5,0
0

MX vs. ATV: Supercross

Nipte voldoende

ma 03/11/2014
Gereviewed voor Xbox 360, PS3 door Davy

Om en bij de vijf miljoen dollar had de Oostenrijkse uitgever Nordic Games veil voor de backcatalogus van het ter ziele gegane THQ. MX vs. ATV: Supercross is de eerste game die daaruit voortvloeit en betekent – na een afwezigheid van drie jaar – meteen de onverwachte comeback van de motorcrossreeks die jaren garant stond voor degelijk, maar weinig spectaculair raceplezier. Zet de franchise onder hoede van Nordic Games zijn onopvallende parcours verder of slaat het een verbeterde weg in? Wij zochten het voor jullie uit.

Het is dus alweer zo’n drie jaar geleden dat MX vs. ATV: Alive het vroegtijdige einde van deze langdurige motorcrossreeks betekende. Het idee om een voordelig geprijsde, maar ook sterk afgeslankte versie op de markt te brengen, die je dan na de release naar wens kon uitbreiden via brokjes betalende downloadbare content, sloeg nooit echt aan bij het publiek. Een commerciële doodsteek, met als gevolg dat THQ, dat toen eigenlijk al in zwaar weer verkeerde, geen toekomst meer zag in de franchise en noodgedwongen de verantwoordelijke ontwikkelstudio moest sluiten. Rainbow Studios, dat voor de gelegenheid opnieuw opgericht is, krijgt onder de vleugels van Nordic Games evenwel een unieke kans op eerherstel. MX vs. ATV: Supercross bewijst in ieder geval dat ze er weer staan, maar bevestigt eveneens dat het op zijn minst nog een aflevering zal duren vooraleer we echt van een geslaagde terugkeer kunnen spreken. We kunnen ons namelijk niet van de indruk ontdoen dat deze eerste, van wat een nieuwe generatie van de reeks moet inluiden, een ietwat te voorzichtige en hoofdzakelijk gedateerde poging is om op dit moment al terug een rol van betekenis te spelen in het genre, vooral omdat de Italiaanse gamemaker Milestone met MXGP: The Official Motorcross Videogame recent ook nog een spel rond de motorcrossdiscipline op de markt heeft gebracht.

Hinkt achterop

MX vs. ATV: Supercross verschijnt uitsluitend op de uitbollende vorige consolegeneratie (naast de PS3- en Xbox 360-uitvoering staat er wel nog een pc-versie op de planning) en haalt allerminst het maximaal haalbare uit de stilaan toch erg verouderde hardware. Visueel hinkt de game daarom zichtbaar achterop: de motoren/quads en hun berijders kunnen er nog net mee door, maar de modderige zandbakken (er zitten zo’n zeventien circuits in de game) waar je door baggert zijn duidelijk niet met hun tijd meegegaan, texturen zijn flets en laden vaak een tikkeltje te traag in en ook de animaties zijn nogal achterhaald. Nog minder aandacht ging er naar allerlei randzaken: die dametjes bij de prijsuitreiking slingeren je gegarandeerd terug naar een lang vervlogen consoletijdperk en de franjeloze presentatie – met name het saaie menudesign is een doorn in het oog – van de game oogt erg oubollig. Het is zeker waar dat deze reeks ons in het verleden nog nooit omvergeblazen heeft met zijn doorsnee visuele capaciteiten, maar ditmaal sputtert de grafische motor helaas iets te vaak om het zomaar door de vingers te zien. Dat is jammer, want met een minimum aan inspanningen – of een overstap naar de nieuwste consolegeneratie – had men hier makkelijk beter kunnen scoren.

Momentum

Voor het crossen met de ATV’s of motoren grijpt Rainbow Studios logischerwijs terug naar de solide race template van de vorige afleveringen. Concreet betekent dit dat je de linkerstick van je controller gebruikt voor het betere stuurwerk, terwijl je met de rechterstick het gewicht van je rijder verdeelt over de crossmachine. De bestuurder zijwaarts leunen laat je bijvoorbeeld toe om (haarspeld)bochten scherper te nemen, terwijl je door voor- en achterover te leunen respectievelijk verder/korter springt om de vele heuvels die de omgevingen rijk zijn met zo min mogelijk tijdverlies te bedwingen om het momentum hoog te houden. Door de houding van je racepiloot aan te passen kun je een mogelijk foute landing in extremis nog rechttrekken. Het precies timen en met een maximum aan secondewinst uitvoeren van een sprong en het goed positioneren van je motor en rijder bepaalt ook in deze aflevering weer hét verschil met je tegenstanders. Wie vertrouwd is met de reeks (of andere motorcrossgames want dit is zo’n systeem dat we sinds MX vs. ATV: Reflex bij elke game in het genre zien terugkomen) is er ongetwijfeld zo mee weg, maar ongeoefende nieuwkomers merken al snel dat deze aanpak ook even wennen is.

Zij worden ook een beetje in het diepe gesmeten: de game doet immers weinig moeite – er is bijvoorbeeld geen tutorial – om de bediening uit te leggen en de stickbesturing beheersen is toch noodzakelijk om te veel tijdverlies te vermijden. De dynamische terreindeformatie, waardoor de ondergrond er bij elke volgende ronde weer iets anders bijligt, hebben we ook al eerder gezien in deze serie, maar helaas komt ook dit element visueel niet genoeg uit de verf en bijgevolg lijkt het volgens ons ook minder voelbaar dan bij zijn eigen voorgangers en meeste concurrenten. Toch haalt deze game zijn nipte voldoende door de degelijke wegligging van de tweewielers en het plezier dat je toch wel put uit het bedwingen van de technisch moeilijkere parcours. We zeggen overigens bewust tweewielers, want de vierwielers uit de titel vereisen logischerwijs een aangepaste besturing en die reageert nogal overmoedig op onze stuurmanoeuvres.

Gebrek aan content

MX vs. ATV: Supercross reikt zijn spelers bovendien geenszins een uitgebreid scala aan spelmodi aan. De carrièremodus bestaat slechts uit een aantal kampioenschappen  (specifiek gericht op crossmotors, ATV’s of een mix van beiden) en is werkelijk ontdaan van alle overtolligheden (hier hoef je je voor een keer niet bezig te houden met het management van je rijder) en toffe randzaken. Het resultaat is evenwel een tamelijk primitieve en redelijk saaie bedoening: je racet naargelang het gekozen kampioenschap in 8 of 17 losse races voor het hoogste puntentotaal en onderweg speel je slechts nieuwe motorkledij en -upgrades van zo’n 80 gelicenseerde motorbedrijven vrij. Het ontbreken van de minste vorm van voldoening na het winnen van een race en/of kampioenschap pleit absoluut niet in het voordeel van deze titel. Naast snelle races die je alleen of samen met een maat op de bank in split-screen kunt spelen, is er ook nog een online modus voorzien voor maximaal twaalf spelers. Wij hebben tot dusver nog nooit een race gespeeld waarvan alle starthekken werden ingevuld, wat doet vermoeden dat de houdbaarheid hiervan geen lang leven beschoren is.

Met MX vs. ATV: Supercross toont Rainbow Studios aan dat ze de basis van een motorcrossgame – het besturen van zo’n pk-monster onder je kont is wederom dik oké – nog steeds in de vingers hebben, maar levert met zijn karige content, oubollige presentatie en graphics die op hun best middelmatig zijn, toch half werk af. Maar goed, je moet er ook maar de helft voor betalen, want deze comeback van de MX vs. ATV-reeks wordt met een adviesprijs van dertig euro opvallend goedkoper op de markt gebracht.

28/03/2014
5,0
0

Conclusie van Davy

Het is ironisch dat een game waarvan het onderliggende spelmechanisme zo rond momentum draait (het precies timen en opladen voor een jump, het correct positioneren van je rijder om het juiste ritme te pakken te krijgen), zijn eigen momentum eigenlijk al lang voorbij is. De presentatie is oubollig, grafisch hinkt het spel duidelijk achterop en qua content en invulling van de aanwezige spelmodi schiet het ook tekort. Jammer, want het racen zelf is een aangenaam tijdverdrijf en verdient beter dan dit. De MX vs. ATV-reeks maakt onder hoede van een nieuwe uitgever zijn onverhoopte comeback , maar zit vooralsnog niet op kruissnelheid.
  • Solide race-ervaring
  • Oubollige presentatie
  • Karige content