6,5
0

PlayerUnknown’s Battlegrounds

"De game is, ondanks een jaar extra ontwikkeltijd, nog steeds technisch niet in orde"

ma 17/12/2018
Gereviewed door Ard

Hoewel het nieuws een dik jaar later verscheen dan ik had gehoopt, was ik behoorlijk blij toen ik hoorde dat PUBG eindelijk naar de PlayStation 4 zou komen. In de tussentijd liet ik me verleiden tot de aankoop van de pc-versie van de game. Maar eerlijk? Ik kan nog steeds niet vlot overweg met muis en keyboard. Nu hij er eindelijk is voor PS4, sloot ik me enkele avonden op in mijn man cave met PUBG en mijn vertrouwde PlayStation 4-controller.

Laat ons er geen doekjes om winden; Fortnite heeft serieus bij de buren van PUBG zitten loeren toen ze besloten hun Battle Royale-modus uit te brengen. Fortnite legde de focus echter anders; een jonger en meer casual doelpubliek tot leven gebracht in een fluffy en kleurrijke wereld.

Een schril contrast tegenover PUBG en zijn hardcore gamers die ons meenemen naar een realistische spelwereld, met realistische wapens en bloedspatten. Nog een contrast hierbij is dat Epic Games wekelijks updates uitbrengt, luistert naar de feedback van de spelers en op die manier de game fris en fruitig kan houden.

Iets wat je zeker niet kan zeggen van het PUBG-team, al moeten we hier eerlijk aan toevoegen dat de Fix PUBG-campagne toch het een en het ander heeft rechtgetrokken.

Van 100 naar 1

Nog even kort samenvatten voor de niet-kenners: in een Battle Royale-game word je zonder wapens gedropt in een wereld met 99 andere spelers. De bedoeling is simpel: scoor meteen wapens en gear, knal de tegenstanders neer en blijf als laatste over. De gedachte klinkt behoorlijk angstaanjagend, niet? Nu ik er zo over nadenk bevind je je als speler eigenlijk in een niet zo ideale uitgangspositie. De game moet dus ook over een bijpassende en grimmig aanvoelende spelwereld beschikken om dat gevoel te weerspiegelen. De adrenaline moet door je lijf gieren en een vriendin die uit het niets de kamer binnenwandelt, moet je een hartstilstand bezorgen. Yeah… Been there, done that.

Pure paniek en adrenaline…

Als ik nu PUBG naast andere Battle Royale-games leg, dan moet ik - ondanks de kritiek verderop in het artikel - zeggen dat PUBG er, zeker qua sfeer, met kop en schouders bovenuit steekt op dat vlak. PUBG start je niet zomaar eventjes snel op om eens wat nieuws te proberen. Nee, PUBG geeft je door middel van zijn setting, realistische stijl en gebrek aan achtergrondmuziek een benauwd gevoel waarin overleven centraal staat. Niets is akeliger dan een medespeler de trap horen opwandelen in het huis waar jij net de badkamer aan het plunderen bent. Of dat zot gevoel waarbij je plots, en dus nietsvermoedend, in een open ruimte wordt beschoten vanuit het niets. Die gebeurtenis heeft mij meermaals een bezwete rug bezorgd. Die panische angst van schoten te horen die naast me insloegen, maar niet weten waar ze vandaan kwamen. Pure paniek en adrenaline…

“Gast, kruip nu eens over die muur zeg…”

Het is echter niet allemaal rozengeur en maneschijn. De game is, ondanks het jaartje extra ontwikkeltijd, nog steeds technisch niet in orde. Lange laadtijden, betreurenswaardige graphics en houterige animaties/controls storen mij daarbij het meeste. Grafisch loopt de game kilometers achter op de andere consolevarianten en dat is meteen voelbaar bij het opstarten van het spel. Het dorre gras, de texturen van de gebouwen en het uitzicht van de eigen personages; het zijn maar enkele zaken die er gewoonweg slecht uitzien.

Ook de controls en de daaraan gelinkte animaties moeten nog (steeds) verder gepolijst worden. Ik sta geregeld tegen een muurtje aan te springen om er na vijf pogingen eindelijk over te geraken, al dan niet met wat lood in mijn achterste. Als ik dan uiteindelijk over het muurtje klauter, valt het pas echt op hoe slecht de animaties zijn. Ook springen en lopen oogt trouwens best vreemd. En dan heb ik het nog niet gehad over die walgelijke dubbele L2-tap die nodig is om door het vizier van mijn wapen te kijken. Dat moet toch anders kunnen? Ik ben echt geen fan van de dubbele tap die mij heel wat tijd kost tijdens een confrontatie.

Grafisch ziet de game er nog steeds niet uit.

Moeders lelijkste

Ik had mij de komst van PUBG naar de PlayStation 4 dan ook helemaal anders ingebeeld. Ik verwachtte een gepolijste en afgewerkte Battle Royale-game waarvoor ik maar al te graag de volle zestig euro had neergelegd. Jammer genoeg haal ik voor zo’n dertig euro nog steeds dezelfde onafgewerkte game van een jaar geleden in huis. Erger nog! Er zitten tot op vandaag nog steeds uitermate irritante bugs in het spel. Zo moet ik de game zelfs afsluiten als ik na mijn dood een medespeler zit te spectaten en terug naar het hoofdmenu wil, of tolt mijn camera door het dolle heen bij het starten van een wedstrijdje.

Er schort op technisch vlak nog steeds het een en ander aan de game. Lange laadtijden, decoratieve objecten en texturen die pas inladen eens je je in de ruimte bevindt… Toen de game uit alpha kwam staken reeds veel vraagtekens de kop op; kan/mag deze game wel als volwaardige game beschouwd worden? Een jaar later is het antwoord - jammer genoeg - nog steeds volmondig nee.

PC : 20/12/2017
Mobile : 19/03/2018
Xbox One : 04/09/2018
PS4 : 07/12/2018
6,5
0

Conclusie van Ard

Van de huidige generatie Battle Royale-games is PlayerUnknown’s Battleground de titel die het best de kern van het genre samenvat; een spurt om te overleven, op leven en dood, waarbij de adrenaline door je lijf zal gieren. Daartegenover staat echter dat de game nog steeds in hetzelfde bedje ziek is, en blijft, als de andere versies in hun beginperiode. Heeft het team na al die jaren nog steeds niet geleerd van de fouten uit het verleden? Brakke animaties, lelijke graphics, een onhandige besturing en irritante bugs. Het is maar een greep uit de vele frustraties die na talloze potjes PUBG bij me opborrelden.
  • Die adrenalineverhogende overlevingsdrang
  • Realisme blijft toch een pluspunt
  • Voertuigen