PGA Tour 2K21

7,5
0

PGA Tour 2K21

Het leek erop dat het tijdperk van de golfgames afgesloten was toen Electronic Arts besliste om in 2014 de stekker uit zijn langlopende Tiger Woods-golfserie te trekken. Ze probeerden een jaar later nog wel onder de noemer Rory McIlroy PGA Tour, maar de stopzetting bleek onvermijdelijk. Andere ontwikkelaars zagen hun kans en zo zagen we de opkomst van onder andere de Golf Club-serie van HB Studios. Met het verwerven van de PGA Tour licentie en het hernoemen van de Golf Club branding naar 2K, probeert de uitgever een breder publiek aan te trekken. Ik was dan ook razend benieuwd of dat zich ook vertaalt in een leuke, toegankelijke game!

Totale controle

Dat aantrekken van een breder publiek is geen loze belofte gebleken. Want wanneer je de game voor de eerste keer opstart, krijg je een uitgebreide tutorial voorgeschoteld. Hierin wordt stap voor stap uitgelegd hoe je perfect op een balletje moet slaan om ervoor te zorgen dat deze landt waar jij het bedoeld hebt. De controle over je club heb je door middel van je linker- of rechter joystick te gebruiken. Trek hem achteruit en je trekt je club naar boven. Duw de stick daarna naar voor om de bal weg te meppen. Klinkt makkelijk op papier, maar in praktijk is dit verre van een sinecure. Er zijn verschillende parameters die een rol spelen om een perfecte slag te maken. Hoe snel trek je jouw club achteruit, hoe vlot en vloeiend duw je hem vooruit én heb je dit in een rechte lijn gedaan? Oefenen is hier dus zeker aangeraden.

Hulpmiddelen waar nodig

Naast deze basics heb je ook nog de mogelijkheid om voor je slag het gewenste effect toe te voegen. Ga je voor een backspin zodat je bal als voor dood landt? Of moet je jouw slag afbuigen om rond een obstakel te slaan? Je hebt alle tools om je slag tot een goed einde te brengen. En dit alles naast alle opties die je voor elk tornooi hebt om de moeilijkheidsgraad en hulpmiddelen in en uit te schakelen. Hoewel dit niet echt duidelijk gemaakt wordt door het spel, zijn dit wél opties die ervoor zorgen dat iedereen die het minste interesse heeft in golf zich thuis zal voelen in PGA Tour 2K21.

De 15 officiële courses die aanwezig zijn in de game, zien er stuk voor stuk prachtig uit.

Grafisch een dubbeltje op z’n kant

De gameplay zit dus helemaal snor, en dat is wat mij betreft het belangrijkste. Op grafisch vlak hink ik dan weer op 2 benen. De 15 officiële courses die aanwezig zijn in de game, zien er stuk voor stuk prachtig uit. Je merkt dat de ontwikkelaars met liefde voor detail alles hebben nagebouwd. Maar wanneer het spel inzoomt op de golfers zelf, dan worden we precies enkele jaren terug in de tijd gekatapulteerd. De modellen zien er vrij saai en monotoon uit, ook de 12 gelicentieerde pro-golfers. Het commentaar dat gegeven wordt past perfect bij de game door zijn rustige toon. En je krijgt tijdens het spelen ook nog regelmatig interessante weetjes over de courses te horen!

Online is de toekomst

Naast de carrièremodus, waarover later meer, kan je ook online aan de slag in de Online Society. Hierin kan je jouw eigen tornooien tot in het kleinste detail creëren zodanig dat je met bekende of onbekende gamers aan de slag kan. Dit kan ook in de officiële events die door de ontwikkelaars worden voorzien. Het lijkt erop dat alles in het werk wordt gesteld om de gamers zo lang mogelijk geëntertaind te houden en dat is maar goed ook! Je kunt trouwens ook met een lokale multiplayer aan de slag, waarbij je de controller doorgeeft. Als kers op de creativiteitstaart zit er ook een tool in de game waarin je jouw eigen golfcourses kan maken. Hierin heb je ontzettend veel vrijheid in hoe je course eruit moet komen te zien en waar je de verschillende holes wil leggen. Ik ben zelf niet de meest handige met dit soort tools, maar ik kan me inbeelden dat de creatieveling onder jullie hier aardig mee aan de slag kunnen.

De carrière is een lege doos

De carrièremodus is leuk om spelen, maar doet helaas weinig om je gemotiveerd te houden. Je krijgt bijvoorbeeld XP voor het winnen van tornooien of door specifieke doelen te behalen op een course. Deze XP levelt je personage op, maar niet de kenmerken van je golfer. Want die laatste zijn er simpelweg niet. Enkel de verschillende clubs zorgen voor de nodige variatie in type slagen. Ook de sponsordeals die je kunt afsluiten zijn soms bij de haren getrokken. Omdat de XP geen grote impact heeft, wordt de focus gelegd op accessoires en kledij voor je personage. Maar dit voelt erg goedkoop en geeft je weinig drive (pun intended) om je extra in te zetten om deze doelen te halen. Toch zal het vooral de geweldige golfervaring zijn die je warm houden tijdens de carrière.

Een echte mannenwereld

Tijdens je carrière worden je prestaties afgezet tegen een van de 12 pro-golfers die in de game zitten. Helaas worden deze rivaliteiten niet dynamisch voorgesteld of gegenereerd zoals in bijvoorbeeld F1 2020? Maar is het simpelweg een vooraf bepaalde lijst die je moet afwerken. Tot overmaat van ramp zijn deze pro-spelers niet speelbaar. Ze zitten enkel als tegenstander in de PGA Tour. Een gemiste kans lijkt mij om als fan in de schoenen te staan van je favoriete golfer. Een andere gemiste kans is dat er geen vrouwelijke golfers in de game zitten. Je kunt wel een vrouwelijk personage kan aanmaken, maar dan speel je enkel tegen mannelijke tegenstanders. De Women’s PGA Tour is geen onderdeel van deze game. En zo is er geen enkele vrouwelijke golfer aanwezig in de game, wat toch wat haaks staat tegenover de gelijkheidsbeweging die aan de gang is.

08/21/2020
7,5
0

Het is goed om te zien dat er leven is na het heengaan van EA’s Tiger Woods golfserie enkele jaren terug. Er waren in tussentijd zeker beloftevolle golfgames, maar als een grote uitgever beslist om zijn schouders en naam te geven aan een golfserie, kan dat alleen maar een goede zaak zijn. Zeker als het golfen zelf ook nog eens ontzettend leuk en diepgaand blijkt te zijn. Jammer genoeg valt de carrièremodus wat in het water door het vrij nutteloze beloningssysteem. Maar ik kan me inbeelden dat de fans snel hun toevlucht zullen zoeken in de Online Society modus van de game. Golffans kunnen dus opgelucht ademhalen en met deze PGA Tour 2K21 een lekker digitaal balletje slaan.

• Toegankelijke, maar diepgaande golfsimulator
  • Makkelijk events maken in Online Society
  • Laat je creativiteit de vrije loop in de course designer