Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville

8,0
0

"Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville is een geslaagd vervolg"

di 05/11/2019

Wat ooit begon als een mobiele game, groeide uit tot een volwaardige console- en pc-game. In de hoofdrollen vind je allerlei planten en zombies terug die het in een bitse strijd tegen elkaar opnemen. Ik heb het uiteraard over de erg vermakelijke Plants vs. Zombies-franchise. Ondertussen zitten we aan het derde spel uit de reeks, getiteld Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville.

De voorganger heb ik regelmatig gespeeld met mede-redacteur Ard en we behaalden zelfs samen de platinum trophy; dé kroon op de harde, maar vooral plezante online gevechten tegen zowel planten als zombies. De game viel hier toen in de smaak door meerdere factoren. Zo kon ik de cartoony, erg kleurrijke en vrolijke stijl wel smaken, terwijl ook de absurditeit van het geheel een belangrijke factor was. Daarnaast werkte alles gewoon erg goed, van besturing tot de servers. Of dat ook zo is voor het vervolg? Dat lees je hier!

Uitgebreide single player

De nieuwe Plants vs. Zombies heeft veel in huis. Om dit duidelijk te maken, word je eerst wat rondgeleid in de hub. Zo krijg je enkele kleine taken voorgeschoteld die je wegwijs maken en de werking van de verschillende locaties tonen. De plek waar je je personage kunt upgraden en de poort naar de online multiplayer vind je daardoor in geen tijd terug. Eens je die kleine missies achter de rug hebt, kan je je laten gaan. Ga je voor de multiplayer of geef je eerst de single player een kans? De keuze is volledig aan jou.

Laat het me eerst over de single player hebben. Deze is in Battle for Neighborville uitgebreider dan ooit en bestaat zelfs uit twee facetten: een wereld voor de zombies en een wereld voor de planten. In die twee werelden ga je aan de slag en daarbij krijg je van verschillende personages een opdracht die je succesvol moet voltooien. Als plant krijg je daarbij te maken met zombies als tegenstanders en omgekeerd. Terwijl je bijvoorbeeld een grasmachine moet begeleiden word je bestookt door een heleboel tegenstanders. Eens je die hebt omgelegd, zet de grasmachine zijn weg voort naar het eindpunt.

De nieuwe Plants vs. Zombies heeft veel in huis.

Die missies zijn helaas nogal repetitief. Veel meer dan ‘breng dit naar daar’ is het niet. Elke drie missies krijg je een mini baasgevecht voorgeschoteld die best wel plezant zijn. Het leukste zijn echter de echte baasgevechten. Deze zijn erg groots, uniek en heel leuk om te doen. Er zit ook meer tactiek in dan ‘gewoon knallen maar’. Daarnaast vind je in dat level ook een heleboel andere leuke dingen, waaronder verzamelobjecten, kisten met munten en puzzels.

Vechten maar!

Waar het in Plants vs. Zombies echter écht om draait, is de chaotische multiplayer waar niets gebalanceerd is. Als eerste werden er zes nieuwe personages toegevoegd: een eik met bijhorende eikel, een zwam en een vuurspuwende plant bij de planten. Bij de zombies zijn dat een elektrodanser, een jaren ’80 actieheld en een ufo. Deze toevoeging brengt het aantal verschillende personages op twintig stuks, waardoor er nu zeker voor ieder wat wils is. Daarnaast zijn ze allen onderverdeeld in drie klassen: ondersteunen, aanvallen en verdedigen.

Qua online modi zijn de gekende modi als Team Vanquish en Turf Takeover terug, maar er is nu ook een nieuwe modus toegevoegd: Battle Arena. Deze unieke modus zorgt voor een tactisch element, want je speelt hier met vier tegen vier in vier ronden, waarbij je telkens maar één leven hebt. Ben je dood? Dan moet je wachten tot de volgende ronde, waarbij je ook een andere personage moet kiezen. Overleggen met je team wordt dus aangeraden, zodat iedereen best personages neemt die goed kunnen samenwerken. Als iedereen bijvoorbeeld de healende zonnebloem neemt, ga je sowieso ten onder.

Kleurrijke online spelmodi

Na het spelen van matchen krijg je XP toebedeeld, afhankelijk van je prestaties. Zo stijg je in level en kan je enkele nieuwe, sterkere vaardigheden vrijspelen waarmee je tegenstanders beter de baas kunt. Kortere afkoelperiodes voor een vaardigheid of sneller rennen, zijn maar enkele mogelijkheden. Dit zorgt ervoor dat je je favoriete personage nog meer naar je hand kan zetten om bij de gewenste speelstijl te horen.

Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville is een geslaagd vervolg.

Wat je ook krijgt, zijn munten waarmee je XP kan aanschaffen, al staan er ook enkele cosmetische voorwerpen in het uitstalraam. Belachelijke hoedjes en andere kleurrijke voorwerpen stelen zo de show in de online modi, al schuilt hier enorm veel willekeur achter. Helaas kan je niet zelf kiezen wat je aanschaft.

Toch een paar minpuntjes

Tot nu toe bijna allemaal rozengeur en maneschijn dus, al heb ik ook enkele kleine minpuntjes. Gebrabbel bijvoorbeeld. Perfect te tolereren bij baby’s en spellen van zeventig jaar oud, maar in een nieuw spel zijn er andere alternatieven. Ook de aanpassingen van de Graveyard Ops- en Garden Ops-modus vallen hier minder in de smaak. Daar waar je het in de voorganger met maximum drie vrienden aan je zijde kon opnemen tegen uitdagende waves van vijanden, werd dit in de nieuwe telg herleid naar een vijf waves durend tussendoortje waarbij enige uitdaging ergens begraven lijkt te zijn. Jammer!

18/10/2019
8,0
0

Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville is een geslaagd vervolg op de voorganger, al laat ontwikkelaar PopCap helaas enkele steken vallen. De grootste doorn in het oog is het veel te beperkte Garden/Graveyard Ops, terwijl het oneindige gebrabbel ondertussen ook al mijn oren uitkomt. Gelukkig maken de overige elementen van het spel wel veel goed. Zo is het level en character design weer tof, schuilt er opnieuw weer ontzettend veel plezier in de online modi en kan je je helemaal laten gaan in de schitterende baasgevechten in de single player.
  • Baasgevechten erg cool
  • Héél plezante online modi
  • Design van levels en personages ontzettend mooi