8,0
8,5

Pokémon: Let's Go Eevee!

"Let's go, nostalgie!"

do 15/11/2018
Gereviewed door Randy

1999. Mijn twaalfjarige zelve verloor hart en ziel aan Pokémon Red. Charmander was mijn beste virtuele kameraad. En met broerlief en de buurjongens was het ruilen en vechten geblazen om de meest complete en sterkste Pokémon-trainer van de wijk te worden. We zijn nu 19 jaar later en ik prop Pokémon: Let's Go Eevee in de Nintendo Switch. Benieuwd of de magie nog even sterk is.

Wat werkt?

De moeite voor zowel veteranen als nieuwkomers

Er zijn geen betere games voor onervaren Pokémon-trainers te vinden op de markt dan het duo Pokémon: Let's Go Eevee en Pokémon: Let's Go Pikachu. Instapvriendelijk en laagdrempelig - niet meteen twee termen die hardcore gamers graag horen - maar het zijn wel twee adjectieven die de nieuwste Pokémon-titels perfect omschrijven. Voor veteranen zullen de Let's Go-games weinig tot geen uitdaging bieden, zij moeten vooral teren op de nostalgie en die blijkt héél sterk te zijn.

Op vlak van schaal zit het wel goed in Pokémon: Let's Go.

Fantastische speelduur

Want met de terugkeer naar Kanto en die drang om 151 Pokémon te registreren in je Pokédex (met nog enkele Alola-versies en een gloednieuwe Pokémon als extraatjes) ben je tientallen uren zoet. Het is een feest van herkenning en spelers die zowel de anime met Ash Ketchum hebben gezien én de eerste generatie Pokémon-games hebben gespeeld is het dubbel genieten.

Grafisch de mooiste Pokémon-games tot nu toe

Visueel zijn Pokémon: Let's Go Eevee en Pikachu ongetwijfeld de sterkste uit de hele serie, wat op zich geen al te moeilijke uitdaging was, want zowel de GameBoy- als de (3)DS-games werden wel wat teruggehouden door de beperkte capaciteiten van die handhelds. Toch viel de cleane stijl in de smaak hier en had ik nooit het gevoel dat het allemaal wat te chibi was. De meeste personages blijken al bij al normale proporties te hebben, de Pokémon zelf zijn mooi geanimeerd en zowel op m'n televisie als op de Switch zelf spat het brede kleurenpalet van het scherm.

Ik weet het, Praga. Ik weet het.

Politiek correct

Het is maar een klein element dat me opviel bij het opstarten van een New Game, maar Pokémon: Let's Go Eevee/Pikachu vraagt niet expliciet naar je geslacht. In plaats daarvan krijg je gewoon de keuze uit verschillende personages die je naar wens onder de mannelijke, vrouwelijk of neutrale noemer kunt plaatsen. I know, klein detail, maar in onze huidige maatschappij kunnen kleine details ook grote (onbewuste) gevolgen teweeg brengen. Ik wilde het toch even vermelden.

De sprites zijn een toffe knipoog naar de oude GameBoy-games.

Onderhoudende combat

De combat is nog steeds zo plezant als ik het me herinnerde. Om even te schetsen: ik heb me nog gewaagd aan Pokémon Silver, aan Pokémon Ruby om vervolgens een timeskip te maken en uit te komen bij Pokémon Moon. Om maar te zeggen dat ik er ook een heel deel gemist heb, maar een enorm evoluerende serie op vlak van gameplay is Pokémon nooit geweest. Toch blijft die krachtstrijd tussen de natuurelementen en magische energie goed werken. In het geval van Pokémon: Let's Go Eevee moet wel gezegd worden dat je Eevee snel overpowered kan geraken door het aanleren van vier verschillende aanvaltypes die elk focust op een natuurkracht. Nu goed, mijn go-to Pokémon is toch steeds Magikarp/Gyarados geweest.

Fam. Bae. Held. BFF. Gyarados.

Personages en wereld

Een diepgaand verhaal moet je in deze Pokémon-games niet verwachten, het gaat er nog steeds om dat je Kanto intrekt en voor Professor Oak zoveel mogelijk Pokémon registreert in je Pokédex. Gaandeweg versla je gym-meesters om dan uiteindelijk de Elite Four de loef af te steken. Postgame zijn er nog wel wat uitdagingen die je kan aangaan, maar echt moeilijk wordt het nooit. Waar Pokémon: Let's Go wat mist in uitdaging, maakt het goed door de wereld en de personages. Team Rocket is bij momenten hilarisch, de gym-meesters hebben bijzonder veel stijl in hun nieuwe 3D-jasje (rosse vonk Misty ziet er goed uit!) en de trainers die je in de open wereld tegenkomt, hebben bijzonder veel karakter, ondanks dat ze soms maar één of twee zinnen dialoog meekregen. Op elke Route zijn er ook wat moeilijkere trainers te vinden, die je belonen met TMs (nieuwe moves voor je Pokémon) en een pak geld.

Mijn Alola Golem wist deze Raichu makkelijk te verslaan.

Herwerkte muziek uit het origineel

Nog iets dat ik extra in de verf wil zetten, is de muziek (en eigenlijk ook de geluidseffecten). De battle cries van de Pokémon stammen rechtstreeks uit de originele games en ook hun originele sprites worden in de Pokécenters en het menu gebruikt voor die nostalgische vette knipoog. Maar het is vooral de muziek dus die ervoor zorgt dat Pokémon: Let's Go voor oud-spelers een glimlach van oor tot oor teweeg zal brengen. Vooral het deuntje wanneer je een gym binnengaat, klinkt geweldig in de nieuwe versie.

Wat werkt niet?

Toch wat last van framedrops

Pokémon: Let's Go is mooi, maar niet mooi genoeg om ervoor te zorgen dat je regelmatig framedrops ervaart. Zowel op televisie als in handheldmode doen er zich framedrops voor en dat kan soms wat frustrerend zijn, vooral tijdens het vangen van Pokémon en het navigeren van menu's. Het is niet onoverkomelijk uiteraard, maar mij lijkt de Nintendo Switch dergelijke visuals moeiteloos aan te kunnen. Misschien dat een patch wat verbetering kan brengen op technisch vlak.

"I'm King of the World!"

De menu's zijn nogal omslachtig

Bijna twintig jaar geleden had je nog het excuus dat het GameBoy-scherm wel heel klein was om de Pokédex en het beheren van Pokémon en items efficiënt te laten lopen, maar met het fantastische scherm van de Nintendo Switch moet je gewoon veel meer kunnen doen. Geen touch-ondersteuning, nodeloos lange lijsten en een soms wat vreemde indeling van items kunnen voor (kleine) frustraties zorgen.

De Pokébal biedt geen extra meerwaarde en het eigenlijke Pokémon vangen is niet zo leuk

Vroeger moest je vechten tegen wilde Pokémon, hun health-balk zo laag mogelijk weten te krijgen om de pakkans exponentieel te verhogen. Niets van dat alles in Pokémon: Let's Go. Ontwikkelaar Game Freak heeft ervoor gekozen om de mobiele game te volgen en in te zetten op Berries. Je komt dus Pokémon tegen - je ziet ze deze keer wel écht verschijnen, wat positief is! - en kiest je Pokébal en al dan niet een Berry om hem of haar te vangen. Kan je de bal mikken wanneer de cirkel op z'n kleinst is, dan heb je net een Excellent Throw gedaan en dat draagt bij tot meer xp en een hogere kans om de Pokémon in kwestie te vangen.

Heel af en toe verrast de game je eens, maar het mocht nog wat meer zijn.

Wanneer je op televisie speelt, gebeurt het gooien via een swing-beweging met je controller of de Pokébal (die je extra erbij kan kopen), in handheldmode mik je met het hele scherm en druk je gewoon op de knop om de bal te gooien. Ik ben - zowel van de controls, want die zijn nogal hit & miss, als van het hele systeem - geen gigantische fan en had liever het oude systeem teruggezien met wat verbeteringen. Niets aan te doen.

16/11/2018
8,0
8,5

Conclusie van Randy

Laat het duidelijk zijn, de Pokémon: Let's Go-games zijn sterke Pokémon-titels. Zowel oud-spelers met een nostalgisch brilletje op als nieuwkomers zullen hier pakken plezier aan beleven. De in-game functies met Pokémon Go heb ik nog niet kunnen proberen - die zouden na launch geactiveerd worden -, maar ik kan me niet inbeelden dat die de game naar een nog veel hoger niveau tillen. Hoeft ook niet, want met een mooie 8/10 weet je dat je als Nintendo Switch-bezitter weer een geweldig spel aan je collectie kunt toevoegen. Gotta catch 'em all!
  • Tientallen uren speelplezier
  • Grafisch de mooiste Pokémon-games tot nu toe
  • Combat blijft overeind staan, zelfs na zovele jaren