Pikmin 3 Deluxe

8,5
0

Pikmin 3 Deluxe

Talloze soldaten stuur je de strijd in. Veertien? Vijftien? Twintig? Tweeëndertig?  Je weet het niet zeker. Één voor één sneuvelen ze voor je ogen, verpletterd onder het gewicht van een vijand, tot as verkoold door vuur, of een gruwelijke verdrinkingsdood gestorven. Als het stof is gaan liggen, wordt pas echt duidelijk hoeveel manschappen je hebt opgeofferd. Je hebt je doel bereikt, maar tegen welke prijs? Ach ja, tijd om weer wat Pikmin aan te maken.

Het woordje ‘Deluxe’ achteraan de titel geplakt doet je ongetwijfeld al raden dat het hier gaat om een port van een bestaande game. Het oorspronkelijke Pikmin 3 kwam uit op de Wii U, en werd wellicht overgeslagen door veel gamers. Doet de game het beter op een succesvollere console als de Switch?

Hongersnood

Alph, Brittany en kapitein Charlie zijn op een missie: hun thuisplaneet Koppai zit in zware hongersnood. De enige oplossing is op zoek te gaan naar een nieuwe planeet en daar voedsel te halen. Na vele mislukte expedities vinden onze helden eindelijk een planeet die tot hun grote vreugde bezaaid is met eetbaar fruit.

Hun landing verloopt echter minder zacht dan gepland. Niet alleen zijn ze opgesplitst, maar hun cosmic drive-key, die ze nodig hebben om hun ruimteschip weer koers richting Koppai te zetten, is nergens te bespeuren. Gelukkig kunnen ze rekenen op de hulp van grappige kleine wezentjes genaamd Pikmin. Samen met hen moeten ze puzzels oplossen, vijanden verslaan en voedsel verzamelen.

Gekke wezentjes

In wezen is Pikmin een strategiespel, waarbij je omgevingen zoals een tropisch woud, woestijn of besneeuwde toendra moet doorzoeken met behulp van je bescheiden legertje Pikmin. De gekke Pikmin, die zich overigens zonder aarzeling opofferen om jouw objectieven te bereiken, doen al het werk voor je: gevonden fruit naar de basis dragen, materialen opgraven om bruggen mee te herstellen, poorten afbreken om nieuwe gebieden te ontdekken en ga zo maar door. Gooi ze waar je wilt dat ze aan de slag gaan en ze sloven zich meteen voor je uit.

De verhaalmodus is nu volledig speelbaar in co-op met splitscreen.

Pikmin hebben verschillende kleuren met unieke eigenschappen en sommige Pikmin komen enkel voor in bepaalde modi. Zo kunnen gele Pikmin hoger springen en elektriciteit geleiden, en zijn enkel Rock Pikmin hard genoeg om kristallen kapot te maken. Rode Pikmin zijn niet enkel uitstekende vechters, maar ze zijn ook immuun voor vuur. Aan jou dus om ze zo efficient mogelijk in te zetten, want ze kunnen wel degelijk het loodje leggen.

Opgepast voor water

Water is hun kryptoniet (met uitzondering van blauwe Pikmin), al kan je ze vaak redden door ze snel genoeg uit het water te roepen. Door de lijken van gevallen vijanden en andere objecten zoals bloemetjes te vergaren, kan je nieuwe Pikmin aanmaken. Je kan maximum 100 Pikmin bij je hebben, en het is dus aan jou om in te schatten hoeveel Pikmin je van elke soort nodig hebt. Eenmaal je alle drie leiders herenigd hebt, kan je ook opsplitsen in drie groepen.

Je expedities vinden plaats overdag, en alle Pikmin die niet in je team zitten of zich bij het ruimteschip bevinden voor de zon ondergaat, worden genadeloos overgeleverd aan de monsters op de begane grond terwijl jij veilig de lucht invliegt om de nacht door te brengen. Deze Pikmin ben je dus onherroepelijk kwijt. Als je net met een gevecht tegen een eindbaas bezig bent, is het weleens vervelend om onderbroken te worden door het einde van de dag, maar voorwerpen zoals fruit blijven gelukkig liggen waar je Pikmin ze hebben achtergelaten tot je er de volgende dag voor kan terugkeren.

De problemen die je moet oplossen evolueren nooit tot ingewikkelde hersenkrakers, maar zijn wel slim genoeg om keer op keer voldoening te geven. Waar Pikmin, naast de schattige visuele stijl, er ook door uitspringt is de subtiele humor waarbij personages vijanden en objecten volledig fout geïnterpreteerd en benoemd worden door je crew. Zo wordt een citroen een face wrinkler genoemd en hebben vijanden in de database allerlei gekke observaties over hen.

Deluxe

Nu we de basics overlopen hebben voor de leken, vragen de oude rotten zich waarschijnlijk af wat er nu zo anders is aan de Deluxe editie.

Om te beginnen kregen Olimar en Louie hun eigen Side Stories die je kan spelen. Dit zijn opdrachten waarbij je zo veel mogelijk fruit en goud bijeen moet zien te sprokkelen in een afgebakend gebied binnen de tijdslimiet. Hoe beter je het doet, hoe hoger je ranking.

Een beetje zoals de missies, waar het gaat om een specifiek doel (bijvoorbeeld een eindbaas te verslaan of fruit vinden) zo goed mogelijk te voltooien binnen de tijd. Beiden spelmodi leren je gerichter en efficienter te werken met je Pikmin, en ze bieden leuke uitdagingen vergeleken met de meer relaxte Story Mode.

Grafisch ziet de game er niet opvallend beter uit.

Over de verhaalmodus gesproken: deze is nu volledig speelbaar in co-op met splitscreen. De Bingo Battle is dan weer enkel te spelen in co-op, maar hier neem je het tegen elkaar op in plaats van samen te werken. Verzamel zo snel mogelijk de voorwerpen op je bingo kaart die een rij vormen om te winnen. Vooral veel extra leuks voor met z’n tweeën dus.

Grafisch ziet de game er niet opvallend beter uit en een grote update was door de stijl ook niet echt nodig, maar alle omgevingen zien er nog steeds kleurrijk en levendig uit, het fruit verrukkelijk en de personages grappig.

Quality of life

Oké, er is misschien niet zoveel nieuws bespeuren, zeker als je geen plannen hebt om samen met iemand te gamen. Maar de Deluxe versie heeft gelukkig wel de nodige quality of life verbeteringen gekregen die het veel aangenamer maken om te spelen. Zo kan je alle Pikmin in één keer opdragen om terug te keren naar het ruimteschip en een blauwe pijl duidt aan waar je naartoe moet.

Met de ZR-knop kan je locken op een doelwit en sneller Pikmins gooien naar dit exacte punt. Dit gaat van vijanden tot voorwerpen tot specifieke plaatsen zoals een trampoline. Pikmin die voorheen al te vaak in het water belandden door ons geklungel zijn hier meer dan dankbaar voor.

Pikmins die een taak uitvoeren laten niet meer meteen alles vallen na één keer fluiten maar blijven terplekke wat afwachtend staan. Als je ze definitief wilt terugroepen, moet je nog een tweede keer fluiten. Dan pas laten ze effectief hun taak voor wat het is en komen ze op je af, anders gaan ze verder waar ze mee bezig waren.

Dit haalt de frustratie weg die je vroeger zo vaak voelde als je enkele Pikmin wou terugroepen maar per ongeluk werkende Pikmin nabij ongewild ook tot bij je riep. Allemaal kleine aanpassingen die spelen zoveel aangenamer maken.

10/30/2020
8,5
0

De gameplay is hetzelfde als in het origineel, en buiten wat toevoegingen zoals de Side Stories, is er weinig veranderd. Dat maakt het minder aanlokkelijk voor wie de originele Pikmin 3 al heeft gespeeld om deze versie aan te schaffen, zeker aangezien Pikmin 3 al een bijzonder gelijkaardige ervaring te bieden had als Pikmin 1 en 2 zonder veel vernieuwingen of verrassingen (al was het nog steeds veruit het meest gepolijste Pikmin spel tot nu toe). Maar voor nieuwkomers is Pikmin 3 Deluxe ideaal, zeker dankzij de quality of life verbeteringen die het origineel tegenhielden.

• Eenvoudige maar bevredigende gameplay
  • Meer co-op mogelijkheden
  • Ideaal voor nieuwkomers