The Persistence

8,0
User scoreAl 14 stemmen
7,2

The Persistence

do 16/08/2018

Heeeelp! Praga stuurde mij vorige maand een code door om met The Persistence aan de slag te gaan. Hij weet nochtans dat ik in mijn broek doe bij de minste vorm van horror en ik merkte aan de ondertoon van zijn mail dat hij er veel plezier in schepte om mij op te zadelen met de PlayStation VR-exclusieve game. Aangezien ik in staat ben om deze review te schrijven, kan je ervan uitgaan dat ik nog leef. Al klopt mijn hart nog steeds twee keer sneller dan normaal.

Vorige week bezocht ik twee dagen lang Phantasialand en ik besef nog steeds niet hoe mensen vrijwillig in de Talocan stappen. Die attractie schudt je langs alle kanten door elkaar en daar kom je ongetwijfeld misselijk uit. In dezelfde lijn begrijp ik ook nog steeds niet waarom mensen vrijwillig horrorgames spelen. Resident Evil 7, Here They Lie en Outlast zijn maar enkele voorbeelden waarbij het haar op mijn rug spontaan gaat lopen. Soms dien ik mij echter op te offeren om een dienst te bewijzen voor de mensheid en bij The Persistence is dat dus het geval. Ik deed twee Wees gegroetjes, maakte het kruisteken en ging dan maar met de game aan de slag. Helaas …

Overleven

Hoewel ontwikkelstudio Firesprite geen belletje deed rinkelen bij mij, blijkt dat ze instonden voor een van de PlayStation 4-launchgames: The Playroom. Daarna zorgden ze ook nog voor The Playroom VR en toonden ze hun kunsten met een PlayStation Vita-game. Hun nieuwste project is The Persistence en die game is exclusief met PlayStation VR te spelen. En zoals je weet gaan virtuele realiteit en horror helaas hand in hand. Sony catalogeert de game als een angstaanjagende actie-roguelike survival horrorgame en daarmee weet je zowat wat de game inhoudt. Met diverse elementen van verschillende games, waaronder Alien: Isolation en het onlangs uitgebrachte DOOM VFR, moet The Persistence voor heel wat schietplezier en schrikmomenten zorgen.

Samen met een team astronauten moest je een verkenningsmissie voltooien, maar dat liep grondig fout. Na een ongeluk belandt je ruimteschip zich aan de rand van een zwart gat. Gevolg daarvan is dat je de enige overlevende bent, terwijl de rest van de bemanning door defecte replicators verandert in gedrochten die uit zijn op maar één ding: moorden. De missie wordt niet gemakkelijk, want je moet levend terug op aarde geraken. En met die bende moordzuchtige misbaksels achter je aan, zal je geen seconde op je gemak zijn! Gelukkig ben je een engineer die het ruimteschip heeft ontworpen, al werkt het ruimteschip niet geheel mee…

Verandering van spijs doet eten

Elke keer je doodgaat of van dek verandert, verandert de layout van het schip. Daardoor dien je steeds weer alles te verkennen en kom je nieuwe vijanden tegen. Het helpt ook bij je zoektocht naar nieuwe materialen waarmee je je gezondheid en stealth verbetert, maar ook ‘dark matter’ is een belangrijke grondstof. Daarmee kan je vijanden door de muren heen zien of over korte afstanden teleporteren, zaken die de confrontatie dus een stuk eenvoudiger maken. In dat geval verandert de game van survival-horror naar een actiegame. De eerste uren ben je namelijk bezig met overleven, terwijl je na een aantal uren je kunsten met diverse wapens en vaardigheden kunt bewijzen. Zo kan je direct achter een vijand teleporten om hem te verrassen en de tijd vertragen zodat je op je gemak de tegenstanders op wat headshots kunt trakteren.

Het tofste van The Persistence is het multiplayer-aspect van de game. Zo kunnen anderen je helpen met behulp van een tablet. Eens er verbinding met het spel werd gemaakt, kan het spel worden beïnvloed door het besturingssysteem van het schip te hacken. Vallen inschakelen, deuren openen of vijanden lokken zijn enkele van de mogelijkheden. Spelers kunnen het Solex-besturingssysteem upgraden om nog meer voordelen vrij te spelen. Maar let op met wie je vertrouwt! De extra spelers verdienen ook beloningen als je sterft, dus ben je maar beter op je hoede.

Dan rest er nog de uitvoering van het VR-gedeelte, want dat is niet bij alle games zoals het hoort. Zo krijg je in de ene game na drie minuten knallende hoofdpijn, terwijl je een ander spel zonder problemen uren na elkaar kunt spelen. The Persistence doet het in dat geval erg goed. Met de controller beweeg je je personage, terwijl je hoofdbewegingen voor interactie met de omgeving zorgen. Er is echter ook wel een minpunt, want PlayStation Move-controllers worden niet ondersteund. Nochtans bewezen diverse andere games dat dat de immersie ten goede kan komen bij VR-games. Een jammere zaak dus!

01/01/1995
8,0
User scoreAl 14 stemmen
7,2

The Persistence is leuker dan verwacht. De eerste uren ben je bezig met overleven, terwijl de focus nadien verandert naar actie en je je volledig kunt laten gaan. Het feit dat het ruimteschip constant verandert en dat anderen het spel kunnen beïnvloeden met een tablet, maakt het extra plezant. Nu maar hopen dat je de tabletspeler kunt vertrouwen, want anders ben je er ongetwijfeld aan voor de moeite.
  • Veel variatie
  • Altijd opnieuw verkennen door veranderende layout
  • Leuke toevoeging voor tabletspeler