inspanning en meerwaarde tegenover het gedateerde, allesbehalve tripple A origineel. Volgens mij vindt zelfs de meest hongerige real-time strategiegamer meer dan genoeg betere alternatieven.

• Visueel gedateerd
  • Gebrek aan details
  • Eigenlijk alles