8,2
0

Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2

Mogen de gesneuvelde tuinkabouters in vrede rusten

ma 14/03/2016
Gereviewed door Ard

Met Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 zijn we aan de tweede telg toe in de Garden Warfare-reeks. De eerste game werd matig onthaald, maar haalde geen torenhoge cijfers. Het spel verwierf echter bekendheid door een Origin-actie die het spel een weekend gratis beschikbaar stelde aan PlayStation 4-spelers. Ook wij sprongen pas die periode op de Garden Warfare-trein en waren meteen verlekkerd aan de absurde shooter. Een vervolg op de vermakelijke huis-, tuin- en keukenshooter verwelkomen we dan ook maar al te graag in onze collectie.

Voor degenen die de franchise nog niet kennen; staar je vooral niet blind op het Plants vs. Zombies-gedeelte in de titel. Het enige wat Garden Warfare 2 gemeen heeft met de traditionele Plants vs. Zombies-games zijn de planten en zombies. Voor de rest krijgen we een geheel verschillende concept op ons bord; een absurde, hyperkinetische shooter waarin alles kan en mag. De eerste Garden Warfare beschouwen we dan ook als een experiment waarin de grenzen van de absurditeit werden afgetast. Experiment geslaagd zo blijkt, want in Garden Warfare 2 wordt de franchise nog iets verder uitgediept.

Expansion on steroids

PopCap Games heeft duidelijk zijn huiswerk gedaan en introduceert heel wat nieuwe coole features in Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2. Vooraleerst zijn we van het saaie hoofdmenu af; bij aanvang van de game worden we gedropt in een reusachtige interactieve hub waaruit we onze multiplayer- en Garden Ops-activiteiten kunnen opstarten. Er is echter heel wat meer te beleven in de hub. Eenmaal buiten onze spawn-locatie getreden, komen we terecht in een heus slachtveld. Ben je een plant, dan word je bestookt door tonnen zombies uit de andere kant van de hub of omgekeerd. Daarnaast zijn er heel wat zijqueesten en collectibles die meermaals een glimlach op ons smoel toveren.

Naast de hub werden concepten uit voorgaande game verder uitgediept. Met maar liefst twaalf nieuwe speelkaarten, zes kakelverse personages, tonnen customization-opties en - thank god - een single player-luik. We moeten jammer genoeg meteen ook meegeven dat het single player-gedeelte wat tegenvalt. Inderdaad, het is leuk om eens alleen op pad te gaan, maar eigenlijk zijn de missies veredelde Garden Ops-objectieven waarbij de moeilijkheidsgraad naar beneden werd geschroefd. Jammer. Trouwe Garden Warfare-spelers van het eerste uur worden trouwens beloond. Deze kunnen namelijk hun oude personages en customization-objecten overzetten naar de nieuwe telg. Plants vs. Zombies: Garden Wardrobe?

Tuinuitbreiding

De nieuwe personages werden geïntroduceerd om een nieuwe wind doorheen de game te doen waaien. Met zes nieuwe personages, drie planten en drie zombies, wordt de huidige fauna en flora sterk verstoort. Laat ons starten met de nieuwe plantensoorten. Rose is de zwevende roos die zich profileert als mysterieuze druïde. Haar leukste Ability is zonder twijfel ‘Goatify’, zoals de naam doet vermoeden tover je zombiegespuis om in, tja, een geit. De stoere paracommando in het plantenarsenaal is de met testosteron geïnjecteerde Citron. De sinaasappel met spinnenpoten (inderdaad, Citron is een sinaasappel) kan transformeren in een perfecte bol waardoor hij zich razendsnel over het speelveld kan begeven. Kernel Corn is ongetwijfeld onze nieuwe favoriete plant. De grappige maïskolf beschikt naast zijn machinegeweer over de Ability ‘Butter Barrage’. Met boterklontjes in het rondgooien was nog nooit zo leukt.

Ook de zombiefamilie werd uitgebreid. Super Brainz is de debiele superheld die instaat voor het close combat-geweld. Brainz brengt evenwicht in het PvZ-universum, want tot voorheen beschikte het zombiekamp niet over een Chomp-achtig personage. Captain Deadbeard doet dan weer wat denken aan de cactus uit het plantenkamp. Een leuke eigenschap hier is ‘Barrel Blast’, een soort zelfmoordactie waarbij we ons in een houten ton verschuilen tot het lontje het buskruit raakt; bijzonder efficiënt in Garden Ops! Vreemde eend in de bijt is Imp. Imp is eigenlijk een behoorlijk zwak personage en dat profileert zich ook op het speelveld. De minuscule zombie richt bitterweinig schade aan en gaat behoorlijk snel neer. De wanprestaties worden echter gecompenseerd met ‘Robo Call’. De kleine snotneus neemt vanaf dat moment de controle over een reusachtige Z-Mech en neemt zonder enige twijfel wraak op alles en iedereen die ooit spot dreef met zijn gestalte.

Behoud van de kern

Wie ooit de eerste Garden Warfare speelde, weet dat de game eigenlijk maar draait rond de competitieve multiplayer en de Garden Ops-modus. Opnieuw wordt de focus hier sterk op de voorgaande twee gelegd en dat is maar goed ook. In Garden Ops nemen we het in een team van vier spelers op tegen vijandige AI en dat gedurende tien rondes. De rondes tot een goed einde brengen levert heel wat munten op, die we kunnen gebruiken om Booster Packs te kopen. De daaruit verkregen kaarten bevatten, net zoals in de voorgaande telg, de nodige planten en robots die we als verdedigingsmuur kunnen gebruiken in het toekomstige Garden Ops-spellen. Met wat geluk krijgen we ook wat leuke personalisatie-objecten om het YOLO-personage van ons personage nog wat meer omhoog te krikken.

Het is dan ook hilarisch om in een doodserieuze competitieve multiplayer-strijd een cactus te zien passeren die de zonnebril van T-Pain stal, een snorkel in de mond heeft en daarbovenop twee stokstaartjes op zijn armpjes heeft staan. Geloof ons, de meest absurde en lachwekkende combinaties zijn mogelijk. Op vlak van besturing en gameplay trekt het spel de rechte lijn van zijn voorganger mooi door. De balansoefening is echter een behoorlijk moeilijke opdracht, daar de personages extreem gevarieerd zijn. Onlangs nog werden enkele fixes doorgevoerd met het zicht op de gamebalans. Dit is echter geen problematiek die men niet in één patch zal oplossen, maar er wordt aan gewerkt.

Scharrel je vrienden samen

Met vreemden een potje Garden Ops spelen kan leuk zijn, al overtreft tien ronden Garden Ops met vrienden alles. Daarbij is het zo goed als onmogelijk om met een team van vreemden en zonder communicatie voltallig de ontsnappen aan de zombie-apocalyps. PopCap was zich daar duidelijk van bewust en maakte de voorgenoemde hubs toegankelijk voor vrienden en familie zodat samenscharrelen in een party nog nooit zo makkelijk was. Naast de queesten en de zijmissies is er daarbij heel wat te beleven voor vriendengroepen.

Zo staat er in het midden van de hub een vlag, die we – al dan niet vergezeld van vrienden – omhoog kunnen hijsen om zo een veldslag middenin de kaart te starten. Vanzelfsprekend gaat dit alles wat vlotter met een legertje ‘plantenhomies’. De splitscreen-modus is van dit alles een stille getuige. Samen, tot vier spelers, in de zetel je tuintje of grafsteen beschermen was nog nooit zo intens. Opnieuw is er voor splitscreen-aanhangers ook heel wat te beleven in de hub. Trek er dus zeker samen eens op uit en zoek alle hoeken op van het interactieve menu.

25/02/2016
8,2
0

Conclusie van Ard

Met Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 krijgen we eigenlijk een uitbreiding van Garden Warfare op steroïden voorgeschoteld. Dezelfde basis werd behouden en werd uitgebreid met enkele leuke accenten. De vervanging van het hoofdmenu door een interactieve hub is daarbij de kers op de taart. Alles in Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 voelt zo egaal aan als een sabayon die Jeroen Meus uit zijn losse pols schudde. Garden Warfare 2 is absurde fun, schotelt hilarische taferelen voor en speelt bijzonder lekker. Kortom, een luchtige shooter voor groot en klein.
  • Frisse wind van personages
  • Interactieve hub vervangt het menu
  • Introductie van splitscreen