Need For Speed: Hot Pursuit Remastered

7,0
0

Need For Speed: Hot Pursuit Remastered

In 2010 verscheen Need For Speed: Hot Pursuit op de markt. De game, ontwikkeld door Criterion Games, kenmerkte zich door zijn razendsnelle gameplay én de mogelijkheid om ook achter het stuur van een politiewagen te kruipen. Nu, tien jaar later, vond Electronic Arts dat de tijd gekomen was om deze titel van onder het stof te halen en van een nieuw likje verf te voorzien.

Good cop vs. illegale streetracer

Het positieve aan remasters van oude videogames is dat je meteen de hele mikmak aan content geserveerd krijgt. Dat is ook met Need For Speed: Hot Pursuit het geval. En er is zelfs nog meer. Naast het standaardverhaal krijg je alle DLC die ooit werd uitgebracht. Die DLC alleen al is goed voor 6 uur extra en meer dan 30 nieuwe challenges. Daarnaast voegde ontwikkelaar Stellar Entertainment nieuwe achievements en een photo mode toe.

Meer dan genoeg stuff dus om de fans van het genre uren, weken of zelfs maanden zoet te houden als je het mij vraagt. Het leukste en meest interessante aan deze Hot Pursuit was en is ongetwijfeld het feit dat je met beide kanten van het racespectrum kan rijden. Je kunt niet alleen plaatsnemen in razendsnelle dreamcars zoals de Bugatti Veyron 16.4 Super Sport, de Maserati Quattroporte Sport GT S of de Lamborghini Murciélago LP 670-4 SuperVeloce.

Maar je kunt ook de kant van de arm der wet kiezen en zo de straten van Seacrest County veilighouden. Beide kanten zijn nog steeds ontzettend leuk om spelen, en mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar de politie. Niets leuker dan een spijkermat op de weg te leggen of tegenstanders tegen een vangrail tot stoppen te dwingen.

Eindeloos raceplezier

Waar Electronic Arts het meest fier op is, is het feit dat ze Autolog opnieuw tot leven hebben kunnen wekken. Al heeft dat ook vervelende consequenties. Heb je de originele game gespeeld en scherpe tijden neergezet? Pech, dan zal je deze niet meer terugvinden in de remaster. Je zal ze dus opnieuw scherp(er) moeten zetten.

EA is er wél in geslaagd om het hele systeem cross-platform te maken. Dit wil zeggen dat je nu altijd met je vrienden kan racen. Of ze nu op PC, Xbox One of PlayStation 4 spelen. Het maakt geen moer uit én het werkt gewoon. Niets leuker dan samen de wegen onveilig, of veilig, te maken.

Visueel weinig vooruitgang

Een remaster moet het voornamelijk hebben van betere graphics en andere quality of life-aanpassingen. Het feit dat Autolog terug is met cross-play, mag dan al een klein wonder zijn, toch blijf ik teleurgesteld achter als ik kijk naar de grafische kant van deze remaster.

Akkoord, er zijn verbeteringen merkbaar. Denk daarbij aan het feit dat de game nu in 4K speelt met een verversingssnelheid van 60fp op de consoles die dit aankunnen. Ook reflecties, textures van de omgeving en objecten werden naar 2020 gebracht. Toch kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat het meer en beter had kunnen zijn. Zeker als je weet dat ik de game op een PlayStation 4 Pro speelde.

EA heeft zelf screenshots de wereld ingestuurd en daarop had ik de bui al zien hangen. Héél erg veel verschil zag je daar niet op, en nu ik de game zelf heb gespeeld werd mijn voorgevoel enkel maar bevestigd. De wagens zien er goed uit, maar niet beter dan 5 jaar geleden. De draw distance mag dan ook verbeterd zijn, toch had ik moeite om aan hoge snelheid de aankomende bochten in te schatten zonder naar mijn minimap te kijken.

Ik speelde onlangs de remaster van Mafia en daarmee verdwijnt deze game op grafisch vlak in het niets. Nee, voor de visuele vooruitgang moet je deze titel zeker niet in huis halen.

Woop woop that's the sound of the police...

Driften tegen wil en dank

Ook aan de besturing werd weinig tot niets veranderd. Op zich geen erg zou je denken, want de game speelde tien jaar geleden ook al lekker, dus waarom iets aanpassen? Verkeerd gedacht. Ontwikkelaar Stellar Entertainment had beter toch ook even gekeken naar het handling model.

Misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar de besturing voelt wel erg gedateerd aan. Ik kan er moeilijk mijn vinger op leggen wat er exact aan schort, maar het algehele gevoel van de besturing is nogal vlak. Ik had nooit écht het gevoel dat ik de controle had over mijn razendsnelle bolide. Zeker niet in de bochten.

Want hoe hard je ook probeert om het te vermijden, je zal negen van de tien keer al driftend door de bocht sjeezen. En als je dan merkt dat je tegenstanders probleemloos de apex van een bocht kunnen halen, dan werkt dat toch de nodige frustratie in de hand.

11/06/2020
7,0
0

Ik weet nog altijd niet goed wat ik moet denken van Need For Speed: Hot Pursuit Remastered. De originele game heb ik uren en uren gespeeld en die uren hebben mij enkele fantastische herinneringen opgeleverd. Maar om de een of andere reden voel ik het niet met deze remaster. Heeft het te maken met het feit dat de besturing vrij vlak en weinig ruimte laat voor nuance? Dat er grafisch weinig vooruitgang werd gemaakt? Of is het omdat ik ondertussen een volwassen papa ben van twee kinderen en ik de nood niet meer heb om op te scheppen met mijn prestaties tegenover mijn vrienden? Ik had eigenlijk veel liever een totaal nieuwe Need For Speed gezien die wel gebruik maakt van de laatste nieuwe technologie, hedendaags aanvoelt qua besturing én mij grafisch omverblaast. Maakt dit alles van deze Need For Speed Remastered een slechte game? Nee, zeker niet. Maar het had zoveel meer kunnen en moeten zijn dan een ‘simpele’ remaster.

• Alle content van de originele game + alle DLC
  • Speel zowel als straatracer en als politie
  • Cross-platform multiplayer