9,8
0

Okami HD

Tijdloze klassieker

wo 03/01/2018
Gereviewed voor PS4 door Yannick

Waarom ben je een gamer geworden? Deze vraag is voor ieder van ons nogal persoonlijk, maar toch kunnen we in zeldzame gevallen zo goed als unaniem zijn als we het hebben over de top van de topgames. Je weet wel, die games die bij ieder algemeen aspect zoals graphics of gameplay zo overkoepelend indrukwekkend zijn dat de meeste gamers onder ons alleen maar vol lof over het videospel kunnen spreken. Okami is zo'n spel en bovendien kreeg deze onlangs een HD-versie op de PlayStation 4 en pc.

Honderd jaar geleden teisterde de negenkoppige draak Orochi het land van Nippon, in het bijzonder Kamiki Village. Ieder jaar schoot de kwaadaardige draak een pijl boven een willekeurig huis van de persoon die aan hem geofferd moest worden, of de stad zou genadeloos verwoest worden. Jaren gaven de bewoners hieraan toe, tot een zekere held genaamd Nagi er genoeg van had en zich richting de Moon Cave begaf om voor eens en altijd een einde te maken aan deze ondraaglijke submissie. In het intense gevecht leek het erop dat Nagi het niet zou halen, tot de witte wolf Shiranui hem te hulp kwam en ze Orochi uiteindelijk konden vastklemmen achter een steen.

De reïncarnatie van een legende

Alles verliep voortaan vredig in Nippon, tot een roekeloze toerist het zwaard uit de steen haalde en de vloek na een eeuw terugkeerde. Dit zorgde voor de reïncarnatie van Shiranui in de vorm van Amaterasu, een witte wolf die de God van de zon representeert en tegelijkertijd ook de protagonist. Na deze diepzinnige intro begint het avontuur pas echt en wordt Ammy begeleidt door allerlei memorabele personages zoals Issun, een soort insect die de Godin gedurende het hele avontuur bij zal staan. Ammy krijgt dan de taak Orochi opnieuw te verslaan en op zoek te gaan naar de dertien Celestial Brush-technieken.

De volledige game kent een fascinerend verhaal vol emotionele momenten, onverwachte twists en interessante personages dat voornamelijk dankzij de focus op Japanse folklore werkelijk uniek blijft. Ieder zintuig wordt gedurende je speeltijd geprikkeld, van grappige momenten waarin Ammy Issun opslokt als hij z'n gezeur beu is, tot krop in de keelmomenten waarin dieren waarmee je een band hebt opgebouwd de geest geven. Okami legt de klemtoon heel erg op fauna en flora. Nippon is na de terugkeer van Orochi volledig in het duister gezet en wordt overwoekerd door monsters, waardoor je gebruik moet maken van de goddellijke krachten van Ammy om de wereld naar z'n eerdere glorie te herstellen en her en der planten opnieuw te laten bloeien of dieren te voederen.

Nog steeds even verbluffend

Het is moeilijk te ontkennen dat het prachtige geschilderde grafische stijltje van Okami er dankzij de HD-upgrade op de PlayStation 4 na vijftien jaar nog steeds fantastisch uitziet. Okami doorstond de tand des tijds nog bij de PlayStation 3-remake, maar slaagt ook nu weer voor die test. Het is werkelijk zo'n game die wellicht nooit echt visueel zal verouderen, aangezien zelfs vuur en ontploffingen in het schilderstijltje nog steeds letterlijk erg goed uit de verf komen.

Ook op vlak van gameplay is er heel weinig dat onthult dat deze game uit 2006 stamt. Okami is gameplaytechnisch het meest te vergelijken met een Zelda-game. Net als in die games verken je een open wereld met hier en daar stadjes en kerkers verspreid die allerlei geheimen herbergen. Het unieke aan Okami is het gebruik van de Celestial Brush, oftewel het goddellijke penseel waar Ammy al haar krachten aan te danken heeft. Met een druk op de knop initieer je deze modus en kan je onder andere windvlagen oproepen, zwaardslagen uitdelen of verwelkte bomen opnieuw laten bloeien. Dit doe je door verschillende patronen te tekenen. Eerder op de Wii werkte dit uitstekend met de Wii-remote, maar op de PlayStation 4 is de besturing weliswaar nog iets vlotter te bedienen dankzij het touch pad van de DualShock 4. Hiermee kan je heel vlotjes met je vinger de patronen perfect natekenen in een mum van seconden. Het is overigens zowat de eerste keer dat ik een game zie die echt goed gebruik maakt van deze functie.

Perfectie nabij

In je zoektocht naar al deze nieuwe verftechnieken zal je ook regelmatig moeten vechten tegen de demonen die Nippon teisteren. Tijdens deze gevechten zit je tijdelijk in een arena en kan je gebruikmaken van verschillende wapens, combo's en je verftechnieken. Vooral de eindbaasgevechten zijn interessant en vergen een zekere strategie om te doorstaan. Het prachtige design van onder andere een vos met negen staarten of een angstaanjagende spin maken veel van deze gevechten onvergetelijk.

Het is ook praktisch onvermijdelijk om de muziek in deze game te negeren. De hele soundtrack is een orkestraal festijn voor het oor dat je meermaals kippenvelmomenten zal bezorgen. Bij een gevecht krijg je opzwepende, duistere muziek te horen dat je extra alert maakt, terwijl je bij een tragisch moment deprimerende Japanse deuntjes te horen krijgt die de momenten des te meer impact geven.

Xbox One : 12/12/2017
PC : 12/12/2017
PS4 : 12/12/2017
Nintendo Switch : 09/08/2018
9,8
0

Okami is na vijftien jaar nog steeds één van de meest memorabele ervaringen die je in videogameformaat kan beleven. Dankzij het briljante artistieke design is deze game één van de mooiste titels die je op je PlayStation 4 kan spelen en dankzij het gebruik van het touch pad van de DualShock 4 vlotter te bedienen dan ooit! De 25 euro die je voor deze game moet neertellen, is misdadig weinig en zal je ongeveer vijftig uur aan puur genot opleveren. Een onmisbaar pareltje en een tijdloze klassieker die je ooit in je leven beleefd moet hebben als gamer.
  • Subliem verhaal
  • Na vijftien jaar nog steeds verbluffend mooi
  • Vlotter te bedienen dan ooit op de PS4