MotoGP 18

6,0
0

MotoGP 18

Tijd voor een sabbatjaar Milestone?

wo 27/06/2018

Het is niet evident. Elk jaar dezelfde game uitbrengen en daar dan de nodige verbeteringen op aanbrengen. De mannen van Milestone stonden dit jaar voor een grote transitie. Ze kozen ervoor om hun oude engine vaarwel te zeggen en de Unreal Engine 4 te verwelkomen. Reden genoeg dus om op het puntje van mijn stoel te gaan zitten en MotoGP 18 in mijn PS4 te schuiven.

Meteen bij het opstarten van de game krijg je de mogelijkheid om aan de hand van verschillende tutorials de basics van MotoGP 18 onder de knie te krijgen. Het mooie is dat je als speler de keuze krijgt tussen verschillende niveaus. Daarna kan je aan de slag in de verschillende racemodi. Meteen valt op dat er niet echt veel inspiratie te vinden was bij de ontwikkelaars. Want naast de standaard Grand Prix, Time Trial, Championship en onlinemogelijkheden vind je er enkel nog de Carrière terug. Deze werd ten opzichte van vorig jaar verbeterd. Je start onderaan de ladder in de Red Bull Rookies Cup. Dit is een kampioenschap van een 7-tal races waarin je jezelf kan tonen aan de grote jongens om zo via enkele andere klassen op te klimmen naar de MotoGP-klasse. Dit alles doe je met je eigen gecreëerde virtuele rijder.

Tijdverspilling

De ontwikkelaars hebben voor de carrièremodus goed gekeken naar wat andere racegames doen. Zo doen de development tests hun intrede tijdens de vrije trainingen. Hierin moet je telkens 3 uitdagingen tot een goed einde brengen: op tijd remmen, snel zijn op een rechte lijn en zoveel mogelijk de correcte racelijn volgen. In ruil krijg je development points die je kan gebruiken om je motor verder op punt te stellen. Jammer genoeg bleek dit erg weinig effect te hebben in het spel zelf, waardoor het gehele proces als overbodige tijdvulling aanvoelt.

Deze mechaniek vinden we bijvoorbeeld ook terug in de recentste F1-games van Codemasters, maar de uitwerking hier is toch vrij gelimiteerd en nietszeggend.

Een stap vooruit...

Zoals gezegd wordt er vanaf dit jaar gebruik gemaakt van de Unreal Engine 4. Deze staat bekend om zijn veelzijdigheid en mogelijkheden om fantastisch mooie graphics op je beeld te toveren. Dat MotoGP 18 van het scherm spat wil ik zeker niet gezegd hebben, maar er is overduidelijk beterschap ten opzichte van een jaar geleden. Zo zijn alle 19 circuits van de grond af opnieuw opgebouwd op basis van gedetailleerde dronebeelden. Jammer genoeg is het eindresultaat niet altijd even knap, maar bon het is en blijft een stap voorwaarts ten opzichte van de vorige editie.

Ook de AI is niet meteen uitdagend of slim te noemen.

Wat betreft de besturing van je bolide valt er weinig te klagen, deze is goed. Realisme hoef je hier niet te zoeken, maar Milestone slaagt er wel in om een goede balans te vinden tussen simulatie en toegankelijkheid. Je hebt een arsenaal aan hulpmiddelen die je kan in- en uitschakelen waardoor iedere gamer zijn eigen stijl kan vinden. Op audiogebied is er dan weer weinig nieuws onder de zon. De soundtrack vond ik vrij eentonig en ook de geluiden van de motoren kunnen anno 2018 een stuk beter.

...twee stappen achteruit

Maar waar de circuits er best goed uitzien en de algehele presentatie van races een stuk verbeterd werd door gebruik te maken van cutscènes, kan dit niet gezegd worden over de rest van de game. De omgevingen zijn kaal en saai. Het publiek beweegt beangstigend synchroon. Er zijn problemen met de textures die na een cutscène soms veel te laat worden weergegeven. Zelf bewegen de rijders zelf vrij statisch op hun motor waardoor het soms lijkt alsof ze met Tec7 op hun bolide werden geplakt.

Ook de AI is niet meteen uitdagend of slim te noemen. Je tegenstanders bewegen zich voornamelijk op de ideale rijlijn en lijken schrik te hebben om deze te verlaten.

Tot slot werd ook de framerate naar beneden gehaald. Waar er vorig jaar nog vlotjes op 60 fps geracet kon worden, is dit nu op 30 fps. Op zich gaan drama, maar het haalt toch ietwat de vlotheid van de game naar beneden. Wat ook allesbehalve vlot verloopt, is het laden van de races. De laadtijden zijn opnieuw zo ontzettend lang, dat ik mij afvraag of de graphics nog on the fly getekend moeten worden.

07/06/2018
6,0
0

Ik kan niet anders dan concluderen dat de dames en heren van Milestone allesbehalve klaar waren met deze game. Op bepaalde vlakken hebben ze vooruitgang geboekt ten opzichte van vorig jaar, maar door de implementatie van de nieuwe engine zijn er toch heel wat zaken op de plank blijven liggen. MotoGP 18 zet op deze manier een stap vooruit, maar tegelijkertijd ook twee stappen achteruit door de vele technische fouten en het ontbreken van de interessante optie die vorig jaar werd geïntroduceerd: de Managerial Career mode. Misschien dat een sabbatjaar wonderen kan doen? Op deze manier lijkt het wel puur bandwerk aan het worden. Vraag dat maar eens aan de mannen van Assassin’s Creed.
  • Handige tutorials
  • Laadtijden
  • Middelmatige graphics