8,5
3,5

NBA Live 19

EA speelt weer mee aan de top

do 04/10/2018
Gereviewed voor PS4 door Lazlo

Basketbalgames roepen warme herinneringen op aan een tijd waarin ik als jonge snaak ambitie had de sterspeler van een prestigieuze NBA-club te worden. M'n vader deed mijn broer en mezelf de nieuwste editie van NBA Live cadeau, wat resulteerde in heftige virtuele potjes tussen de LA Lakers (zijn favoriete ploeg) en de Houston Rockets (destijds mijn ultieme favoriet). Vorig jaar sloeg NBA 2K 18 er niet in die warme herinneringen terug te halen. Toen Praga me dit jaar de reviewcopy van diens grootste tegenpool NBA Live aanbood, leek dit me de ideale aangelegenheid EA's langlopende reeks nog eens aan de tand te voelen.

Na jaren zonder virtueel basketbal, moet ik bekennen dat NBA 2K18 me op vlak van moeilijkheidsgraad mijn petje teboven ging. Ik kreeg zowel in de carrièremodus als in de volwaardige basketbalwedstrijden serieus op mijn doos. Dat 2K een steile leercurve biedt in zijn succesvolle basketbalreeks, is al langer geweten. Het was dan ook mijn grootste vraag hoe EA Sports het met NBA Live aanpakt. En ik moet zeggen: ik werd niet teleurgesteld.

Toegankelijk

NBA Live 19 begint zeer laagdrempelig met een fictief potje basketbal tussen enkele legendarische NBA All Stars, puur om je de verschillende rollen van de spelers in het spel uit te leggen en hands-on te testen. Meteen een goede manier om te ontdekken hoe goed je als speler aan de slag kan met de virtuele oranje bal. Een sterk begin die me helemaal klaarmaakt voor het verder verkennen van het parket in de tientallen NBA-clubs die de game je biedt.

Ook de The One-modus, waar deze hele basketbalsimulator rond draait, begint zachtjesaan met enkele introductiepotjes die gradueel moeilijker worden, voor je met jouw personage effectief de basketbaltempel van eenderwelke NBA-club betreedt. De principes van het op de man verdedigen, je rol binnen het team, en de tactieken die je basketbalcoach in je club wil uitrollen worden duidelijk uitgelegd of gewoonweg virtueel op het veld weergegeven. Iets waar ik persoonlijk een grote fan van ben.

Met andere woorden: NBA Live 19 is – in tegenstelling tot zijn grootste tegenhanger – quasi helemaal idiot proof. Een noemenswaardig verschil, gezien ik in deze game probleemloos meteen aan de slag kon in de Pro-moeilijkheidsgraad, waar ik in NBA 2K18 de hele tijd schipperde tussen de veel te gemakkelijke Rookie-modus en de net iets te moeilijke Pro-modus.

Goede simulatie

Oké, nu ik dat punt van de baan heb, kan ik over de effectieve gameplay beginnen, wat ook best goed in elkaar zit. Waar NBA Live de voorbije jaren gelijkstond aan een minderwaardige gameplayervaring, zit de simulatie van het spel nu minstens zo sterk in elkaar als bij de concurrentie. Doordat de game dezelfde physics-technologie bezigt als die andere EA Sports-kleppers FIFA 19 en NFL 19, bewegen spelers realistisch en reageren ze natuurlijk op de impact van bijvoorbeeld een tegenstander die hen opzij duwt. Een enige opmerking die ik kan stellen is de beweging van de bal, die tijdens passes een onnatuurlijk recht traject kan afleggen, en vanuit best vreemde hoeken alsnog in de ring belandt. Gelukkig gaat het hier over een miniem detail.

De AI van de spelers daarentegen kan nog wel wat werk gebruiken.

De AI van de spelers daarentegen kan nog wel wat werk gebruiken. Meer dan eens loopt een medespeler breinloos tegen mijn personage aan, doordat die koste wat het kost een specifieke plek op het speelveld wil innemen. Ook vrijlopen blijkt soms een uitdaging, waardoor passenspel een grote gok wordt naar of een medespeler uiteindelijk dan toch de juiste hoek indraait. Frustrerend, zeker wanneer je jouw tegenspelers soms een knappe dunk erin ziet jagen doordat die spelers om de ene of de andere reden probleemloos kunnen vrijlopen. Gelukkig komt dat steeds neer op een kleine frustratie, en kan je – als je goed genoeg speelt – steeds wel een verdiende overwinning in de wacht slepen.

The One

Ik wist me in ieder geval goed te amuseren met de uiteenlopende spelmodi, die steeds een eigen take hebben op het hele basketbalgebeuren. Onder de noemer 'The One', waarin je jouw eigen personage op een traject van onbekende rookie naar All Star-fenomeen meevolgt, bundelt NBA Live 19 maar liefst vier verschillende modi. The League spreekt voor zich. Hierin speel je hele NBA-seizoenen van voor naar achteren als een volwaardig teamlid. Verder heb je ook The Streets, waarin je het op straattoernooien op iconische locaties zoals Parijs de strijd aangaat met andere topspelers. Hier wordt iedere wedstrijd gelinkt aan een reeks specifieke objectives die je meer ervarigspunten helpen opleveren.

Dan heb je nog twee online varianten waarin je ofwel met vrienden tegen andere ploegen van 'echte' spelers speelt, of waarin je co-op gewijs het opneemt tegen een reeks virtuele ploegen. De boeiendste modus naast The League is echter Court Battles, waarin je een eigen basketbalveld bezit dat je zowel visueel kan pimpen, als waar je de spelregels van de game serieus door elkaar kan klutsen. Denk aan spelletjes waarin driepunters maar één punt waard zijn, en je voor een goedgeplaatste dunk maar liefst 4 punten krijgt.

Court Battles is de NBA-versie van towerdefense waarin je sterk gebruik kan maken van het NBA-team dat je gaandeweg samenstelt. Je verdient namelijk per discipline die je achternajaagt steeds ervaringspunten die je naamsbekendheid weerspiegelen. Per level dat je stijgt krijg je een lootbox waarin je geregeld ook nieuwe spelers kan vinden die je in je persoonlijke team kan steken. Ploegen stel je steeds voor een wedstrijd samen, zodat je gaandeweg niet kan switchen tussen spelers. Het is natuurlijk een zeer fijne ervaring om naast de legendarische Allen Iverson een balletje te gooien, maar ik moet toch ook bekennen dat het ontwikkelen van een topteam best grind-y aanvoelt. Je moet best veel spelletjes spelen voor je echt naar hartelust kan beginnen experimenteren met verschillende spelers. Gelukkig kan je die dan meteen ook in de Streets-modus aan het werk zetten.

Persoonlijke ontwikkeling

Gelukkig gaat het ontwikkelen van je personage – die levelt aan de hand van een andere experiencemeter – wel een pak sneller, Met heel wat ervaringspunten die je per wedstrijd sprokkelt. Die kan je dan weer spenderen aan specifieke skills, gelinkt aan jouw rol in het team. Zo werd mijn personage al snel een dribbelend wonder dat prachtige drives naar de ring kon maken, maar net zo goed een perfect georchestreerde pass kan geven.

NBA Live 19 is – in tegenstelling tot zijn grootste tegenhanger – quasi helemaal idiot proof.

Naast de ontwikkeling van je personage ontwikkelt ook jouw carrière in de NBA (of WNBA, trouwens), wat de game aan de hand van enkele chatgesprekken met uiteenlopende personages probeert te tonen. Zo heb je een eigen mentor die je geregeld een sms stuurt, en een journaliste die je quasi iedere wedstrijd op een flirterige manier probeert te overtuigen schandalige uitspraken over jouw team te doen. En ook je coach stuurt je af en toe een berichtje … Over hoe hij je graag uitnodigt voor een etentje bij zijn familie bijvoorbeeld. Je voelt de bui al hangen; echt een grote fan van dit soort storytelling ben ik niet. De chatgesprekken zijn vaak net iets te lang om boeiend te zijn, de inhoud is relatief hol en betekenisloos, en mocht ik er aan het einde geen mogelijke perks mee kunnen verdienen die je aan de hand van objectives in een volgende wedstrijd kan behalen, dan zou ik er ook niet bij stilstaan.

ESPN-licentie

Leuker is de social media representatie van de game, waarin social influencers jouw acties uit de voorbije game met beeldmateriaal bekijken en bespreken. Daarnaast zit de licensing van ESPN in deze game er vonk op met de echte ESPN-commentatoren, en de branding van het iconische Amerikaanse sportkanaal all over de game. NBA Live 19 komt nog niet aan de knieën van NBA 2K wanneer het aankomt op het weergeven van de NBA-sfeer, maar de presentatie van de sport als op televisie klopt in ieder geval wel.

Hoewel ik best enthousiast ben over de presentatie van de The One-aspecten in de game, is de rest op zijn best slechts lauw te ontvangen. De manager-modus waarin je de leiding neemt over een volledig NBA of WNBA-team voelt magertjes aan en is misschien een realistische – zij het veeleer statistische – representatie van de league, maar er zit weinig ziel in. Daarnaast heb je ook hier een Ultimate Team-modus die – hoe kan het dezer dagen ook anders in sportsgames – veeleer een money trap lijkt dan een oprechte modus voor mensen die een deftig team willen uitbouwen aan de hand van veel werk. Maar gelukkig vallen die modi best gemakkelijk te vermijden, en is de hoofdbrok van de game een fijne en gevarieerde representatie van wat een goede basketbalgame moet zijn.

07/09/2018
8,5
3,5

Eerlijk? Na een milde ervaring met NBA 2K18 vorig jaar werd ik zeer aangenaam verrast door NBA Live 19. De The One-modus zit goed in elkaar en biedt uren gevarieerde gameplay. De weergave van de gekende NBA-lifestyle is jammer genoeg ver zoek, maar de gameplay en het effectieve basketbal spelen is een heus plezier. NBA Live stond misschien jarenlang in de schaduwen van 2K's franchise, maar als je het mij vraagt, is deze game en stap terug in de richting van de top.
  • My Court is een fijne toevoeging
  • Gevarieerde hoofdmodi
  • Gameplay zit over het algemeen goed