Monster Hunter 3: Ultimate

8,3
0

Monster Hunter 3: Ultimate

Monsters jagen voor gevorderden

Japan barst uit zijn voegen bij elke aankondiging van een nieuwe Monster Hunter-game. Hier bij ons is dat enthousiasme minder want wij zijn nooit zeker of deze telg het land van de rijzende zon zal verlaten. Gelukkig besliste Capcom dat we Monster Hunter 3 Ultimate wel in onze Wii U kunnen proppen en daar zijn wij heel blij om.

Monster Hunter 3 Ultimate is, om het eenvoudig uit te drukken, een uitbreiding van het eerder verschenen Monster Hunter Tri, dat bij ons een mooie score kreeg van 84/100 op de Nintendo Wii in 2010. Het spel heeft dezelfde inhoud, maar breit er enkele extra's aan vast. Zo zijn er een pak meer monsters om op te jagen en is het wapenarsenaal nog nooit zo uitgebreid en volledig geweest in de reeks als  nu. Japan heeft ook nu weer het genoegen gehad om hiermee eerder aan de slag te gaan in Monster Hunter 3 G, maar die versie is voor de Nintendo Wii U nog een beetje verder opgepoetst in een poging om de opgelopen grafische achterstand ongedaan te maken.

Als je nog nooit een Monster Hunter-game hebt gespeeld, dan is het goed om te weten dat het basisidee achter het spel eigenlijk zeer eenvoudig is. Als aspirant jager staan we te popelen om op monsters te jagen en ze te doden. Het is alleen het randgebeuren dat enorm ver is uitgewerkt. We beginnen in Moga Village waar de bewoners al een tijdje worden geteisterd door aanhoudende aardbevingen. Met een beschuldigende vinger wijzen ze in de richting van een kolossaal monster. Dit wezen waagt zich steeds dichter bij het dorp waardoor de plaatselijke vissers en boeren het steeds moeilijker hebben om voor brood op de plank te zorgen. Aangezien ze zelf weinig bedreven zijn in het hanteren van diverse wapens, vertrouwen ze op ons om met dit euvel af te rekenen.

Geboren avonturier

Als een geboren avonturier gaan we de uitdaging met veel plezier aan en voor we het weten slachten we aan de lopende band monsters af om op zoek te gaan naar die ultieme uitdaging. Aangezien er geen ervaringspunten te vergaren vallen waarmee we ons personage kunnen uitdiepen, is het zeer belangrijk om de kostbare grondstoffen die de monsters achterlaten te verzamelen. Het is ook mogelijk om dit te doen via de lokale flora. Doen we dat niet of zelfs maar half, dan wordt het later in het spel zeer moeilijk om met het groeiend aantal monsters af te rekenen. De kracht en sterkte van onze jager  wordt bepaald door het combineren van materialen om elke keer betere wapens en beschermingsmiddelen te maken.

Tijdens het spelen zijn er enkele belangrijke balken die we in de gaten moeten houden. Het nut van de levensbalk spreekt voor zich, maar aan de uithoudingsmeter hangen er enkele voorwaarden aan vast. Deze wordt gebruikt om het personage te laten rennen en vechten. Loopt deze op zijn einde, dan geraken we uitgeput en wordt het veel moeilijker om bloeddorstige monsters af te slaan. Ook na verloop van tijd wordt het maximum van diezelfde meter afgebouwd. Dit wilt zeggen dat we na een stevige nachtrust op ons best zijn en dat we na enkele uurtjes doorgebracht te hebben in het weidse landschap het beste er al vanaf is. De wapens verliezen bij gebruik hun scherpte en moeten eveneens regelmatig worden geslepen om in de strijd te worden gebruikt.

Oplossingen

Om langer zonder problemen rond te lopen, biedt Monster Hunter 3 Ultimate enkele oplossingen. We kunnen de rugzak met het nodige proviand vullen of gebruik maken vanboosters om hier een langere periode niet naar om te zien. Weer een reden om de kostbare grondstoffen die de monsters achterlaten en her en der te vinden zijn te verzamelen. Wat we kunnen vinden, hebben we zelf een beetje in de hand. Afhankelijk van welke ledematen we vakkundig bewerken tijdens een gevecht, verhoogt dit de kans dat we bijvoorbeeld een hoorn of een staart verkrijgen. Simpel hakken en slaan is hierdoor niet altijd aan de orde.

Monster Hunter 3 Ultimate heeft ook een meerspelerluik waarin we samen met enkele vrienden op monsterjacht gaan. Er zijn zelfs opdrachten die enkel in groep kunnen worden voltooid waardoor het spel deze samenhorigheid een beetje aanmoedigt. Hebben we ook de Nintendo 3DS-versie in huis, wordt dit gedeelte verder uitgebreid. Het is namelijk mogelijk om de voortgang van de Wii U over te zetten naar de 3DS om hierop verder te spelen, en uiteraard vice versa. Dankzij de ingebouwde microfoon in de Wii U GamePad is het eveneens mogelijk om te communiceren met onze kompanen. Dit om de samenwerking te bevorderen als we de strijd aangaan met de schermvullende monsters die dit spel rijk is.

De Wii U GamePad wordt in Monster Hunter 3 Ultimate redelijk benut. Het is mogelijk om alle informatie van het tv-scherm te vegen en dit op het tweede scherm te tonen. We kunnen dit zelfs aanpassen en organiseren op de manier die voor ons het beste uitkomt. Er zijn ook snelkoppelingen beschikbaar om bijvoorbeeld sneller in de rugzak te duiken indien de situatie om een snelle interventie vraagt. Het zorgt voor een vlottere speelstijl, maar we kunnen er niet omheen dat het niet altijd even handig is om de aandacht tussen beide schermen te verdelen.

Het bedienen van de camera verloopt nog altijd niet ideaal. Het is beter dan destijds in Monster Hunter Tri dankzij de mogelijkheid om nu bij grotere monsters de camera hierop te fixeren. Het is echter geen groot ongemak, want na verloop van tijd went het en zijn er verschillende methodes om de camera te draaien en te richten zoals we dat zelf wensen. Het zou alleen iets vlotter mogen. Ook grafisch vallen we deze keer niet van onze stoel. Het spel ziet er beter uit dan de Wii-versie, maar maakt geen grote sprong voorwaarts. De scherpe hoekjes en kantjes zijn helaas gemakkelijk te herkennen. Toch is het geen miskleun. Het blijft een prachtig spel dat zo nu en dan schitterende beelden op ons scherm laat zien.

8,3
0

Conclusie van Praga

Monster Hunter 3 Ultimate is de meest complete Monster Hunter-game die we in onze handen hebben gehad. Het wapenarsenaal bevat bijna elk jagersmiddel dat in de serie gekend is en het aantal monsters is voldoende opgeschroefd om zelfs veteranen de nodige uitdaging voor de voeten te gooien. Krijgen we de smaak te pakken, dan neemt het spel ons mee voor enorm veel uren jagersspelplezier dat we kunnen delen met onze vrienden via de beschikbare multiplayer.

• Complete Monster Hunter-game
  • Organiseer zelf je hud
  • Multiplayer