8,8

Nioh

Moeilijker dan Dark Souls?

di 14/02/2017
Gereviewed voor PS4 door Jonathan
1 reacties

Wie interesse had/heeft in Nioh, die kreeg dankzij ontwikkelstudio Team Ninja's diverse bèta's en demo's reeds meermaals de kans om met de game aan de slag te gaan. Ook wij speelden deze testversies en waren toch meer dan benieuwd naar het eindresultaat. Er is immers nog steeds een verschil tussen een bèta, demo en finale versie. Het spreekt dan ook voor zich dat ik deze finale versie tot op het bot uitspeelde om jullie zo een gefundeerde review te kunnen serveren van deze game die door velen in een adem vernoemd wordt met een klepper als Dark Souls. Terecht of niet?

De eerste uren in Nioh kunnen je kraken... Het gros van de Team Ninja-volgelingen die Nioh als de volgende Ninja Gaiden spelen, zullen deze titel snel aan de kant leggen. Benader Nioh alstublieft niet als een hack & slash maar eerder als een Dark Souls die te lang in het Ninja Gaiden-bad heeft gelegen. In Nioh spelen we met Westerling William Adams die we moeten bevrijden uit een gevangenis in London. Je mag gerust weten dat ik deze passage een vijftal keer opnieuw heb moeten spelen. Nioh komt immers met evenveel uitleg of tutorials als dat William wapens heeft. Geen enkele dus...

Tutorials komen pas later in het spel maar in tussentijd moet je zonder enige hulp wel tot in Japan proberen te geraken. Dit nadat je die ene zwaarbewapende bewaker hebt weten te verslaan met enkel je blote handen en al even blote voeten. Leuk is anders maar het leerde me wel hoe vliegensvlug de gevechtstechnieken in Nioh zijn en hoeveel gelijkenissen ze vertonen met Ninja Gaiden.

Haat/Liefde

Enkele uren later, en na het voltooien van die late verdomde tutorials, voelde ik nog steeds dezelfde haat-liefde-verhouding die ik het eerste speluur had. Niettemin bleef ik lekker doorbeuken en traag maar zeker vorderen in de game. De gevechten tegen menselijke en monsterachtige vijanden zijn zo subliem dat ik stiekem verslaafd werd en het niet eens doorhad. Elke fout die ik maakte was trouwens mijn eigen fout. Zie je wat ik bedoel? Ik schuif de schuld van mijn falen reeds in mijn eigen schoenen. Blokkeerde ik niet tijdig een vijandige aanval, dan smolt mijn levensbalk als sneeuw voor de zon, en voor ik het goed en wel doorhad lag ik zieltogend tegen de grond. En alsof dit alles nog niet genoeg was, mocht ik dus meerdere keren van voor af aan beginnen. Dit vanaf de start van de missie of vanaf een zogenaamde, wel de laatste, bidplaats die ik wist te activeren. Verzamelde ervaringspunten blijven liggen maar kunnen opnieuw opgehaald worden. Dit principe is niet nieuw en eigenlijk hou ik er wel van dat ook Nioh dit niet genadeloos afstraft. Mijn verzamelde wapens en items blijven wél in mijn inventaris. Gelukkig maar. Wel kon ik nieuwe, soms zelfs krachtigere exemplaren vinden de tweede, derde of hoe vaak ik ook moest herbeginnen… Een aanrader is het niet maar eigenlijk kan ik je meegeven dat je in het begin even de tijd moet nemen om ervaringspunten te farmen en krachtigere wapens te verzamelen waardoor de rest van het spel iets eenvoudiger wordt.

Exotische wapenkeuze

Wapens kan je trouwens vasthouden zoals je zelf wil (high, mid en low) waarbij elke variant specifieke combo's en aanvallen geeft. Ook is er een enorme skill tree, zijn er verschillende melee weapons en honderdduizend manieren om tegenstanders een kopje kleiner te maken. Mijn speelstijl typeert zich vooral met een katana waarmee ik altijd boven m’n hoofd rondloop, kwestie van een onverwachte vijandige aanval altijd te kunnen blokken. Dit in combinatie met pijl en boog. Een zwaar slagwapen, zoals een bijl of speer, vertragen te veel mijn speelstijl. Waar ik ook rekening mee moest houden is het gewicht van mijn uitrusting. Gezien ik van een snelle speelstijl hou moet ik er rekening mee houden dat mijn uitrusting niet te zwaar is. Met een zwaar harnas mag je wel defensief in het voordeel zijn, je uithoudingsvermogen krijgt een stevige terugslag wanneer je een aanval opzet. Mijn uitrusting is daarom altijd een gezonde mix tussen defensief sterk zijn maar toch nog voldoende offensief kunnen zijn.

De missies in Nioh bevinden zich altijd op een kaart. Aan het begin van elke missie kan je naar de smid gaan om je wapens te upgraden, bestaande wapens te ontmantelen of je personage te upgraden. Vervolgens kan je ook nieuwe slag- of vuurwapens aankopen zodat je je missie goed kan starten. Bijna elke missie brengt je naar een andere kant van Japan en ik heb me laten wijsmaken dat veel van de gebruikte omgevingen ook daadwerkelijk bestaan (hebben). Elke missie is gigantisch en het zal je niet verbazen dat ik meermaals verloren ben gelopen. Er zijn tal van kleine wegen die naar moeilijk bereikbare plateau’s lopen, waar je naar beneden kan springen op een lager gelegen plateau zodat je opnieuw je weg kan verderzetten. Je kan het zo gek niet bedenken of Team Ninja heeft het geïmplementeerd. Zorg wel dat je altijd op je hoede bent want elke meter die je aflegt brengt een nieuwe vijand met zich mee en die doen niets liever dan uit te pakken met een verrassingsaanval.

Levelbazen...

Ik ben minder te spreken over de bazen die aanwezig zijn. Sommigen zijn gewoonweg briljant, een ware hel of zo eenvoudig dat je ze van de eerste keer kan omleggen. Eén techniek moet je écht onder de knie hebben en dat is de R1-knop om een stuk van je stamina terug te winnen. Zo kan je een hele reeks combo’s aan elkaar breien. Iets wat niet mogelijk is als je de R1-toets links laat liggen. Op tijd dodgen en afstand houden zijn de enige tips die ik alvast kan meegeven want elke vijand heeft een uniek aanvalspatroon dat je zelf moet zien te doorgronden. Nioh is volledig in co-op speelbaar en ik heb een keer het bezoek gekregen van iemand die 40-levels boven mij was. Ook deze persoon werd in mootjes gehakt door zo’n overpowerede baas dat ik me afvroeg waarom ontwikkelstudio Team Ninja zulke moeilijkheidsgraad blijft hanteren. Bij interne playtests moet toch al gebleken zijn dat deze te veel kracht hebben denk ik dan?

Nioh stelt audiovisueel niet teleur maar een echte trofeewinnaar is het niet. Visueel kan gekozen worden om aan 60fps te spelen met mindere grafische kwaliteiten maar zelfs dan springt de resolutie op en neer wanneer er te veel beweging op het scherm is. Net om die stabiele 60fps te kunnen behouden. Een andere optie is 30fps met meer grafische toeters en bellen.

PS4 : 08/02/2017
PC : 07/11/2017
8,0
8,8

Conclusie van Jonathan

Nioh is een spel met hoogtes en laagtes. De harde moeilijkheidsgraad zal tal van Ninja Gaiden-fans afschrikken, en zelfs al ben je voorbereid en weet je wat je te wachten staat, dan nog kan het zijn dat de overdreven (lees echt overdreven) sterke bazen je al snel je goesting in deze game doen verliezen. Grinden hoort er de eerste speeluren van Nioh écht bij maar dan nog zal Nioh geen walk in the park zijn. Ik kan dan ook niet anders dan iedereen die zin heeft om zijn tanden stuk te bijten op deze titel, aan te raden dit in co-op te doen. Het zal hun leven er alvast eenvoudiger, en wie weet zelfs iets langer, op maken...
  • Co-op
  • Supersnelle combat
  • Ondanks de moeilijkheid: verslavende gameplay