User scoreAl 12 stemmen
9,1

Overwatch (Switch)

"Ziet er verdomd goed uit"

ma 28/10/2019
Gereviewed voor Nintendo Switch door Lazlo

Terwijl Blizzard Entertainment zich temidden een mediastorm rond Blitzchung voorbereidt op een BlizzCon die de meubelen moet redden, belandde een reviewcode voor Overwatch op de Nintendo Switch in mijn inbox. Juist ja, je zou bijna vergeten dat die klepper van drie jaar geleden op Nintendo’s hybride console verschijnt dit jaar. Is het tijd om de game (opnieuw) te beginnen spelen? Als je het mij vraagt wel.

Technisch feilloos

Er bestaat zoiets als “Blizzard-kwaliteit” in mijn woordenboek. Ik speelde zelden (tot nooit) een game van de Amerikaanse developer die met haken en ogen aan elkaar zit. En deze Switch-port, uitgevoerd door Iron Galaxy, weet diezelfde stempel te kunnen drukken. Ik kwam tijdens mijn reviewsessies welgeteld nul bugs tegen en genoot steeds een stabiele framerate in docked en handheld-modus. Enkel tijdens het inladen bij wedstrijdjes kan het soms wat lang duren voor jouw character model ingeladen is, maar dat fenomeen kwam ik ook geregeld in de pc-versie tegen en is dus niet Switch-specifiek.

Ziet er verdomd goed uit

Ik heb me niet aan een side-by-side-vergelijking gewaagd met de pc-versie van Overwatch, maar als je het mij vraagt mag deze Overwatch-port schaamteloos naast haar oudere console broertjes en zusjes staan. Akkoord, dat de game daarvoor niet de kaap van 60 frames per seconde haalt is jammer, maar de stabiele 30 FPS is wat mij betreft geen dealbreaker. De grafische stijl van Overwatch, die ergens tussen realisme en cartoonisme schippert, komt goed tot zijn recht op Nintendo’s hybride console. Textures hebben hier en daar een wat lagere detailgraad, maar dit valt amper op in de snelle gameplay van de shooter. Dit zowel in handheld (dynamic 720p) en docked (een vlotte dynamic 900p).

Niet spelen waar en wanneer je wil

Wie fan is van Overwatch, en haar team-based gameplay, kan eigenlijk maar één nadeel aan deze Switch-versie opmerken. Je kan hem niet spelen waar en wanneer je maar wil. Je moet namelijk altijd verbonden zijn met het internet. Nu hoor ik je al luid zuchten en nillies-gewijs onder een oogrol door “duh” uitkramen, want ja: Overwatch is een team-based online shooter. Daar moet je voor verbonden zijn, toch? Ja, Captain, dat is zeker waar! Maar de Nintendo Switch heeft als groot voordeel dat je hem overal mee heen kan nemen. Daarom lijkt het me niet te veel gevraagd de optie te krijgen op zijn minst botmatches offline speelbaar te maken. Al is het maar om on the road wat te oefenen voor wanneer je weer met WiFi kan connecteren. Geen Overwatch op de trein, dus. Gelukkig wel nog op de plee, voor wanneer je weer het schijt begint te krijgen voor de zoveelste Genji main ...

24/05/2016
8,5
User scoreAl 12 stemmen
9,1

Veel kan ik niet opmerken op deze Switch-port van Overwatch. Het is de volwaardige game, draait technisch even lekker als een pas gesmeerde fietsketting en ziet er ook nog behoorlijk goed uit. Het is jammer dat er geen offline functionaliteiten zijn voor wanneer je de game tijdens het pendelen wil spelen, maar dat neemt niet weg dat Overwatch in handheld spelen een zaligheid is die voor mij persoonlijk een investering waard is.
  • Loopt technisch behoorlijk soepel
  • Ziet er goed uit
  • Meer Overwatch voor de liefhebbers