3,5

NBA 2K20

Zoals verwacht weer een geslaagde presentatie van de NBA

di 17/09/2019
Gereviewed door Lazlo
2 reacties

De koning der basketbalgames is terug. In de anticipatie van een nieuw NBA-seizoen, overladen met sterrenduo’s en ongeziene match-ups, kunnen fans aan hun eigen 2019-2020 run beginnen. Veel radicaal nieuwe dingen zul je niet vinden in NBA 2K20, maar laat dat je zeker niet tegenhouden de parket van 2K’s nieuwste basketbaltitel te betreden.

Terwijl ik deze review tik heeft NBA 2K20 al heel wat controverse in de achteruitkijkspiegel. Consumenten zijn niet blij met de gekende incorporatie van microtransacties in hun geliefde NBA-titel, noch vallen ze te spreken over de wijzigingen in de MyTEAM-modus. Dat neemt niet weg dat ik sinds release al enorm genoten heb van deze 2K20. De game doet wat het moet: een betrouwbare simulatie van mijn favoriete sport presenteren in de flitsende stijl die gepaard gaat met de National Basketball Association.

Het zit hem in de details

De grootste en belangrijkste veranderingen tegenover NBA 2K19 zitten hem in die zaken die je niet meteen ziet. De bal beweegt preciezer. De physics van de game werden weer een tikje aangescherpt en de controle over je speler voelt accurater. Links en rechts merkten fans van het eerste uur op dat het spel logger aanvoelt dan eerdere iteraties. In mijn ogen vraagt dit gewoon wat gewenning. Eens je vertrouwd bent met de aangepaste controle over je spelers, zul je al snel knappere en realistischere acties uit je mouw kunnen schudden.

MyLEAGUE is en blijft één van de sterkste en meest betrouwbare modi in de game.

De simulatie gaat verder dan realistische physics en accurate ball movement. Dankzij de wisselwerking tussen hun attribute scores en de badges die bij hun speelstijl horen, krijgt iedere iconische speler ook een heel eigen spelgevoel. Met andere woorden: James Harden, Khawi Leonard, Anthony Davis, Lebron James, Kyrie Irving, stuk voor stuk spelen ze zoals je zou verwachten dat ze spelen. En dat is een heuse verwezenlijking.

Never change a winning team

Zoals voorbije jaren biedt NBA 2K20 heel wat modi. Over MyLEAGUE, waarin je als manager controle neemt over één van de NBA-teams, kan ik snel zijn: deze modus is quasi onveranderd. Never change a winning team, denken ze bij 2K, en dus voelt de MyLEAGUE-modus voornamelijk herkenbaar aan. Je krijgt de controle over een bekende NBA franchise, kiest wanneer je in het team stapt (pre-season, pre-draft, op de actuele speeldag, …) en krijgt uiteindelijk totale controle over wie in je ploeg meedraait, welke transfers je op het oog hebt, welke free agents je wil aantrekken en hoe je ploeg op de parket zal spelen.

Hier en daar hoor ik de commentaar opduiken dat er niet voldoende geïnnoveerd wordt op de vertrouwde formule. Geen nood aan, denk ik dan. MyLEAGUE is en blijft één van de sterkste en meest betrouwbare modi in de game. Eentje die tevens het minste lijdt onder het microtransactiebeleid van 2K.

Wel sterrencast, geen sterverhaal

MyCAREER teert voornamelijk op enkele tweaks en een kort verhaal dat het bijna helemaal van zijn sterrencast moet hebben. Naast enkele basketbalsterren (Anthony Davis, LeBron James) die even hun kop laten zien, krijgen onder andere Idris Elba en Richard Hendricks een centrale rol. Zij dragen een verhaal dat verder niet bijster geïnspireerd aanvoelt. Tijdens de vele cutscenes in het verhaal wordt jouw speler ook steeds als een potentiële rookie afgeschilderd die amper genoeg talent heeft voor de aankomende Draft, ongeacht hoe goed je het ervan afbrengt in de wedstrijden die je tussen speelt. Misschien logisch voor het underdog-verhaal dat NBA 2K steeds weer wil brengen, maar wat blind voor hoe je het spel uiteindelijk echt speelt.

Belangrijker is dat de speler-creatie een behoorlijke upgrade kent. Nu kun je de klemtonen van je speelstijl bij aanvang vastleggen én krijg je de keuze tussen verschillende takeovers die je kan activeren wanneer je een goede partij aan het spelen bent. Progressie voelt ook net dat tikje minder grind-y en sloom aan, waardoor je niet de indruk krijgt dat het eeuwen zal duren voor je speler iets van impact kan hebben op het spel.

Ik ben nooit een fan geweest van het VC-systeem die de careermodus doorspekt. Dat is het microtransactiemodel dat je aan de hand van credits zowat alles laat kopen, van outfits die je in de terugkerende neighborhood aanschaft tot de effectieve vaardigheidspunten die je in jouw attributes investeert. Gelukkig is de grind naar meer VC zonder je portefeuille op te diepen een pak aangenamer geworden, doordat je al snel per wedstrijd meer verdient dan voorheen. Ik had liever helemaal geen VC meer vermengd gezien in het skillsysteem van MyCAREER, maar met deze balans kan ik leven.

Het geld moet van ergens komen, I guess?

Waar MyCAREER de focus meer op een aangename spelervaring wil leggen,wordt MyTEAM meer dan voorheen 2K’s geldkoe in 2K20. In deze modus verzamel je kaarten van uiteenlopende NBA-spelers die je in jouw team kan inzetten voor zowel lokale als online wedstrijden. Kaarten komen in de vorm van booster pakketjes die je kan unlocken, of kopen aan de hand van currency die je vrijspeelt gaandeweg of met je zuurverdiende echte, harde euro’s. Doordat die eerste optie zo traag gaat, zullen heel wat spelers die graag deze modus spelen verleid worden echt geld te investeren. En dat dan nog voor spelers die je aan jouw team moet binden met contract kaarten. Die kaarten binden een specifieke speler dan voor een bepaald aantal potjes aan jouw team. Needless to say dat dit voor de nodige frustraties zorgt wanneer je niet bereid bent meer geld te spenderen dan je aan de game zelf uitgaf. Bijgevolg laat MyTEAM me eerder koud en richt ik mijn focus quasi volledig in de veel eerlijker uitgewerkte MyCAREER en MyLEAGUE-modi. Gelukkig doet MyTEAM verder geen inbreuk op de 2K20-ervaring.

Ze maken ons zo zot, meneer

Mocht de marketingcampagne voor deze NBA 2K20 op Vlaamse schaal uitgedacht zijn, dan had er wellicht een trailer op de tonen van Raymond Van Het Groenewoud gepasseerd. Meisjes, ze maken ons zo zot, meneer. En vooral, ze zitten eindelijk in NBA 2K, meneer! Dat lees je goed, 2K20 brengt voor de eerste keer ook de WNBA in stijl naar de langlopende basketbalfranchise. Compleet met de WNBA-commentatoren die al jaar en dag het Amerikaanse vrouwenbasketbal verslaan voor TNT en ESPN. Je kan aan de slag met de WNBA-ploegen in de PlayNow-modus alsook in de seizoensmodi. Ik moet bekennen dat ik zelf weinig kaas gegeten heb van het vrouwenbasketbal, waardoor ik ook minder geneigd ben met één van de voor mij onbekende teams te spelen. Desalniettemin springt de toevoeging in het oog. Net zoals dan ook meteen opvalt dat je niet met de vrouwenploegen online kan spelen, wat me dan weer een vreemde keuze lijkt.

Nog steeds aan de top

De belangrijkste veranderingen in NBA 2K20 tegenover zijn voorgangers zijn subtiel, maar je leert ze al snel appreciëren. De game ziet er een pak beter uit tegenover vorig jaar, door de nieuwe belichtingstechnieken die de virtuele parket laten blinken als een houten spiegel. De presentatie van de wedstrijden blijft trouw aan de broadcasts waar Amerikaanse sportfanatici vertrouwd mee zijn. Ik ben blij dat de de makers eindelijk de pre-game en halftime show minder uitspelen, waardoor je vlotter in en uit een wedstrijd komt. De menustructuur werd ook aangepast zodat je vlotter van één objectief naar een ander kan gaan in MyCAREER. Het is een beetje jammer dat de microtransacties nog steeds zo een prominente rol spelen in de spelervaring van NBA 2K. Verder is het tevens een prima game waar je als basketbalfanaat zeker je hartje mee kan ophalen.

06/09/2019
8,5
User scoreAl 3 stemmen
3,5

NBA 2K20 is zoals verwacht weer een geslaagde presentatie van de NBA en alles eromheen. Het verhaal in MyCAREER kent een sterrencast, de MyLEAGUE-modus is een vertrouwde thuishaven voor iedereen die meer in de details van teammanagement willen kruipen en over MyTEAM … Wel daar spreken we liever niet over. Ik wist me behoorlijk te amuseren met de verbeterde physics en zeg ook geen nee tegen de verbeterde graphics. Fans haalden de game intussen wellicht al in huis, maar laat me het toch nog even herhalen: wie dit soort game lust, zal zich een aankoop van NBA 2K20 niet beklagen.
  • MyCAREER voelt minder aan als een microtransactie-festijn
  • Sterrencast tilt matig verhaal naar een hoger niveau
  • Gameplay voelt natuurlijker en beter aan