Octopath Traveler (pc)

9,5
0

Octopath Traveler (pc)

"Octopath Traveler blies mijn warmste JRPG-herinneringen een tweede leven in"

vr 14/06/2019

Een van mijn eerste ervaringen met JRPGs was tijdens een zomervakantie naar Turkije. Mijn familie aan het zwemmen, tripjes maken, zonnekloppen… en ik twee weken vollenbak Golden Sun kassen. Mede dankzij die mooie herinneringen maakte Octopath Traveler meteen een diepe indruk op mij toen het een jaar geleden op de Switch verscheen. Ik heb zelfs overwogen om een Switch aan te schaffen puur voor deze game. Maar bon, de aanhouder wint, zo blijkt: de titel baande zich recent een weg naar Steam zodat ook pc-gamers kunnen genieten van dit pixel art pareltje.

Een streling voor de zintuigen

De selling point bij uitstek van Octopath Traveler is ongetwijfeld de HD-pixel art. Zie het als een eerbetoon aan de JRPG-kleppers van weleer, waarbij klassieke pixel art gecombineerd wordt met hedendaagse afwerking (voornamelijk licht/schaduweffecten en beeldscherpte). Pixel art is de laatste jaren aan een fameuze opmars bezig, zeker bij indie games, maar Octopath Traveler spant voor mijn part toch de kroon.

Mogelijks nog indrukwekkender dan de graphics was de soundtrack. Ik ben zo’n sukkel die een aparte playlist heeft met enkel gaming muziek, en daar heb ik onlangs die van Octopath Traveler integraal ingesmeten. Orchestrale, harmonieuze tracks in kastelen, creepy deuntjes in verlaten kerkers of bombastische, explosieve bossfights – mijn oortjes waren altijd content.

Afwisselende en strategische combat

Een JRPG zou geen JRPG zijn zonder die typische turn-based combat. In dat opzicht is Octopath Traveler niet bepaald uniek of innovatief te noemen, maar doordat het zich op de succesformules van weleer baseert, stelt het nooit teleur. Zo staan er bijvoorbeeld honderden spells, wapens, (de)buffs en andere moves op het menu. Bovendien heeft ieder personage uit je vierkoppige party zijn/haar eigen unieke vaardigheden: je kan bijvoorbeeld met je Hunter wilde dieren temmen en ze vervolgens zelf inzetten tijdens combat, of met de Apothecary planten en kruiden ombrouwen tot unieke potions die zowel damage toedienen als herstellen.

Een JRPG zou geen JRPG zijn zonder die typische turn-based combat.

Iedere enemy heeft trouwens specifieke zwaktes die zijn/haar defenses kunnen breken. Tijdens die ‘break’-fase is je vijand een beurt lang verlamd en neemt hij/zij extra damage. Op die kritieke momenten kan je nog harder gaan dankzij de boost points, waardoor je acties extra sterk worden. Al die combat mechanics samen zorgen voor een divers en strategisch geheel dat je uitdaagt en aanmoedigt om te experimenteren.

8 unieke smaakjes

Het verhaal zet 8 verschillende personages in de kijker, sommigen al iets meer stereotiep of herkenbaar dan anderen. Die spelen niet alleen anders in combat, ook tijdens verhalende secties kan je gebruik maken van hun unieke vaardigheden om extra items te looten of puzzels en sidequests op te lossen. De Thief zal bijvoorbeeld schatkisten openen terwijl de Warrior mensen kan uitdagen die een deur of geheime area blokkeren. Die onderlinge verschillen geven ieder personage zijn/haar unieke ‘flavour’ en ze houden de exploratiesecties van de game boeiend.

Dat laatste positieve puntje is meteen ook een mooie segway naar de (in mijn ogen) grootste tekortkoming van Octopath Traveler: de game speelt eerder als een lappendeken van 8 kortverhalen dan als 1 overkoepelend avontuur. Per personage volg je een reeks chapters die zijn/haar achtergrond uit de doeken doen, maar nooit komen die individuele verhalen samen tot een gestroomlijnd geheel. De narratieve opbouw van de game komt daarom fragmentarisch en onlogisch over: ’t is eerder vanuit het motto “alleen is maar alleen” dat je met de andere party members samenhokt, niet omdat je in groep eenzelfde doel nastreeft. Een gemiste kans, vind ik.

Mogelijks nog indrukwekkender dan de graphics was de soundtrack.

In lijn met wat we net gezegd hebben, houden de onderlinge relaties tussen personages niet altijd evenveel steek. Tussen die 8 characters zitten er een paar waarvan je zou verwachten dat ze mekaar on sight de kop inkloppen in plaats van gezellig samen te hokken. Square Enix maakt er zich gemakkelijk van af door hier niet dieper op in te gaan maar eigenlijk schaadt dit de geloofwaardigheid van het verhaal even fors als de verhaallijnen-kwestie die ik in de voorgaande paragraaf aanhaalde.

Ondermaatste (Engelstalige) voice acting

Iets wat nog steeds haaks staat op de sublieme soundtrack van de game is de gebrekkige Engelstalige voice acting – een jaar na Randy’s review zijn er helaas geen veranderingen doorgevoerd. En dat was volgens mij perfect mogelijk. Switchen naar Japanse dialogen is zoals Randy al voorstelde een iets geloofwaardiger alternatief, (bij gebrek aan beter, natuurlijk).

Te duur?

Tot slot nog de onvermijdelijke prijskwestie: 60 euro voor een game die al een jaar uit is (en die je intussen wellicht al op de kop kon tikken tijdens een sale of zo) lijkt ook mij een beetje teveel van het goede. Persoonlijk vind ik deze game zo fantastisch dat het prijskaartje mij weinig uitmaakt, maar ik kan me ook perfect inbeelden dat andere mensen hier zwaarder aan zullen tillen.

13/07/2018
9,5
0

Octopath Traveler blies mijn warmste JRPG-herinneringen een tweede leven in. Prachtige graphics en muziek, diverse en strategische combat, bakken content en 8 verschillende personages om je mee uit te leven zijn reden genoeg om deze titel in huis te halen. De narratieve opbouw van de game laat echter wel te wensen over doordat de 8 verhaallijnen eerder episodisch gepresenteerd worden en niet als 1 gestroomlijnd geheel. En dan is er ook nog die teleurstellende Engelstalige voice acting en de prijs die wel wat ogen zullen uitsteken. Hoe dan ook een dijk van een game en een glorieus eerbetoon aan het genre. Een must-buy voor iedere JRPG-fan.
  • HD-pixel art en indrukwekkende soundtrack
  • Strategische combat met veel customization
  • Out-of-combat puzzels zorgen voor afwisseling en zetten de individuele personages mooi in de verf