Moss (PSVR)

9,0
0

Moss (PSVR)

De schattigste PS VR-ervaring!

wo 28/02/2018

Eindelijk! Moss is er. Maandenlang heb ik erop gewacht. De PlayStation VR-exclusieve game werd vorig jaar tijdens Sony’s E3-persconferentie aangekondigd en sindsdien volgde ik het nieuws over deze titel nauw op de voet. Tijdens gamescom kon ik er voor de eerste keer mee aan de slag en hoewel de demo slechts een kwartiertje duurde, was ik helemaal verkocht. En nu ik Moss heb uitgespeeld, ben ik weer verliefd. Smoorverliefd! Op een muis...

Februari is een maand waar ik lang naar heb uitgekeken. De reden is erg eenvoudig: de release van Moss. Een schattige game van een bijzonder klein team dat het zonder monsterbudgetten moet stellen, maar – ik verklap het nu al – wel een pareltje wist af te leveren. Ik heb op mijn tanden moeten bijten, want hoewel ik de downloadcode al enkele dagen eerder had, kon ik er pas sinds gisteren mee aan de slag. En wat heb ik genoten van begin tot eind!

Speelt als een verhalend boek

Na de introductie in een boek, waarbij je de pagina’s zelf omdraait en een kleine inleiding krijgt van het verhaal, is het tijd om echt aan de slag te gaan. In Moss kruip je niet in de huid van het kleine muisje Quill, maar begeleid je haar als een blauwe, lichtgevende entiteit. Je maakt kennis met haar aan de oever van een waterplas en de band lijkt direct gesmeed te zijn. Je krijgt dan de controle over het kleine knaagdier, waarna je haar de weg wijst naar het einde van het kleine level. Je hoort een bladzijde omgeslagen worden, waarna een tweede level zich ontvouwt. Je doorloopt de hele verhaallijn dus als een boek, terwijl de gameplay regelmatig wordt onderbroken om in dat wondere boek te bladeren. Daarbij wordt het narratief dan verder toegelicht, waardoor je een idee krijgt van wat er zich allemaal afspeelt in het schattig uitziende Moss-universum.

Quills kennismaking met de magische kracht die ze aan de oever tegenkwam, is er niet zomaar. Hoewel ze een nogal avontuurlijk individu is, heeft ze behoorlijk wat hulp nodig om haar missie te volbrengen. Haar oom Argus is in nood en alleen lijkt ze de wijde wereld, die zich ver buiten haar veilige nederzetting bevindt, niet aan te kunnen. Daar komt jouw hulp als geroepen, want hoewel je haar bestuurt, dien je zelf ook de omgevingen te manipuleren om doorgangen te vinden of een uitweg te bereiken. En alsof dat niet genoeg is, neem je het met Quill ook op tegen diverse vijanden die niet veel groter zijn dan haar.

Als de muis van huis is...

De besturing is erg eenvoudig. De schattige Quill bestuur je met de linker muisstick, terwijl je haar ook acties kan laten uitvoeren of laten aanvallen. Daarnaast kan jij, als die magische entiteit, de omgeving manipuleren door middel van de DualShock 4-controller. Een standbeeld verplaatsen, een bouwwerk draaien of vijanden even in de greep houden … het kan allemaal. Door een combinatie van die zaken worden er doorgangen gecreëerd waardoor je met Quill de toegang tot een nieuw deel kunt bereiken. Het wordt leuker als je ook de vijanden van het muisje nodig hebt om die doelstelling te bereiken. Zo dien je die bizarre kevers, die elk wel een speciale vaardigheid hebben, te gebruiken om bijvoorbeeld op een platform te staan of schakelaars te bedienen.

Uiteraard blijven het vijanden en dien je hen nu en dan een kopje kleiner te maken. De kevers denken over Quill hetzelfde en dus is het niet onlogisch dat het kleine knaagdier gewond raakt. Gelukkig kan je haar genezen, al blijft ze daardoor wel enkele seconden stilstaan. Daardoor is ze vatbaar voor vijandelijke aanvallen. Het is dus altijd een afweging maken wanneer je aanvalt, wanneer je in de verdediging gaat en wanneer je eventueel de gezondheid aanvult van het heldhaftige hoofdpersonage.

Geen monsterbudget, maar wel een monsterscore

Helaas zit het verhaal van Quill er snel op, want na zo’n twee en een half uur verschenen de credits in het boek. Maar … beter twee en een half uur puur genieten dan vijf uur met tegenzin naar het scherm staren. En laat me eerlijk zijn; ik heb van elke seconden genoten! Quill is ontzettend schattig, het verhaal wordt leuk gebracht en de puzzels zijn bijzonder leuk bedacht. Daarnaast ziet het er grafisch bijzonder goed uit en zorgt de nodige achtergrondmuziek voor de juiste sfeer. En dan moet ik mijn best doen om minpunten te vinden voor de game van ontwikkelaar Polyarc. En dat wordt een moeilijke opgave, want veel meer dan het vroegtijdig zien van de credits kan ik echt niet bedenken. Conclusie: geen monsterbudgetten voor Moss, maar wel een monsterscore!

27/02/2018
9,0
0

Ik keek lang uit naar Moss, was erg blij toen ik er tijdens gamescom mee aan de slag kon, en heb van elke seconde genoten die ik gedurende die twee uur en dertig minuten, (goed voor 9000 seconden) met de uiteindelijke versie van de game aan de slag ben geweest. De verwachtingen die ik had, zijn zonder veel problemen ingelost. Zonder twijfel ga ik binnenkort nog eens doorheen het verhaal, al is het maar om de gemiste verzamelobjecten te zoeken. Dat ik daarbij nog eens al het wonderlijke uit Moss voorgeschoteld krijg, neem ik er erg graag bij.
  • Erg mooie en gedetailleerde wereld
  • Bijzonder leuke puzzels
  • Verhaalvertelling