0

The Outer Worlds

"Lijkt wel een liefdesbaby van Bethesda en BioWare"

wo 23/10/2019
Gereviewed voor PS4 door Randy
1 reacties

Als Bethesda (Fallout, The Elder Scrolls) en BioWare (Mass Effect, Dragon Age) een liefdesbaby zouden maken, dan zou The Outer Worlds het resultaat zijn. Boooo cartoonachtige kwaadaardige bedrijven. Hoera voor eindeloos veel keuzes!

Hier word ik blij van

The Outer Worlds is mooi

Echt heel mooi. Met een veel beperkter budget dan dat van de grote jongens van dit moment heeft Obsidian Entertainment enkele prachtige werelden en vooral uiterst gedetailleerde personages gefabriceerd. Vooraleer je begint, moet je eerst je persona creëren. Mijn perceptie van dit soort editors is dat je opties altijd te beperkt zijn, maar hier kan je The Sims-gewijs je personage kneden tot een net wat mooiere versie van jezelf. Enige minpuntje in mijn geval (of in het geval je een zwak hebt voor blondines): een langharig kapsel en een blonde haarkleur zitten er niet tussen.

Ondanks een beperkter budget slaagde Obsidian Entertainment erin om visueel niet teleur te stellen met deze The Outer Worlds.

Ook wijs je punten toe aan bepaalde skills waarvan jij denkt dat je die veel zal inzetten. Het vergde persoonlijk wel wat tijd vooraleer ik de - naar mijn gevoel moeilijkere dan nodig - interface onder de knie kreeg. Maar ik ben dan ook blond. Je start je verhaal als een kolonist die is ontdooid door de gestoorde wetenschapper Phineas Welles in de hoop dat je hem dan maar meteen helpt de kolonie te redden. No pressure. Een aantal megabedrijven bezitten en exploiteren zowat alles in de regio. Aan jou de taak om ze tegen te houden. Of juist niet.

De beslissingen die je moet nemen in The Outer Worlds voelen soms wel aan alsof iemand met een stok in je morele waarden zit te porren.

Geweldige screenwriting

Als iemand mij zou zeggen dat ik nog eens - in de goeie zin - hardop zou lachen met een sci-fi RPG, dan zou ik het niet hebben geloofd. Maar ontwikkelaar Obsidian Entertainment heeft duidelijk op zijn beste schrijvers geteerd voor The Outer Worlds. Het zijn dit soort situaties en conversaties die de game meer maken dan een "Fallout in de ruimte". En die je nieuwsgierig maken naar meer pareltjes van quests. Ook al zijn het er maar een zestigtal. (Nog steeds goed voor tientallen uren aan speelplezier trouwens, no worries.)

Lang of blond haar is niet meer in de mode in de toekomst blijkbaar. Dus ik ging voor dit compromis.

Alles kan (maar niet alles mag)

Elk - maar dan ook élk - levend wezen kan gedood worden. Of in het geval van robots uitgeschakeld. De doorsnee menselijke bandiet, de alien fauna, maar ook merchants of je eigen contactpersonen en quest givers. Handig, want zo kan je hun merchandise en bezittingen stelen. De allereerste NPC in het spel had al prijs om Heufdt - mijn virtuele alter ego - tegen te komen. Ter mijner verdediging: hij had zichzelf al in de heup geschoten (en zeurde de oren van m'n kop). In ieder geval: denk er eerst goed over na voordat je met een elektrische bijl iemands benen afhakt, want alles wat je doet heeft gevolgen voor het verdere verloop van je verhaal. Mijn reputatie ging al snel de dieperik in bij het megabedrijf Spacer’s Choice nadat ik Reed Tobson - de supervisor van de Edgewater community - doodde. Maar ik werd ook gerespecteerd door Adelaine, omdat ik haar community wel wilde helpen. Dit soort beslissingen voelen soms wel aan alsof iemand met een stok in je morele waarden zit te porren. Tegen wie lieg je, wie laat je leven en vooral: wie verdient het om samen met jou het wijde universum in te trekken?

Blijkbaar was ik op mijn quest giver geland met mijn ruimtepod. De humor is vaak enorm droog.

Hier waarschuw ik je al voor

De leesbaarheid

Ik kan uren genieten van al die quests en die geweldige dialogen, maar je krijgt wel - net als bij RPG's van weleer - een heleboel tekst op je bord voorgeschoteld. Niets mis mee, maar in de PlayStation 4-versie - en bij uitbreiding waarschijnlijk de consoleversie dus - is het lettertype echt te klein. Doe je bril op, pak een vergrootglas of zet je met een kussen onder je zitvlak vlak voor je televisie, want je priemt je ogen uit om alles te kunnen lezen.

Doe vooral zo fars of zo vriendelijk als je zelf wil.

Lange laadtijden

Ja, de loading screens mogen dan wel mooi zijn - er zit een pak mooie artwork in verwerkt in uiteenlopende stijlen (denk oude propaganda en klassieke comic books), maar dat neemt niet weg dat het opstarten van de game of het switchen tussen twee werelden gewoon echt lang duurt. Mijn ervaring met Fallout 76 en Fallout 4 leert mij dat dit wel gebruikelijk is in dit type games. Met het aantal bugs zit het dan wel weer goed.Ik heb al behoorlijk wat uren in de game steken en ben er nog geen tegengekomen. Ook even wennen na het spelen van die eerder genoemde franchise.

25/10/2019
8,5
0

Conclusie van Randy

Voor degene die het vertrouwen kwijt zijn in sci-fi RPG’s door games als Fallout 76 en Anthem, is dit eindelijk een titel die zijn beloftes wel kan waarmaken. Je verkent prachtige planeten, werkt jezelf doorheen vele kwalitatieve missies en challenget je eigen morele waarden in de talloze keuzemogelijkheden. Welke actie je ook uitvoert, alles heeft daadwerkelijk een invloed en er valt altijd wel iets te doen. “The Outer Worlds is out of this world” klinkt nu al als een cliché, maar er zit toch wel wat waarheid in.
  • Mooie graphics
  • Briljante screenwriting
  • Het verhaal kan alle kanten op