Pokémon Crystal

8,0

Pokémon Crystal

"Nog steeds de moeite waard"

ma 12/02/2018
Gereviewed door Ard

Geloof het of niet: Pokémon Crystal is ondertussen aan zijn zeventiende levensjaar toe. De game verscheen in 2001 als zustergame van Pokémon Gold en Silver en sloot meteen ook de Pokémon-serie af op de Game Boy Color. Dat tijdperk afsluiten gebeurde met een klepper, want met enkele gloednieuwe features was Pokémon Crystal op dat moment de Cadillac van de serie. Vandaag kunnen we Johto-regio opnieuw verkennen in de vorm van een 3DS-heruitgave, of misschien zelfs als nieuwkomer een eerste keer doorwandelen.

Bij het opstarten van de game pink ik een nostalgisch traantje weg als ik het Game Freak-logo zie glinsteren. Het is echter de eerste keer dat ik de Crystal-variant van de game aanraak, daar ik indertijd op mijn (spuuglelijke) paarse Game Boy Color een fervente Pokémon Gold-aanhanger was. Deze versie van de game omvat echter enkele extra features die de game toch dat tikkeltje meer geven. Zo kan ik voor het eerst in mijn Pokémon-carrière een vrouwelijk personage kiezen en staan Mythische Pokémon zoals Suicine en Celebi in de spotlights.

Pokémon Crystal voelt nog steeds relatief goed aan na al die jaren.

Pure eenvoud

Bij het opstarten van de game is het mij meteen duidelijk dat de 3DS-heruitgave van de game een simpele port is. Geen extra verhaallijn, geen verbeterde graphics of toevoegde Pokémon te bespeuren. De game is een exacte kopie van de game die 17 jaar terug verscheen. De gigantische Virtual Console-interface op het Touch Screen van mijn 3DS maakt dat des te meer duidelijk. Het flagrante Touch Screen, aangevuld met de twee gigantische zwarte randen op mijn scherm schreeuwen als het ware dat er niet aan de game werd geraakt en dat het spel stokoud is, en dat is best jammer.

Want de game voelt relatief goed aan tijdens het spelen. Het expliciete Virtual Console-scherm en gigantische zwarte schermranden drukken je constant met de neus op het feit dat dit geen native 3DS-game is. Hier had ik graag wat extra inspanning willen zien; de game er laten uitzien als een rasechte 3DS-game moet toch wel mogelijk zijn geweest?! Ik probeer het van mij af te zetten, geef mijn personage de naam ‘Ard’ en ga op bezoek bij professor Elm. In tegenstelling tot in mijn jeugdjaren, ga ik ditmaal resoluut voor de hilarische Totodile. Gepakt en gezakt trek ik er op uit in mijn zoveelste Johto-avontuur!

Toen ik de game speelde zo'n 17 jaar geleden sprak ik bijna geen woord Engels. Dat maakt een nieuwe speelbeurt vandaag voor mij persoonlijk de moeite waard.

Same old

En het is o zo heerlijk om je terug tien te voelen en op avontuur te trekken in de wijde wereld van Pokémon. Ik weet overigens niet hoe het met jullie kennis van de Engelse taal zat 17 jaar geleden, maar ik snapte indertijd geen sikkepit van de dialogen. Ik ramde mij simpelweg doorheen de gesprekken met de A-toets, waardoor het verhaal mij geheel ontging. Vandaag is mijn Engels een heel stuk beter, wat een tweede speelbeurt van de game een echte meerwaarde geeft.

Je kan je gevangen Pokémon overzetten naar Pokémon Sun en Moon. Een leuke extra voor de fans.

Echte Pokémon-fanaten kunnen overigens hun gevangen wezens overzetten naar de meer recentere Pokémon Sun en Moon. Wil je dus je rasechte Feraligatr, Entei of andere coole viervoeter bij afloop van het spel overzetten naar je meest recente game, dan is dat voortaan mogelijk. Een ander groot pluspunt van deze game is het prijskaartje: voor slechts 10 euro haal je uren nostalgie in huis. Ten slotte wordt ook de felbegeerde Link Cable overbodig gemaakt door de mogelijkheid om draadloos tegen elkaar te vechten en Pokémon uit te wisselen.

8,0

Conclusie van Ard

Pokémon Crystal is en blijft een leuke game. Jammer genoeg wordt het feit dat de game inmiddels 17 jaar oud is constant in mijn gezicht gewreven. De grote verantwoordelijke daarvoor is de Virtual Console met gigantische zwarte zijranden op het scherm. Voor de rest is Pokémon Crystal zo goed als identiek aan de versie uit 2001. Enkele minieme features zoals draadloos ruilen en de Pokémon Bank-integratie werden toegevoegd, maar daarmee is dan ook alles gezegd. Het zeer gunstige prijskaartje (slechts 10 euro) maakt van deze 3DS-versie van de game een echte must-have voor fans van de franchise.
  • Pure nostalgie voor 10 euro
  • Draadloos vechten/Pokémon uitwisselen
  • Pokémon Bank-integratie