Overcooked! All You Can Eat (PS5)

8,5
0

Overcooked! All You Can Eat (PS5)

Soms heb je als gamer eens nood aan een game waarbij je geen zin hebt om allerlei questen te voltooien en geen half eiland over te steken met je paard. Soms ben je op zoek naar iets simpels, zoals een potje koken. De Overcooked-reeks heeft in het verleden altijd garant gestaan voor uren co-op spelplezier waarbij de tijdsdruk nooit veraf ligt. Speciaal voor de lancering van de PlayStation 5 hebben ontwikkelaar Ghost Town Games en uitgever Team17 de ultieme versie van Overcooked uitgebracht. Deze versie bundelt zowel de eerste als de tweede game én alle DLC die ooit verscheen. En dit alles kreeg de toepasselijke titel Overcooked! All You Can Eat.

Van de pot gerukt

Ik heb absoluut geen ambities om president te worden. Maar de schattige hond, Kevin genaamd, steelt wel graag de show in beide Overcooked games. Hoewel de verhalen die je doorspeelt sowieso bij de haren getrokken zijn, zorgt de schattige viervoeter altijd wel voor een komische noot.

Dat Overcooked niet geweldig realistisch is, bewijzen de verhaallijnen waarin je telkens de wereld moet zien te redden van de ondergang door gerechten te koken voor demonen of zombieboterhammen. Wanneer dit in eerste instantie niet lukt, word je door de ajuinenkoning op pad gestuurd om je technieken bij te schaven om dan uiteindelijk toch de wereld te redden.

Als nieuweling is het aan te raden logischerwijs te starten bij de eerste game, omdat hier bijvoorbeeld de gooi-techniek die in de tweede game zit nog niet aanwezig is. Hierdoor is de introductie tot de keukenhectiek iets gemoedelijker.

Een balade van stress

Gelukkig hoef je de stress van de keuken niet alleen te doorstaan. Want je wist het misschien nog niet maar de Overcooked-games zijn zowat de beste co-op games op de markt. Zowel offline als online via cross-play. En op dit moment zelfs de enige die speciaal voor de PlayStation 5 zijn geoptimaliseerd.

De game maakt dan ook gebruik van de mogelijkheden van de DualSense-controller. De haptische feedback geeft je subtiel aanwijzingen over waar er bijvoorbeeld potjes aan het overkoken zijn. De luidspreken in de controller slaat alarm wanneer de tijd bijna om is en via het touchpad kan je snel en makkelijk feedback geven aan je medespeler. Dat kan natuurlijk ook verbaal via de microfoon in de controller.

Tot slot is er ook een Assist Mode aanwezig die, als je dat wil, onder andere de tijdslimiet optrekt waardoor je iets minder stress zal ervaren.

Een sous-chef voor slechtzienden

Natuurlijk draait de next-gen versie van de game op een stabiele 60 frames per seconde én dat in een 4K-resolutie. Niet dat het realisme hierdoor van het scherm druipt, integendeel. De cartoony graphics springen echt in het oog en zorgen ervoor dat de game er echt geweldig goed uitziet! En ook aan de gamers die moeite hebben met het lezen van tekst is er gedacht. Want nu heb je de mogelijkheid om de grootte van de tekst aan te passen en is er zelfs de mogelijkheid om het lettertype aan te passen zodat ook mensen met dyslexie de opdrachten en het verhaal vlot kunnen volgen.

Geen Solo-game

Dat Overcooked een fantastische partygame is, staat buiten kijf. Het is geweldig om samen met het gezin de gezonde stress te ervaren die deze game ongetwijfeld zal oproepen. Het feit dat je deze game ook alleen kan spelen, kan als een positief punt gezien worden. Al bleek dit in de praktijk niet het geval te zijn. Wanneer je alleen speelt, zijn er nog steeds twee chefs in de keuken, maar je stuurt er uiteraard maar eentje tegelijk aan. Wanneer de ene bijvoorbeeld groenten aan het snijden is, kan je met L1 (op de PlayStation) wisselen van chef en de andere aan het werk zetten. Helaas zorgt dit voor extra stress en tijdsdruk, maar het haalt het grootste plezier ook uit de game. Daarom: speel deze game samen met anderen!

12/07/2020
8,5
0

Nooit gedacht dat het bereiden van eten zo plezierig én stresserend zou kunnen zijn. De tijdsdruk loert altijd om de hoek, waardoor de Assist Mode zeker een welgekomen toevoeging is voor nieuwkomers. Daarnaast straalt de game in 4K en 60fps, maar zijn ook andere toevoegingen zoals de haptische feedback een goeie verbetering. Overcooked! All You Can Eat is een geweldige partygame die bij momenten de limieten opzoekt op vlak van teamwork. Speel deze game dan ook niet alleen, maar met je gezin in de zetel of met je vrienden online via de cross-platform multiplayer.

• Fantastische co-op game
  • Twee games én alle DLC
  • Leuke quality of life-verbeteringen