User scoreAl 3 stemmen
8,7

Pinball Planet (iOS, Android, WP)

Flipperkastplezier

vr 12/12/2014
Gereviewed door Christophe

Vorige week verscheen Pinball Planet op Google Play en begin deze week was Windows Phone aan de beurt. Deze mobiele flipperkastgame is het eerste spel dat de Genkse studio LuGus maakte voor het grote publiek. Is dit uit de hand gelopen zijprojectje van LuGus de moeite om te downloaden?

Dat Pinball Planet begon als een klein, betekenisloos projectje, steekt LuGus niet onder stoelen of banken. Hoewel de studio al drie jaar bestaat, heeft het in die tijd voornamelijk aan games voor bedrijven gewerkt. Het waren stagiaires die op vrije momenten de opdracht kregen om een nieuw spel uit te werken. Dit deden ze aan de hand van artwork van een ander project dat hergebruikt kon worden. Het ‘zijprojectje’ ging al snel een eigen leven leiden waardoor uiteindelijk het ganse team begon mee te werken aan Pinball Planet.

Het eindresultaat is nu al een dikke week beschikbaar op Google Play en Windows Phone. Binnen afzienbare tijd komt het spel ook naar iOS-apparaten. Pinball Planet is, zoals de naam duidelijk maakt, een pinball- of flipperkastgame waarin je een kleine planeet bezoekt om op verschillende locaties met flipperkasten te spelen. Het is niet de bedoeling van LuGus om grote namen als Zen Pinball van de troon te stoten. Terwijl de flipperkasten van Zen Studios steeds realistisch zijn, wil LuGus het geheel leuk maken door bewegende voorwerpen en felle kleuren in het spel te stoppen. Dit valt al na de eerste minuut op. Je krijgt een kleine planeet te zien waarop drie verschillende locaties te bezoeken zijn: een mijn, piratenschip of kerkhof. Slechts één van de drie kasten krijg je om te beginnen, de andere twee speel je vrij door sterren te verzamelen.

Elk van deze kasten heeft een unieke vormgeving en eigen animaties om het geheel vermakelijk te houden. Zo zie je in de mijn kleine karretjes met edelstenen voorbijrijden of kan je door verschillende drukknoppen te raken met de bal dynamietstaven opblazen. De piratenkast heeft een scheepsmast die omver valt als je er te vaak tegen botst en als je niet uitkijkt, springt er in de kerkhofkast een dikke spin naar het scherm. Deze animaties maken dat het spel niet alleen leuk voor kinderen is, maar ook enorm vermakelijk en zelfs uitdagend wordt voor de volwassen flipperkastfanaten. Deze laatste groep wordt extra gestimuleerd via power-ups en RPG-elementen waardoor het spel meer diepgang krijgt.

De diepgang zit ‘m in de manieren waarop je sterren kunt verzamelen in het spel.  Door verschillende objectieven tot een goed einde te brengen of sterren te ‘vangen’ als ze op het scherm verschijnen, gaat je sterrentotaal de hoogte in. Met deze sterren speel je ofwel een nieuwe kast vrij of je geeft ze uit aan power-ups. Tactisch spelen is belangrijk omdat op basis van de challenges bepaalt welke power-ups je vrijspeelt. Er zijn zowel permanente als tijdelijke power-ups. Deze laatste vervallen na iedere wedstrijd en geven je dus een tijdelijk voordeel. De uitdagingen of challenges zijn erg uiteenlopend: het ene moment moet je een belachelijk lage score halen terwijl je op een ander moment de bal over zoveel mogelijk vleermuizen moet laten rollen in het horrorlevel.

Dit zit goed in elkaar, al mocht er hier en daar wel een extra woordje uitleg verschijnen. Zo is het onduidelijk dat je tijdens het spelen ook op de sterren die in beeld verschijnen, kan tikken om deze te verzamelen. Als je dat niet weet, dan loop je heel wat sterren mis. Extra sterren kopen via in-app aankopen kan niet. Pinball Planet is een premium game en dat blijft ook zo. Hier zijn we gelukkig mee: je betaalt slechts een keer €2,99 en daarna ben je op jezelf aangewezen om genoeg sterren te verzamelen en nieuwe content vrij te spelen.

TBA
8,0
User scoreAl 3 stemmen
8,7

Conclusie van Christophe

€ 2,99 lijkt veel voor een game die slechts drie flipperkasten bevat, maar neem van ons aan dat dit spel langer blijft boeien dan de alternatieve pinball-games. Er werd goed nagedacht over de power-ups en de vele uitdagingen zorgen ervoor dat het spel lang interessant blijft. Heb je drie euro teveel en zoek je een spel waar het ganse gezin de kerstvakantie mee door kan komen, dan is deze Belgische game zeker een aanrader.
  • Leuke animaties
  • Diepgaande gameplay