7,0
0

Neverwinter Nights: Enhanced Edition

"Neverwinter Nights: Enhanced Edition is moeilijk aan te raden"

wo 01/01/2020
Gereviewed voor Nintendo Switch door Yannick

Mensen die ondertussen al langer in de ban zijn van de wondere wereld van videogames, zullen zich misschien nog Neverwinter Nights herinneren. Een gigantische RPG uit 2002 die als antwoord moest dienen op de razend populaire RPG-reeks Baldur’s Gate. Sinds kort kon iedereen de game opnieuw beleven in de vorm van een Enhanced Edition op de pc, maar daar blijft het niet bij. Eigenaars van consoles kunnen nu eindelijk ook kennismaken met deze pc-klassieker. Eens kijken hoe de Nintendo Switch-versie is uitgedraaid.

Neverwinter Nights is niet de gebruikelijke game die je op de Nintendo Switch zal spelen. Je moet je bij deze titel niet verwachten aan een volledige remake of zelfs een remaster die de game naar huidige tijden overzet. De Enhanced Edition is vooral een minder buggy versie van de game die gebundeld wordt met alle uitbreidingen (en dat zijn er heel wat). Grafisch is het lichtjes opgepoetst, maar je merkt duidelijk op alle vlakken dat deze game oud is. De 3D-modellen van de personages ogen prehistorisch en dat geldt ook voor de omgevingen en animaties. Aan het begin is het enorm wennen, maar na wat gewenning storen de ouderwetse graphics eigenlijk helemaal niet zo erg meer.

Geklungel troef!

Wat je moeilijker door de vingers kan kijken, zijn de zeer klungelige controls voor de Nintendo Switch-versie. Neverwinter Nights is een pc-game in hart en nieren, waardoor je je tijdens het spelen op een controller enorm gelimiteerd aanvoelt. Door de menu’s navigeren is een regelrechte ramp die je elke keer weer veel meer tijd gaat kosten omdat je met een controller items moet selecteren en meeslepen naar je inventory. Ook in combat is het selecteren van een doelwit helemaal niet intuïtief met een controller. Aangezien je je vijand niet kan aanklikken, moet je pal voor je vijand staan om een aanval op hem te selecteren. In groepjes van vijanden wordt het zeer frustrerend om een bepaald doelwit uit te kiezen. Van het begin tot het eind wou je gewoon dat je een muis en een toetsenbord aan je Switch kon aansluiten.

Door de menu’s navigeren is een regelrechte ramp.

Er is wel de optie om de game op pauze te zetten en met je controller een soort van muis cursor te besturen, zodat je niet benadeeld wordt om die acties veel slomer te doen. Helaas is dit ook verre van intuïtief, waardoor je dit enkel in echte nood gaat gebruiken om zonder stress een potion te kunnen innemen. Quick slots zijn je grootste vriend tijdens het spelen van Neverwinter Nights op console, maar deze zijn ook beperkt waardoor je ze vaak opnieuw zal moeten instellen.

Bijzonder uitdagend

Het valt hierdoor moeilijk te ontkennen dat Neverwinter Nights aan het begin heel overdonderend kan zijn, zeker door het feit dat dit een zeer diepgaande RPG is met een heleboel systemen. Slaag je erin je door deze systemen te wurmen en de verouderde elementen door de vingers te zien, dan staat je een bijzonder episch RPG-avontuur te wachten.

Neverwinter Nights is uitdagend, is een ware RPG waar je de keuze krijgt uit tientallen classes en waar je veel dialoog zal mogen aanhoren met bijbehorende opties om bepaalde quests te voltooien. Het is ongetwijfeld een zeer sterke RPG, en de uitbreidingen zijn haast nog boeiender dan het hoofdverhaal!

Wat hoe dan ook indrukwekkend is, is het feit dat je de game bijna als een MMORPG kan spelen op je console. Je kan elke keer als je daar zin in hebt eenvoudig online gaan en servers joinen waar meer dan zestig personen in kunnen zitten. Eigen dedicated servers zorgen ervoor dat je een room kan vinden die aansluit bij je voorkeuren, net als in Divinity Original Sin. Je kan hiermee een party van vier spelers opstellen, wat een game als deze altijd leuker maakt.

PC : 03/07/2002
Nintendo Switch : 03/12/2019
Xbox One : 03/12/2019
PS4 : 03/12/2019
7,0
0

Neverwinter Nights: Enhanced Edition is moeilijk aan te raden omdat het op zoveel vlakken vast blijft steken in het verleden. De graphics en animaties laten anno 2019 te wensen over, maar vooral het navigeren door de menu’s is een echte sleur op consoles. Kan je dit nog door de vingers kijken, dan staat je een gigantische RPG met boeiende combat en een mogelijkheid tot multiplayervermaak met meer dan zestig spelers te wachten.
  • Klassieker gebundeld met alle DLC
  • Old-school, diepgaande en uitdagende RPG
  • Co-op