Mortal Kombat 11 Ultimate

9,0
0

Mortal Kombat 11 Ultimate

Ondanks de liters bloed die vergoten worden en de botten die gekraakt worden, vind ik Mortal Kombat een van de meest hilarische en intrigerende franchises die er bestaat. De sfeer die de ontwikkelaars de laatste jaren hebben neergezet is heerlijk en de fatalities zijn zo over-the-top dat het effectief hilarisch is geworden. Niet dat ik een specialist ben in het genre, want ik word regelmatig in mijn hemd gezet wanneer ik tegen een van mijn beste vrienden speel. Ik was dan ook in mijn nopjes toen ik deze ultieme versie van Mortal Kombat 11 mocht uitproberen, want dit zou het ideale moment zijn om mijn skills aan te scherpen.

De meest Komplete versie

Zoals de titel al doet vermoeden verzamelt Mortal Kombat 11 Ultimate de basisgame met al zijn DLC. Dit is dus inclusief de Aftermath-uitbreiding én de twee Kombat Packs die op ons werden losgelaten. Aftermath bracht niet alleen enkele verbeteringen met zich mee maar schotelde ons ook een compleet nieuw verhaal voor. Zo heb je nu twee grote verhaallijnen die je kunt doorspelen. Bovendien heb je in deze versie ook de mogelijkheid om Friendships te sluiten in plaats van Fatalities. Dit zorgt voor een extra komische noot.

Ben je benieuwd naar wat we vonden van de basisversie en de uitbreiding? Kijk dan zeker onze reviews van Mortal Kombat 11 en van Aftermath nog eens na!

Kombat Packs

De Kombat Packs voegen op hun beurt dan weer een heleboel nieuwe personages en skins toe. Denk hierbij aan favorieten zoals Mileena en Rain, maar ook aan klassieke filmpersonages zoals de Terminator, Rambo, Robocop én The Joker. Met deze toevoeging krijg je toegang tot maar liefst 37 verschillende fighters die op hun beurt ook nog eens te customizen zijn met een heleboel skins.

De nieuwe personages hebben elk hun zwakke en sterke kanten en spelen stuk voor stuk heerlijk weg. Al vond ik de vertolking van Sylvester Stallone als Rambo wat aan de koele kant. Het mag duidelijk zijn dat deze Mortal Kombat 11 Ultimate tot de nok gevuld is met fantastische Kontent.

BelachelijK snel

Het spreekt voor zich dat ontwikkelaar Netherrealm Studios voor de next-gen versies van deze game ook aan de motor wat gesleuteld heeft. Dit heeft als voornaamste resultaat dat de game een stuk vlotter draait. De framerate ligt nog steeds op 60fps, maar de beelden worden nu ook in 4K gerenderd. Zo krijg je nog meer details te zien tijdens je gevechten. En dat is altijd leuk wanneer er weer een paar ribben of een kaak gebroken wordt.

Op visueel vlak ziet ziet Mortal Kombat 11 Ultimate er adembenemend uit.

Maar ook op visueel vlak ziet Mortal Kombat 11 Ultimate er dus ook simpelweg fantastisch uit. De personages shinen als nooit tevoren en ook de arena’s zijn om duimen en vingers van af te likken. Daarnaast zijn ook de laadtijden belachelijk kort waardoor je binnen de 5 seconden in een gevecht zit. Dit zorgt ervoor dat de woorden ‘allez, nog eentje’ veelvuldig gebruikt zullen worden. Niet alleen in offline multiplayer, maar ook in de online multiplayer. Hier introduceren de ontwikkelaars Krossplay zodat de poule aan mogelijke tegenstanders een pak groter wordt.

Karig gebruik van DualSense

Is er dan niets aan te merken op deze Mortal Kombat 11 Ultimate? Toch wel. Zo gebruikt de ontwikkelaar naar mijn mening de mogelijkheden van de DualSense op PlayStation 5 te weinig. De adaptieve triggers worden simpelweg niet gebruikt. Dat is op zich niet heel erg, want die triggers worden toch enkel gebruikt op te blocken.

Maar het was leuk geweest dat het bijvoorbeeld moeilijker zou zijn om te blocken wanneer je gezondheidsbalk maar 40% is. Qua rumble is het ook maar mager. Hier voel je links of rechts van je controllers de richting van waaruit jouw tegenstander je aanvalt. Ook hier liggen meer mogelijkheden. Hoe cool zou het zijn moest je de ketting van Scorpion door je controller voelen slingeren!?

Koopstoot voor de fans van het eerste uur

Tot slot wil ik het nog even hebben over hoe uitgever Warner Bros de game in de markt zet. Op anderhalf jaar tijd hebben ze 3 verschillende versies van de game uitgebracht: De basisgame, de uitbreiding Aftermath en nu de Ultimate-versie. Dat is wel héél kort op elkaar én je zet er je fans van het eerste uur mee in hun hemd. Zij betaalden de volle pot (€59,99 of meer) voor de game bij release en moesten een half jaar later nog eens €39,99 neerleggen voor Aftermath. Of je kunt nu €49,99 neerleggen om je standaard versie op te waarderen naar de Ultimate-versie. Dit is naar mijn mening pure geldklopperij en gewoonweg buiten proportie.

11/19/2020
9,0
0

Mortal Kombat 11 Ultimate heeft zijn naam absoluut niet gestolen. Het is zonder enige twijfel de ultieme versie van een fantastische fighting game. Op de PlayStation 5 ziet de game er fantastisch uit en de laadtijden zijn heerlijk kort. Het is dan ook jammer dat deze update niet aan een zachter prijsje in de winkelrekken komt te liggen. Bovendien moeten de fans van het eerste uur, die bij release de hoofdprijs al betaalden, de dure extra DLC’s apart ophoesten. Daarnaast worden de mogelijkheden van de DualSense controller zo goed als niet benut. Maar laat dit de pret niet bederven, want deze Mortal Kombat 11 Ultimate is een no-brainer om in huis te halen als je de standaard versie nog niet in je bezit hebt!

• Boordevol content
  • Grafisch indrukwekkend mooi
  • Razendsnelle laadtijden