NieR: Automata – Game of the YoRHa edition

8,5
0

"Een vette kluif voor scifi- en rpg-fanaten"

vr 08/03/2019

In 2017 verscheen NieR: Automata, een mix tussen een 3D action rpg en 2D bullethell shooter. Of de game tot de absolute top van dat jaar behoort, laat ik in het midden, al wist het mij persoonlijk in ieder geval van mijn sokken te blazen. Raf gaf ons ook zijn ongezouten mening in zijn review.

Nu, twee jaar na datum, belandt NieR: Automata – Game of the YoRHa edition in mijn schoot. Hoog tijd dus om onze android-vriendjes en –vriendinnetjes nog eens een bezoekje te brengen.

Déjà vu

De YoRHa-edition heeft eigenlijk niet veel nieuws te bieden en schotelt ons meer van hetzelfde voor: een (naar mijn mening) fenomenale base game, de 3C3C1D119440927 DLC (ja, die heet echt zo) en een aantal cosmetische goodies die je wellicht nog niet had.

Dat gezegd zijnde is en blijft NieR een prachtig spel. Een diep verhaal met rijke lore, vloeiende combat, een sappig wapenarsenaal, een verfrissend levelsysteem en een hoge herspeelbaarheidsgraad. Bovendien experimenteert NieR met verschillende genres en knoopt het de omgevingen, mechanics, upgrades, het verhaal en personages en zelfs de interface samen tot één gestroomlijnd, geloofwaardig sci-fi totaalpakket. Ok, ik ben misschien een beetje fanboy, maar NieR is écht goed, trust me.

Voor een volledige uiteenzetting van wat allemaal goed (en slecht) is aan NieR, lees je best Raf zijn review – het heeft geen nut om hier alles te herhalen. Misschien is het wel interessant om mijn persoonlijke favorietjes kort op te sommen.

Verstoppertje spelen

Als je van secrets houdt, dan is NieR een goudmijn aan verborgen schatten. Wapens, stukjes lore, interacties tussen personages en zelfs hidden areas – aan secrets geen gebrek. Het feit dat het verhaal en narratief perspectief van het spel tot drie keer toe verandert bij meerdere playthroughs, en sommige secrets pas in de latere playthroughs verschijnen, houdt alles vers en lekker mysterieus.

Juicy wapens

Combat in NieR is schering en inslag, en dat gebeurt uiteraard niet met je blote vuisten (al zijn de handen van 2B en collega’s technisch van metaal, maar bon). Doorheen het spel kan je een dozijn wapens verzamelen om je tinnen tegenstanders tot schroot te herleiden. Ieder wapen is uniek qua looks en beschikt over zijn eigen moveset. Ze zien er ook gewoon fucking cool uit. Daardoor blijf je voortdurend jagen op nieuw speelgoed en experimenteren met weapon combo’s is een plezier op zich. Bovendien heeft ieder wapen verschillende ‘levels’ – door ze te upgraden met de vereiste materials unlock je bijkomende backstory per wapen, wat ik een bijzonder coole extra touch vond.

Niets nieuws onder de zon

Zoals gezegd heeft deze YoRHa-edition weinig nieuws te bieden. In feite is het niet meer dan een bundel van alle content die tot nu gereleased werd, wat het voor mensen die het spel al hadden niet echt interessant maakt. Voor hen is er dus geen enkele reden om de YoRHa-edition aan te schaffen.

Als sleeper hit is NieR ongetwijfeld onder de radar gebleven van vele rpg en sci-fi fanaten, en voor hen is het een uitgelezen kans om deze topper in huis te halen. De YoRHa-edition ligt qua prijs ook relatief lager dan voorheen, dus da’s mooi meegenomen.

Net zoals bij de positieve punten wou ik ook hier een paar opvallende uitschieters (voor mij dan) neerpennen, gelukkig zijn het maar kleintjes waarvoor ik zelfs geen nieuwe alinea moet beginnen. Grafisch kon het allemaal iets beter en soms zijn de gebieden iets te groot/moet je iets te veel rondcrossen zonder actie. De rest vond ik echter zo sterk dat ik die minpunten er graag bijpak. Voilà, dat is ‘t.

26/02/2019
8,5
0

NieR: Automata – Game of the YoRHa edition pakt alle content die er al was en perst het samen in één sappige, financieel voordelige bundel. Een vette kluif voor scifi- en rpg-fanaten maar geen enkele reden om deze editie in huis te halen als je de vorige editie (en bijhorende DLC) al doorsparteld had. Voor wie dat niet het geval is: doe jezelf een plezier en koop ‘m. Je zal het je niet beklagen.
  • Goedkopere prijs
  • Bundel van alle voorgaande content
  • Blijft gewoon een fucking goed spel