r

MotoGP 20

8,0
0

MotoGP 20

"MotoGP 20 is zonder twijfel de beste MotoGP-game ooit"

Dat de volledige sportwereld een verplichte corona-pauze moet nemen heeft zo zijn invloed op alle grote sportcompetities. Geen voetbalwedstrijden, F1-races of MotoGP-manches op televisie. Gelukkig kunnen we ons wel digitaal vermaken met deze (motor)sporten. Milestone heeft zijn nieuwste editie van de MotoGP-reeks immers twee maand vroeger dan voorzien uitgebracht. Ik mocht, net zoals de voorbije twee jaar, aan de slag met deze razendsnelle game. Mijn ervaringen lees je in onderstaande review.

Disclaimer:

Door de uitbraak van het COVID-19 virus zal bepaalde content wel pas later beschikbaar worden gesteld. Het gaat hier over de officiële bike liveries en modellen van het seizoen 2020. Begin mei krijgt de MotoGP reeks zijn contentupdate. Eind mei wordt de Moto2- en Moto3-update verwacht, samen met de toevoeging van de Red Bull MotoGP Rookies Cup. Tot slot wordt eind juni de elektrische tegenhanger van de MotoGP toegevoegd: de MotoE-klasse. Deze contentupdates hebben geen invloed gehad op het finale reviewcijfer omdat het hier enkel om visuele updates gaat en niet om fundamentele gameplay elementen.

Grafisch ziet de game er schitterend uit, toch op het circuit...

Een grootse manager

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de carrièremodus heeft eindelijk zijn grote update te pakken. Al jaren smeken de fans om een uitbreiding van deze modus zodat je als speler meer impact zou hebben op de carrière van je digitale evenbeeld. Dit is nu dus het geval met de introductie van de Managerial Career. Hier bouw je jouw eigen raceteam van de grond op of neem je de controle over een bestaand team. Je eerste keuze is echter in welke raceklasse je aan de slag wil gaan. Ga je meteen voor de snelste: de MotoGP? Of bouw je liever gestaag je ervaring en reputatie op door te starten in de Moto3 klasse? Aan jou de keuze.

De carrièremodus heeft eindelijk zijn grote update te pakken.

Het belangrijkste verschil met de vorige jaren is dat je nu veel meer invloed hebt op de keuzes die je maakt als team. Zo heb je in de eerste plaats extra personeel ter beschikking. De Chief Engineer staat je bij in het verdere ontwikkelingsproces van je motor. Dit doe je door punten toe te kennen aan specifieke onderdelen van je stalen ros, zoals de motor, het frame, de aerodynamica en de elektronica. Deze punten verdien je door tijdens raceweekends objectieven, zoals een perfect rondje rijden of een snelle ronde neer te zetten, tot een goed einde te brengen. Daarnaast heb je ook je persoonlijke manager. Hij gaat op zoek naar nieuwe sponsors en houdt zijn ogen open voor nieuwe opportuniteiten bij andere teams.

Ken je klassiekers

Naast de zeer uitgebreide carrièremodus zijn er nog heel wat andere modi die wachten om gespeeld te worden. Een van de leukste vond ik de Historic Mode, waarin je aan de slag kan met klassieke motorracehelden op verschillende historische motoren. De opzet hiervan is best interessant, want om de zoveel tijd veranderen de beschikbare events, die gerangschikt zijn van makkelijk naar moeilijk.

Een van de leukste modi vond ik de Historic Mode.

Hierdoor word je als speler uitgedaagd om regelmatig terug te komen, om zo voldoende centen bijeen te rijden om alle rijders en motoren vrij te spelen. Deze kan je dan gebruiken in de andere beschikbare modi zoals de single race, championship of time trail. Online zijn er ook genoeg mogelijkheden dankzij de dedicated servers die paraat staan om het racegebeuren zo vlot mogelijk te laten plaatsvinden. En dan vergeet ik nog bijna te vertellen dat de zéér uitgebreide player en livery editor ook weer van de partij zijn!

Net wat realistischer

Ook op het vlak van gameplay werden enkele belangrijke stappen genomen. De moto’s laten zich nog steeds erg goed besturen, na enige oefening tenminste. In de eerste plaats wordt de slijtage aan je banden nu gemeten op drie punten: het midden, de linker- en rechterkant. Dit zorgt voor extra waakzaamheid bij het insturen en remmen voor bochten. Want op banden die zo goed als helemaal ‘op’ zijn, is het nu eenmaal erg moeilijk om snel te blijven rijden. Ook benzineconsumptie doet zijn intrede. Jij bepaalt tijdens de vrije trainingen en de kwalificaties hoeveel benzine je meeneemt.

MotoGP 20 is zonder twijfel de beste MotoGP-game ooit.

En ook dit heeft uiteraard effect op de handling van je bolide. Neem je veel benzine mee? Dan is je motor een stuk logger. Neem je te weinig mee? Dan kan je midden in een snelle ronde stil komen te staan of glij je meer over het parcours omdat je té licht bent. Allemaal elementen waar je rekening mee moet houden om het nummer 1 van de wereld te worden! Al zorgt dit er wel voor dat de leercurve voor nieuwe gamers wel érg steil wordt. De ontwikkelaars hadden hier net iets meer uitleg kunnen toevoegen om bepaalde elementen beter te kaderen.

Je moet alles goed in de gaten houden.

Gij kieken!

Al enkele jaren wordt er naarstig aan de AI gesleuteld door Milestone. Dit resulteert in een kunstmatige intelligentie die jaar na jaar beter wordt. Dit is ook nu weer het geval, waarbij de computergestuurde tegenstanders lekker agressief racen. Jammer genoeg is de dosering hiervan niet altijd even goed afgesteld. Zo gebeurde het regelmatig dat mijn tegenstanders elkaar simpelweg van de baan reden of dat ze het circuit soms helemaal bijster waren.

Dit is grappig wanneer je van zo’n situatie kan profiteren, maar wanneer ze met hun dwaze kop je zelf van de baan knallen, is het een pak minder interessant natuurlijk. Dit is iets waar ze bij Milestone hopelijk nog gaan naar kijken, want dit verpest deze anders vrij perfecte game.

04/23/2020
8,0
0

MotoGP 20 zet opnieuw een stap vooruit en heeft dit voornamelijk te danken aan de verbeterde een uitgebreidere carrièremodus. De introductie van de taken van een manager zorgen ervoor dat je jezelf meer betrokken voelt bij je team. De bolides laten zich geweldig goed besturen, al is de leercurve erg steil voor nieuwe gamers. Daarnaast ziet de game er best goed uit, als je niet te ver naast de baan kijkt tenminste. De AI houdt zich allesbehalve aan de ideale racelijn en doet dat jammer genoeg iets te enthousiast. Hierdoor haken je tegenstanders iets te regelmatig in elkaar, waardoor de frustratie om de hoek loert. Maar alles bij elkaar is dit een absolute aanrader, want MotoGP 20 is zonder twijfel de beste MotoGP ooit gemaakt.
  • Zeer uitgebreide carrièremodus
  • Bolides laten zich heerlijk besturen
  • Karrevracht aan content