7,1
0

MotoGP 15

Plankgas

zo 05/07/2015
Gereviewed door Joeri

Het is momenteel zonnig en het is verdomd warm. Misschien wel het ideale weer om een frisse cocktail in de hand te nemen. Daarvoor hebben we echter geen tijd, want ontwikkelaar en tevens uitgever Milestone vond er niets beter op rond de warmste periode van het jaar MotoGP 15 op ons af te vuren. Alhoewel we misschien ook binnenshuis van een met ijsblokjes overladen cocktail kunnen genieten, gaan rijden en drinken absoluut niet samen. We hielden het dus bij wat alcoholvrije alternatieven, kropen in een veel te warm racepak en plaatsen een nog veel warmere helm op onze kop.

De MotoGP-franchise is ondertussen een vast begrip geworden, want sinds 2007 weet ontwikkelaar Milestone jaarlijks een game uit de reeks in de winkelrekken te krijgen. Hoewel we vorig jaar ook op de PlayStation Vita wereldkampioen konden worden, kunnen we die versie dit jaar op onze buik schrijven. In de plaats daarvan werd een Xbox One-versie ontwikkeld zodat ook zij hun tegenvallende RIDE-ervaring kunnen verteren. Weet Milestone het met MotoGP 15 goed te maken, of zakken we naar een diep dal en wordt het tijd voor wat concurrentie? Wij plozen het voor jullie uit.

Luie Italianen

Zoals we reeds aanhaalden, geniet het Italiaanse Milestone van een monopoliepositie op vlak van motorracegames, dus slechter dan de concurrentie kunnen hun games niet worden. Dit gegeven zorgt er misschien wel voor dat de studio wat luier te werk begint te gaan. Ook hierbij refereren we naar RIDE, dat maar matig werd onthaald en bij 9lives net geen tweede zit heeft. En eerlijk? Ook MotoGP 15 scheert geen al te hoge toppen. Hoewel het een splinternieuwe game is die sinds 23 juni in de winkelschappen te vinden is, is negentig procent identiek aan de voorganger. Van luiheid gesproken. Gelukkig moeten we hier het woord Fyra-schandaal niet in de mond nemen, want in tegenstelling tot de niet-werkende treinstellen van een aantal jaar geleden, werkt MotoGP 15 wél zoals het hoort.

Dat luie gedoe van het Italiaanse Milestone valt onmiddellijk op als we naar het grafisch aspect van de game kijken. Vorig jaar was MotoGP 14 geen grafische hoogvlieger en wetende dat er niets werd aangepast, stelt ons dat teleur. Daarnaast valt het tijdens de tientallen races op circuits, verspreid over de wereld, op dat hetzelfde kledingstuk blijkbaar in de mode is. Een blauw-wit gestreept t-shirt stond blijkbaar in de solden, want een ruwe schatting leert ons dat één op de tien toeschouwers zo'n t-shirt hebben aangeschaft. Waar we wél over te spreken zijn, zijn de details van de verschillende racemachines. Die werden tot in de puntjes afgewerkt en dat staat dan weer in schril contrast met het gebrek aan details in de pit, want de personages daar lijken weggelopen uit een of andere PlayStation 2-game...

Grafisch moet je van MotoGP 15 dus niets meer dan middelmatig verwachten, met enerzijds het eerder vermelde gebrek aan details van sommige aspecten en anderzijds belachelijk knap afgewerkte rijtuigen. Wat daar een beetje tussenin schommelt, is zowat alles wat met de audio te maken heeft. Het verschil tussen de Moto3- en MotoGP-klasse is goed hoorbaar, maar echt weggeblazen door de motorgeluiden worden we niet. Bij sim-racers draait het misschien wel om een realistische ervaring, maar de mannen van bijvoorbeeld Project Cars bewijzen dat het grafisch en auditief ook anders kan. Over het enerverende menumuziekje hebben we het dan nog niet gehad...

Van flop naar top

Net zoals de voorganger vinden we een aantal verschillende modi terug in het hoofdmenu, gaande van de gekende Instant Race en Career tot het nieuwe Beat the Time. De benaming van die modi spreekt voor zich, maar wij lichten graag even toe wat je mag verwachten. De belangrijkste modus in een sim racer is ongetwijfeld de carrièremodus waarin je je als nieuwtje naar de absolute top opwerkt. Startend met een motor die veel weg heeft van een opgedreven brommer rij je eerst een tweetal races waarin je zo goed als mogelijk dient te presteren. Pas daarna krijg je een contract voor het Moto3-seizoen onder de neus geschoven en als je ook hier het podium regelmatig mag opstappen, dan wek je de interesse van enkele ploegen uit de hogere Moto2- en uiteindelijk MotoGP-klasse.

De sterke punten behouden, maar te weinig vernieuwing. Dat is MotoGP 15.

Heb je geen nood aan reeds bestaande ploegen, dan stel je op een eenvoudige manier je eigen team samen. Hier komen we dan bij een nieuw puntje, want voor het eerst in de franchise kan je de circuits verkennen en het podium betreden met je eigen gesponsorde team. Even het logo en de naam aanpassen, je favoriete kleur kiezen en je bent klaar om als eerste over de eindmeet te komen. Of op zijn minst een poging doen tot. Starten doe je met een motor waarvan de snelheidslimiet veel weg heeft van die van een boemeltrein, maar naarmate je vordert, kan je nieuwe en snellere tweewielers aankopen.

Steunwieltjes

Wie al met een MotoGP-game aan de slag ging, weet dat de motoren uit verschillende klassen anders aanvoelen. Logisch ook, want een motor uit het MotoGP-segment trekt vele malen sneller op en gaat in het algemeen een stuk rapper vooruit. Ook de handeling is anders, waardoor het na elke doorlopen klasse even wennen is aan de besturing. Maar… zoals in elke MotoGP-game kan je diverse hulpmiddeltjes gebruiken, waardoor ook leken een kans hebben om de podiumplaatsen te veroveren. De game helpt je zo bij het remmen en het sturen, maar ook bandenslijtage en motorschade kunnen eenvoudig aan- en uit worden geschakeld. We moeten wel melden dat er weinig uitdaging in MotoGP 15 zit met alle hulpmiddelen aan, want het lijkt alsof er steunwieltjes gemonteerd werden op de motor en er dus niets mis kan lopen.

Wie echter wél van uitdaging houdt, kan het tegenovergestelde doen. De AI rijdt op professioneel niveau, de banden zijn al versleten nog voor je goed en wel gestart bent en de besturing is even moeilijk als een rodeostier op een rechte lijn laten lopen. Door de verschillende opties te combineren zal uiteindelijk iedereen de beste instelling voor zichzelf vinden, waardoor zowel de beginners als de echte pro’s niet te klagen zullen hebben over de moeilijkheidsgraad. Wij kozen ervoor om de lijn mooi in het midden te houden, zodat we niet al vloekend tegen ons televisietoestel bezig zouden zijn.

De beuk erin!

Naast de belangrijke carrièremodus vind je ook het nieuwe Beat the Time terug in het overzichtelijke hoofdmenu. Iets spectaculairs moet je hier niet verwachten, want deze modus houdt niet veel meer in dan rondetijden verbreken met een bepaalde motor. Instant Race is voor degenen die weinig tijd hebben, want met een automatisch geselecteerde coureur en circuit kan je zo aan de slag, daar waar je in Career iets langer bezig bent om op het asfalt terecht te komen door de verschillende verplichte tussenstappen en die vervelende laadschermen tussenin.

En dan… het online gedoe. Ook hier verandert er weinig in vergelijking met de vorige MotoGP-games, want hoewel je met twaalf aan de finishlijn kan starten, zal dat aantal zelden bereikt worden. Opnieuw is de online modus zo dood als een pier, al trachtte Milestone hier wel nieuw leven in te blazen. De ontwikkelstudio werd verweten niets te doen aan het gebeuk, geram en het gebruiken van medespelers als vangrail in de bochten. Daar paste de studio met MotoGP 15 een mouw aan, want via de optie ‘collision’ wordt het voor de meeste spelers een pak aangenamer vertoeven in de online wereld. Op naar volgend jaar met wat meer vernieuwing, zeker?

2015
7,1
0

MotoGP 15 scheert opnieuw geen hoge toppen en blijft een middelmatige racegame. Als sim racer moet Milestones nieuwste het van realisme hebben en daarover kunnen we niet klagen, maar de Italiaanse luiheid kan niet goedgepraat worden. Grafisch is er zo goed als geen verschil en die nieuwe maar direct beu gespeelde modus weet maar een beetje goed te maken. De sterktes blijven echter behouden en Milestone maakte het online gedeelte iets aangenamer om te vertoeven, dus ergens verdienen ze wel een pluim.
  • Zowel voor pro’s als leken geschikt
  • Heel wat verschillende modi
  • Belachelijk weinig vernieuwing