Override 2: Super Mech League

3,0
0

Override 2: Super Mech League

Enkele weken geleden mocht ik voor jullie aan de slag met een van de grondleggers van het vechtspelgenre, namelijk Mortal Kombat 11 Ultimate. De game maakte een grote indruk op mij en ik had dan ook meteen de fightingmicrobe te pakken. Daarom schotelde Praga mij Override 2: Super Mech League voor. Een game dat door de marketingpraat wordt aangeprezen als een fightinggame met gigantische mechs met een interessant verhaal. Met veel goede moed trok ik voor jullie ten strijde.

Metalen fight club

Het idee om knokpartijen met gigantische robots of mech is wat mij betreft een schitterend idee. Het heeft wel iets om deze giganten met elkaar op de vuist zien gaan in afgebakende gebieden die bezaaid liggen met minuscuul lijkende gebouwen. En dat is niet alleen op papier veelbelovend, maar dat ziet er ook écht wel megacool uit.

Al kruip je volgens het verhaal niet echt in zo’n mech, maar ben je een operator die op veilige afstand de boel aanstuurt. Want volgens het verhaal werden deze robots in het verleden gebruikt om de aarde te beschermen tegen de boosaardige Xenoswarm. Zij werden in Override 1 verslagen en nu worden de mechs ingezet voor het vertier van de mensheid.

Verwacht zeker geen toestanden zoals in de film Real Steel...

Welk verhaal?

Tot zover het achtergrondverhaal, want meer hoef je ook niet te weten om deze game te spelen. Laat staan dat hier veel meer over wordt verteld. Want van het uitgebreide, interessante verhaal valt weinig of niets te merken. De enige interactie die je hebt met een personage is met je handler: Zoe. Zij neemt je in eerste instantie onder haar vleugels en vertelt je het reilen en zeilen van het vechten met mech.

Al raakt ze na verloop van tijd niet veel verder dan enkele aanmoedigingen. Dus van een diepgaand verhaal kan ik niet meteen spreken. Ook visueel ziet de game er niet fantastisch uit, ook al is er een next-gen versie voor PS5 en Xbox Series X|S. Ik speelde de game op mijn Xbox Series X en kreeg bij momenten te maken met framedrops om ‘u’ tegen te zeggen.

Zei er iemand "verhaal"? Dat heb ik dan zeker gemist...

Uitblinken in afwezigheid van tegenstand

In totaal zitten er 20-tal mechs in de game waardoor je heel wat keuze hebt. Wanneer je de carrière begint, heb je echter maar keuze uit een 5-tal robots. Dit geeft je een aardige keuze bij de start, maar deze word je al snel ontnomen wanneer je jouw eigen mech moet aanschaffen. Gelukkig verdien je wel makkelijk bakken met geld, waardoor je jouw garage snel kan vullen.

In de gevechten tijdens je carrière moet je het trouwens opnemen tegen andere gamers. De game zoekt steeds naar beschikbare gamers om dan de gevechten van start te laten gaan. Win je, dan gaat je ranking omhoog en verdien je een mooie som geld. Op papier weer een goed idee, maar helaas valt dit in praktijk dik tegen. Omdat de spelersaantallen zo laag liggen, vind de game bijna nooit een tegenstander waardoor je het moet opnemen tegen de AI.

Dan sta je daar keer op keer alleen in die online arena...

Stroeve combat

Een andere belofte was dat ik een geweldige fightinggame zou voorgeschoteld krijgen. Er wordt inderdaad een pak gevochten. Maar na enkele potjes begon het mij te dagen dat ik eigenlijk een Beat ‘em up game aan het spelen was. In een fightinggame zoals Mortal Kombat draait het voornamelijk om de flow van een gevecht en de juiste timing van je combo’s.

In Override 2 kan je wel combo’s uitvoeren, maar deze worden in de eerste plaats al niet opgeteld, maar ze voelen ook erg traag en sloom aan. Op zich logisch als je vecht met enorme mechs, maar het haalt het plezier echt uit de game. Bovendien moet je je aanvallen lanceren door op de schoudertoetsen te drukken, iets wat ik ontzettend onaangenaam vond aanvoelen.

De gameplay is ontzettend chaotisch en daar zit de camera ook voor iets tussen.

Nukkige camera

Zoals ik hierboven al aanhaalde is de gameplay ontzettend stroef. Je mechs geven de indruk dat ze mijn inputs altijd even moeten verwerken voordat ze effectief hun slag of stoot uitdelen. Daarnaast is de gameplay zelf ook ontzettend chaotisch. En dat heeft alles te maken met de camera die allesbehalve meewerkt.

Je hebt wel de mogelijkheid om je tegenstander te locken, maar dat maakte negen van de tien keer het alleen maar erger. Zeker wanneer ik tegen de rand van de arena aan het vechten was, draaide en keerde de camera ontelbare keren ongecontroleerd rond. Hierdoor misten mijn aanvallen alle richting en ging ik genadeloos tegen de grond.

12/18/2020
3,0
0

Override 2: Super Mech League is een gigantische teleurstelling geworden. De game beschikt simpelweg niet over de finesse van een fightinggame en is eerder een Beat ‘em up à la Super Smash Bros. Hierdoor schakelde ik al snel over naar het rammen op de verschillende schouderknoppen om m’n mech de tegenstand een kopje kleiner te maken. Dit resulteerde meestal in een erg chaotische gameplay waarbij het soms niet duidelijk was welke mech nu van mij was. Maar het grootste gebrek aan deze game is dat je het altijd tegen andere online gamers moet spelen. Op zich een leuk idee, maar omdat het online spelersaantal hier zowat onbestaande is, moet je het bijna altijd opnemen tegen de AI. Hou je zakgeld alsjeblief in je zakken en geef het uit aan andere en betere Beat ‘em ups of fightinggames.

• Vechten met enorme mechs
  • Chaotische gameplay
  • Weinig diepgang in moves