Paper Mario: The Origami King

8,0
0

Paper Mario: The Origami King

Ik hoopte stiekem al een hele tijd dat de Paper Mario-franchise weer in volle glorie zou terugkeren en met Paper Mario: The Origami King is dat grotendeels gelukt. De originele Paper Mario en de grandioze Gamecube-titel Paper Mario: The Thousand-Year Door overtreft het dan misschien niet, maar de Nintendo Switch is wel een geweldige Mario-titel rijker.

Flinterdun maar best wel degelijk verhaal

Het hele verhaal past dan misschien wel op een A4'tje, dat wil niet zeggen dat het niet onderhoudend is. Wanneer Mario en z'n broer Luigi per kart - zalig toch - bij het kasteel van prinses Peach arriveren, merken ze dat Toad Town volledig leeg is. Geen papieren ziel te bespeuren en in het kasteel zelf is Peach ook niet van haar gewone doen. Blijkt dat Olly, een origamifiguurtje met grootheidswaanzin, achter de schermen de bewoners van het papieren Mushroom Kingdom heeft omgevormd tot origami. Niet naar de zin van Mario uiteraard, en onze favo Italiaanse loodgieter probeert dus alles weer in papieren plooi te krijgen.

King Olly, zoals de slechterik deze keer heet, is een origamifiguurtje met grootheidswaanzin. Zijn zus vergezelt je trouwens doorheen je avontuur.

Je ziet, naar verhaalnormen blijft Nintendo kiezen voor kinderlijke simpelheid, maar ik vind dat in dit geval wel een meerwaarde. De grote plot is ondergeschikt aan de onderlinge relaties en verhoudingen die je meemaakt tussen de verschillende personages die je pad kruisen. Die lopen over van de charme en boeiende karakteristieken en de uitstekend geschreven dialogen helpen daar alleen maar bij. En dat is in the end eigenlijk wel wat de gemiddelde Mario-speler wil uit een Mario-RPG.

Papieren visuals

De Paper Mario-reeks onderscheidt zich al sinds jaar en dag van andere Mario-games door de geweldig creatieve visuals. Grafisch is met The Origami King een nieuwe piek bereikt binnen de Paper Mario-franchise. De manier waarop wind invloed heeft op de physics van papieren gras bijvoorbeeld, of hoe water op een papierachtige manier uit een pomp stroomt. Tekstballonnen die ook 2D zijn of confetti die je beeldscherm vult en op een 'realistische' manier naar beneden dwarrelt. Met de details zit het goed.

Visueel is deze Paper Mario ongetwijfeld de mooiste in de reeks en dat wil wat zeggen.

Het is redelijk duidelijk dat het ontwikkelteam zich volledig heeft kunnen uitleven in zowel level design als gameplay. Papier en karton, zowel 2D als origamigeplooid, bieden onverwacht veel opportuniteiten om uitdagende puzzels en exploratie uit te werken. In combinatie met allerhande items die Mario gaandeweg gebruikt zijn dit zaken die je in weinig andere games tegenkomt.

Er is een goeie balans in deze game gevonden tussen flauwe slapstick-momenten en doordachte (woord)grappen.

The Origami King is ongetwijfeld één van de mooiste games op de Nintendo Switch. Zowel in handheldmode als op m'n OLED-tv spatten de kleuren van je scherm en een geoefend gamer ziet meteen dat dit esthetisch een geslaagd avontuur is. Die Nintendo Seal of Quality is hier zeker terecht.

Spitsvondige humor

De woordspelingen van personages en de situaties waarin Mario verzeild raakt, zullen regelmatig een glimlach op je gezicht toveren. Niet dat elk grapje even geslaagd is - humor blijft iets subjectiefs - maar over het algemeen weet deze Paper Mario wel een balans te vinden tussen flauwere slapstick-momenten en doordenkertjes.

De wereld in Paper Mario: The Origami King is best uitgebreid te noemen en er zit een pak variatie in de levels.

Ongetwijfeld één van de highlights zijn de companions die je regelmatig vergezellen. Er passeren er verschillende de revue en allen zijn ze voldoende uitgediept en hebben ze - soms wat clichématige - hoekjes af waardoor een grap of spannend moment nooit ver weg is.

Herwerkte en originele soundtrack

Opgegroeid zijnde met de besnorde Nintendo-mascotte, mag ik mezelf best een grote Mario-fan noemen, niet in het minst omwille van de muziek die Nintendo keer op keer in die titels weet te steken. En dat is gelukkig nu niet anders, want zowel herwerkingen van bijvoorbeeld de Underground-theme als origineel geschreven stukken voor The Origami King zijn van een geweldig hoog niveau. Aanrader om deze game met de headset op max volume te spelen of de soundtrack uit kwalitatieve geluidsboxen te laten schallen.

Pacing & combat

Een oud zeer in RPG's, ook in een lichtere RPG als deze, is de pacing. Met andere woorden: het tempo waarmee de game je interessante of boeiende stukken voorschotelt. Het avontuur van deze Paper Mario is de moeite om uit te spelen, laat dat duidelijk zijn, maar sommige stukken zal je toch even harder moeten doorbijten. Niet zozeer omdat het spel het je even moeilijk maakt - The Origami King is echt easy - maar wel omdat sommige gebeurtenissen zo voorspelbaar zijn en je eigenlijk dus al weet wat er je te wachten staat, maar je eerst wel één of andere taak moet volbrengen vooraleer je weer verder kan.

De combat is de eerste uren onderhoudend genoeg, maar benut nooit z'n volle potentieel tot je bij de geslaagde boss fights komt.

En dat brengt me naadloos bij de combat, want vaak gaat die taak om het verslaan van een heleboel vijanden die je niets meer opbrengen dan coins. Het vechtgebied is een soort van cirkel met verschillende lagen die je kan controleren en verschuiven of roteren. Op die manier kan je vijanden groeperen of net afzonderen. Doe je dat op een correcte manier, dan krijg je bonuseffecten (onder meer 1.5x meer damage) en kan je een Area-of-Effect-aanval uitvoeren bijvoorbeeld, waardoor je een groepje tegenstanders in één keer wegmaait.

Deze Paper Mario gaat jammer genoeg wel wat lichtjes om met het begrip Role-Playing Game.

Goed voor coins dus. Stapels en stapels gouden munten, die je weliswaar van pas komen om items en dergelijke te kopen, maar die er nooit echt voor zorgen dat je het gevoel hebt van krachtiger te worden of Mario te laten evolueren. De bossfights zijn net wat interessanter, omdat je daar vaak een soort van weg moet afleggen richting de boss om hem of haar enkele stevige tikken uit te delen, maar het geheel mist wat schwung, tempo en diepgang, zelfs met allerhande items in je inventaris.

Veel herkenbare figuren uit het Mario- en Nintendo-universum en grotendeels zijn deze goed uitgewerkt met hier en daar echt zalige dialogen.

Gemis van diepgang en progressie

Als er iets is waar Paper Mario-fans weer om schreeuwden, was het wel die sense of progression die de originele twee titels wél hadden. Het is een beetje ironisch om zien dat net Mario het minst van al evolueert van alle personages die langskomen in deze game. Toch wel iets dat van een RPG een RPG maakt en daar gaat deze Paper Mario een beetje de mist in.

Op automatische piloot is deze titel genieten - en ik had bijvoorbeeld echt wel zin in zo'n game na het slopende The Last of Us Part II - maar gamers die hopen op levels sprokkelen, bergen skills unlocken, talents uit te pluizen en zeldzame items te verzamelen, die zijn eraan voor de moeite.

07/17/2020
8,0
0

Conclusie van Randy

Met Paper Mario: The Origami King haalt de papieren held dan misschien niet het (gigantisch hoge) niveau van de eerste twee titels in de reeks, maar het is wel een game geworden die deze 8 dubbel en dik verdient. Het is momenteel een kalmere periode voor de Nintendo Switch en op papier (pun intended) krijgt The Origami King dan misschien geen perfecte score, maar dat maakt het voor de gemiddelde Mario-fan niet minder dan een absolute aanrader, al was het maar om de vele visuele knipogen, grappen en dialogen richting speler, Nintendo en ehm... papier te ervaren. Voor de speelduur van enkele tientallen uren (er zitten ook een berg collectibles in het spel) moet je het ook zeker niet laten.
  • Onderhoudend verhaal
  • Fantastische visuals
  • Soundtrack die een Mario-titel waard is