Monster Truck Championship

6,5
0

Monster Truck Championship

Wie houdt er niet van monstertrucks? Bij het zien van de eerste trailers zag ik meteen het potentieel van Monster Truck Championship. Gigantische trucks op nog grotere wielen die waanzinnige stunts uithalen, voor spektakel zorgen en het tegen mekaar opnemen in spannende korte races. Het lijkt de ideale combinatie voor een nieuwe toevoeging aan de reeds bestaande karrenvracht racegames. Of het eindresultaat ook effectief lekker speelt, dat is een ander paar mouwen.

Ik kan het mij herinneren als de dag van gisteren. De legendarische piloot Dennis Anderson en zijn Grave Digger scheuren met duizelingwekkende snelheid door een stadion gevuld met joelende Amerikanen. Hij vliegt door de lucht alsof het niets is en verpletterd ook nog eens een gele schoolbus en een stuk of 10 blauwe auto’s. Het waren zalige tijden.

En die tijden kan je nu voor een stuk zelf herbeleven en ervaren in Monster Truck Championship. Al is het wel zonder Grave Digger want de game beschikt jammer genoeg niet over de officiële licenties.

Oefening baart kunst

Wanneer je de game voor het eerst opstart krijg je een snelcursus in het besturen van zo’n monstertruck. Gas geven en remmen spreekt voor zich, maar het sturen is een ander paar mouwen. Net zoals in het echt kan je zowel je voor- als achterwielen laten indraaien. Dit doe je met de linker- en rechterstick van je controller en zorgt ervoor dat je draaicirkel een stuk korter wordt waardoor het makkelijker is om tricks zoals een donut makkelijker uit te voeren. Deze en andere kunstjes leer je in deze korte en bondige tutorial die je ook kan gebruiken als speelterrein om je rijderskunsten bij te schaven.

Het leuke is ook dat je truck schade kan oplopen. In de instellingen kan je aangeven hoe realistisch je dit wil. Land je bijvoorbeeld vol op je linkervoorwiel, dan zal je ophanging een serieuze krak krijgen en zal dit invloed hebben op de besturing van je truck. Ook je motor en versnellingsbak kan je aan gort rijden, waardoor je veel minder snel zal kunnen accelereren omdat je bijvoorbeeld je 3e versnelling mist. Voorzichtigheid is dus zeker geboden tijdens je avonturen.

In de tutorial leer je de kneepjes van het Monster Truck-vak.

One truck to rule them all

De hoofdmoot is de carrièremodus waar je jezelf doorheen verschillende toernooien moet worstelen. Deze events bestaan uit standaard races, freestyle events waarin je zoveel mogelijk punten moet scoren door stunts uit te halen, destruction, time attack en drag races. Behaal zoveel mogelijk punten tijdens deze events, win het toernooi en unlock nieuwe events en toernooien om je zo te kronen tot de beste monstertruckpiloot ter wereld.

De hoofdmoot van de game is de carrièremodus.

Tijdens je carrière verdien je geld dat je kan investeren in je truck. Ga je voor een van de 18 bestaande carrosserieën? Of geef je liever geld uit aan je motor? Aan jou de keuze. Je kunt ook sponsorcontracten afsluiten waarbij je verschillende objectieven moet zien te behalen in ruil voor extra geld of onderdelen. Ga niet te los om met je prijzengeld, want om te mogen deelnemen aan events verdeeld over 25 verschillende circuits moet je inschrijvingsgeld betalen.

Aan events en toernooien geen gebrek in deze game.

Grafisch keren we terug in de tijd

Als je het zo bekijkt lijkt deze game op papier dus best wel wat troeven in handen te hebben om een aanrader te zijn. Maar helaas blijkt dit in de uitwerking niet helemaal het geval. Zo ziet het spel er in de eerste plaats niet geweldig goed uit. En dat is nog een understatement. Er hangt een soort cartooneske sfeer over de graphics dewelke, volgens mij toch, probeert te verdoezelen dat de makers niet veel tijd, energie en centen hebben willen steken in realistische graphics.

Je concurrenten zijn niet meteen de scherpste potloden in de doos.

Het publiek zit erbij voor spek en bonen en ziet er ook nog eens uit alsof ze van twee generaties terug zijn. En als je met zo’n zware monstertrucks over het zand scheurt, zou je toch wel mogen verwachten dat ze een of ander bandenspoor zouden achterlaten. Niet dus. Dit alles in combinatie met het erg monotone in-game geluid maakt dat de game erg 2010 aanvoelt.

Veel sfeer en spektakel, maar dat publiek...

Rechtdoor gaat beter

Qua controls is het ook niet allemaal rozengeur en maneschijn. Want hoewel het best inventief is dat je met je voor- en achterwielen kan sturen, zorgt dit er ook voor dat het echt geen sinecure is om je truck onder controle te houden. Tijdens events waarbij de focus op stunts ligt is er niet meteen een probleem, maar vanaf het moment dat je wat snelheid maakt wordt het écht een hele opgave om je truck door een bocht te manoeuvreren. De achterkant heeft altijd de neiging om uit te breken waardoor je erg makkelijk spint als je iets te agressief de bocht aansnijdt. Dat is jammer, zeker als je vergelijkt met hoe makkelijk je tegenstanders dit kunnen. Hier lijkt de balans dan ook redelijk zoek.

Laps, de verzekering zal niet lachen.

Niet van de slimste

En dan kom ik aan bij het intelligentieniveau van je medecoureurs. Hoe zal ik het zeggen: het zijn niet meteen de scherpste potloden in de doos. Bij de start van een race rijden ze blindelings op elkaar waardoor ze meteen een opstopping veroorzaken. Dit maakt dat je het nodige geluk moet hebben wanneer er net genoeg plaats aan de zijkant is om deze chaos te vermijden.

Tijdens de race zelf lijken ze ook geen rekening te houden met jou. Het gebeurde meermaals dat ik zonder pardon geramd werd door een tegenstander of dat hij mij langs achter aantikte. Dit alles zorgt voor de nodige frustraties en restarts.

01/02/2020
6,5
0

Monster Truck Championship is een game waar ik warm noch koud van werd. Langs de ene kant bevat het spel ontzettend veel potentieel en zorgt het voor een frisse wind in het racegenre. Het geeft je toch een geweldig gevoel om met een monster van een truck door bochten te scheuren en waanzinnige tricks uit te halen. Langs de andere kant zorgt de niet zo slimme AI en wispelturige wegligging van je truck voor de nodige frustraties. Ontwikkelaar Teyon had beter nog iets langer doorgewerkt aan de game om er zo voor te zorgen dat er iets meer content, vooral licenties graag, aanwezig was én dat de AI en besturing feilloos hun ding deden. Ik zal deze game dan ook niet snel meer opstarten, maar mijn zoon van 8 vindt het wél een geweldige game. En misschien is dat gewoon het enige wat telt.

• Leuk concept
  • Diverse events
  • Monster Trucks zijn cool