9,0
0

Nog steeds even briljant

ma 07/10/2019
Gereviewed voor PS4 door Yannick
2 reacties

Het is onmogelijk om als hardcore gamer de tijd te vinden om iedere game te spelen die op je verlanglijstje staat. Iedere generatie komen en gaan er games en blijven er enkele ondergesneeuwd, terwijl er over andere titels voortdurend wordt gepraat. Ni no Kuni: The Wrath of the White Witch is zo'n game die door critici de hemel in werd geprezen, maar nooit echt de populariteit heeft vergaard als The Last of Us of andere toptitels. Hoog tijd dus om de game terug in de belangstelling te zetten via een remaster.

Ni no Kuni: The Wrath of the White Witch vertelt het verhaal van Oliver, een jongen die na een tragisch ongeval zijn moeder verliest. In z'n verdriet vallen er tranen op zijn poppetje, dat plotseling verandert in een magisch wezen. Dit moment markeert het begin van een avontuur waarin Oliver een magische wereld bezoekt om zijn moeder te redden en allerlei bovennatuurlijke, memorabele plekken en wezens ontdekt.

Veel emotioneler dan z'n sequel

Aangezien Ni no Kuni 2 recent nog verschenen is, is het moeilijk om op dit moment niet de vergelijking te maken. Op vlak van verhaal is de eerste Ni no Kuni ongetwijfeld superieur. Personages als Oliver, Drippy en Swaine zijn veel boeiender dan Evan en consorten. Daarbovenop kent het origineel veel meer emotionele momenten, humor, betere voice acting en een over het algemeen interessante plotlijn. Narratief zal Ni no Kuni je emotionele snaren weten te raken, waar de sequel eigenlijk nooit in slaagde.

Gotta catch 'em all

Op vlak van gameplay is er discussie over welke van de twee games beter is. In de sequel had je een eerder traditioneel JRPG-vechtsysteem, waarbij je met je eigen personages aanvalstechnieken en skills moest gebruiken om vijanden schade aan te richten. De eerste game opteert voor een Familiar-systeem, vergelijkbaar met Pokémon. Je gebruikt Familiars, kleine wezentjes, die je zelf vangt en versterkt via gevechten. Na een tijdje kan je deze ook evolueren en nieuwe aanvalstechnieken aanleren. Het vechtsysteem van het origineel zorgt wel voor meer herspeelwaarde, aangezien je in een nieuwe speelbeurt volledig nieuwe monsters kan vangen om mee te vechten. Vechten blijft zoals jaren geleden nog even intuïtief en fascinerend dankzij het geweldige design van de monsters, zowel je eigen beestjes als de unieke bosses die de game rijk is.

Alleen maar genot

Progressie is ook een aspect dat in Ni no Kuni fantastisch is uitgewerkt. Je voelt Oliver echt sterker worden ieder uur dat je de game speelt, en er worden constant nieuwe gameplaymechanieken naar je gegooid om de ervaring fris te houden. Puzzels, mogelijkheden om via je boek een speciaal taaltje te vertalen, gevechten, exploratie, het gebruik van spells om NPC's in de wereld een handje te helpen, enzovoorts. Er is zoveel te doen in deze game, en alles wat je doet draagt bij om de wereld geloofwaardig en echt magisch te maken.

Grafisch is deze remaster moeilijk te beoordelen. Ni no Kuni was op de PlayStation 3 al een bloedmooie game dankzij het fantastische Ghibli-stijltje, en uiteraard doorstaan de getekende, cartooneske visuals de tand des tijds. Veel verschil is er eigenlijk niet te merken in de remaster, behalve dan de hogere resolutie die de game ook wel wat aangenamer maakt om te spelen. Op vlak van framerate was er indertijd al geen probleem, dus dat is ook niet echt iets dat aangepakt moest worden.

20/09/2019
9,0
0

Ni no Kuni: The Wrath of the White Witch is nog steeds een even briljante game als acht jaar geleden. Het is een waar meesterwerk dankzij een beeldschoon visueel design, gevarieerde en vermakelijke gameplay, een memorabel verhaal en muziek om je kippenvelmomenten te geven. Heb je de game nooit gespeeld, dan is deze remaster een ideale manier om kennis te maken met deze onmiskenbare topper. Al had de game stiekem helemaal geen remaster nodig en ziet het origineel op je PlayStation 3 er ook nog prima uit.
  • Magisch verhaal en universum
  • De pracht en praal in hogere resolutie ervaren
  • Gevarieerde gameplay