7,5
10,0

New Super Mario Bros. U Deluxe

"Voor wie meer hunkert naar de roots van Super Mario, zeg maar"

do 10/01/2019
Gereviewed door Marjolein

Aan gamereleases heeft ‘s werelds bekendste Italiaanse loodgieter geen gebrek. Naast de 3D Super Mario’s, bijvoorbeeld Super Mario Galaxy, bestaan al een hele tijd de 2D New Super Mario Bros.-games. Nu krijgt de vierde in deze reeks, New Super Mario Bros. U, een release op de Switch onder de naam New Super Mario Bros. U Deluxe.

De Wii U gaf ons New Super Mario Bros. U: een topgame geïnspireerd door de oudere pareltjes uit de serie, zoals Super Mario Bros. 3. Ook New Super Mario Bros. U Deluxe is in 2D en dus krijg je hier een ouderwetse race naar de vlaggenmast van links naar rechts. Een groot verschil met Super Mario Odyssey waarbij je alle kanten op kan, en een heel andere ervaring. Voor wie meer hunkert naar de roots van Super Mario, zeg maar.

Peachette

Ondanks het 2D gegeven valt er genoeg te ontdekken. Er zijn nog steeds overal geheimen verstopt, en de korte doch sterk varierende levels blijven charmant en creatief. De overworld bevat verschillende werelden met een eigen thema, zoals een woestijn en een jungle. Deze werelden hebben telkens een aantal levels en twee kastelen.  Daartussen heb je ook Toad-huisjes waar je bonussen kan verkrijgen en kan je wel eens botsen op mini-bazen. Jammer dat je nog altijd terugkeert naar de overworld als je een leven verliest in plaats van automatisch opnieuw te beginnen vanaf de checkpoint. Alle bekende power-ups zijn nog steeds aanwezig, zoals de Fire Flower en de Super Acorn.

New Super Mario Bros. U Deluxe blijft een vermakelijk spel.

New Super Mario Bros. U Deluxe komt met Super Luigi U inbegrepen, de moeilijkere versie van hetzelfde spel voor wie meer uitdaging zoekt. Ook in de gewone versie kan je spelen met Luigi en nog andere personages zoals Mario, Toad en Toadette. Nabbit is weer van de partij voor de jongste spelertjes, want hij kan niet geraakt worden door vijanden.

Één nieuwigheid in de Deluxe-versie is de Super Crown, een power-up waarmee Toadette (en enkel Toadette, laat dat duidelijk zijn) in Peachette verandert en een dubbele sprong kan uitvoeren, kan zweven en een boost krijgt als ze in een put valt. Dit is vooral bedoeld voor beginners en dus niet zo interessant voor de meeste gamers. De Super Crown is ook de origine van de beruchte Bowsette creatie die het internet enkele weken lang overnam, maar da’s meteen de grootste indruk die dit snufje ooit zal achterlaten, want voor de rest gaat de Super Crown onopgemerkt voorbij.

Slechte timing

Baby Yoshi’s, Koopa luchtschepen en ‘je prinses is niet in dit kasteel’: het is allemaal niets dat we nog niet hebben gezien. Waarom we een port kregen van deze game na de release van het spectaculaire Super Mario Odyssey en niet van Super Mario Maker, waar menig fan op hoopt, is niet helemaal duidelijk. Het is misschien oneerlijk om New Super Mario Bros. U Deluxe te vergelijken met Super Mario Odyssey door hun grote verschillen, maar het lijkt ons sterk dat New Super Mario Bros. U Deluxe veel aandacht zal trekken terwijl het overschaduwd wordt door het torenhoge voetstuk waar Super Mario Odyssey op prijkt.

New Super Mario Bros. U Deluxe komt met Super Luigi U inbegrepen.

Met New Super Mario Bros. U Deluxe krijg je een oude en vertrouwde 2D-Super Mario. Superleuk en toegankelijk, maar allemaal content en ideeën die we al vaker hebben zien passeren. Dat is uiteraard ook de bedoeling: nostalgie oproepen en terwijl de traditionele, hoogstaande 2D-gameplay in een modern jasje presenteren. Maar zeker voor een port van een zes jaar oud spel had er wat meer mee gedaan mogen worden. De kwaliteit van de game is op zich niet gezakt, maar zeker na een revolutionaire Super Mario als Super Mario Odyssey voelt deze release wat teleurstellend aan voor de Switch. Goed spel, maar slechte timing. Dat gezegd zijnde beleef je zeker niet minder plezier aan New Super Mario Bros. U Deluxe.

Heerlijke chaos

Naast de verhaalmodus zijn er extra uitdagingen. Van zo veel mogelijk munten verzamelen binnen de tijd tot een parkour uitvoeren zonder de grond te raken, er zijn verschillende categorieën die varieren in moeilijkheid. Voor elk wat wils, en een welkome afwisseling voor wie het even gehad heeft met de standaard routine ‘level – kasteel - zoek je prinses ergens anders’. Kortom, deze uitdagingen gaan je lang bezig houden en zijn een groot pluspunt.

Wie de Wii U-versie al kent, zal hier niets nieuws vinden.

Maar er is nog meer. Naast de Challenges heb je nog twee modi, waaronder Coin Battle. Speel je liever niet samen, dan kan je tegen elkaar strijden in Coin Battles om de meeste munten te bemachtigen. Zeker met meerdere spelers wordt het een heerlijke chaos. Terwijl je bij co-op in een normaal level elkaar eerder in de weg zit met vier spelers, maakt dat het hier enkel maar leuker.

In de Boost Rush-modus is het de bedoeling om het level zo snel mogelijk te voltooien, maar er is een probleem - het level scrolt van zichzelf zo traag als een schildpad voorbij. Hoe meer munten je verzamelt, hoe sneller het scherm verder scrolt. Een ietwat minder geslaagde modus, maar wel een keer proberen waard.

Wii U : 30/11/2012
Nintendo Switch : 11/01/2019
7,5
10,0

Wie de Wii U-versie al kent, zal hier niets nieuws vinden. Voor zij die de oorspronkelijke versie oversloegen, is het de moeite waard om deze nostalgische trip naar het verleden te maken. New Super Mario Bros. U Deluxe blijft een vermakelijk spel met al het goede dat we kennen van de serie, maar verwacht niet de baanbrekende ervaring die we van Super Mario Odyssey kregen.
  • Nostalgische 2D-Super Mario
  • Charmante en creatieve levels vol geheimen
  • Extra uitdagingen zijn een pluspunt