Monster Energy Supercross 2

8,0
0

Monster Energy Supercross 2

"De races zijn ongelofelijk intens en ontzettend plezant"

di 12/02/2019

Milestone keert terug met het tweede deel uit hun Monster Energy Supercross. Over het origineel was ik vorig jaar, ondanks de nodige minpunten, toch redelijk positief. We zijn nu bijna exact een jaar verder en ik ben ontzettend benieuwd of ze naar de kritieken geluisterd hebben.

Net zoals in het eerste deel krijg je na het opstarten van de game een tutorial voorgeschoteld. Hierin krijg je de basics uitgelegd van hoe je het best kan omgaan met je motor tijdens de races. Voor doorwinterende motorracers is dit ongetwijfeld overbodig, maar voor nieuwkomers is deze tutorial een ideaal middel om kennis te maken met de ins en outs van de extreme motorsport.

Uitgebreide(re) carrièremodus

Het grootste en belangrijkste spelonderdeel van MES2 is opnieuw de carrièremodus. Nadat je een naam, rugnummer en uiterlijk hebt gekozen heb je de keuze uit de twee kampioenschappen in de 250cc klasse: het East en West Championship. Op zich maakt deze keuze niet veel uit, enkel de circuits waarop je zult rijden verschillen hier. De die hard fans zullen vast en zeker hun voorkeur hebben op vlak van circuits en dergelijke, maar voor de doordeweekse leek is deze keuze vooral bijzaak.

Poseren voor je centen

Een opvallend detail dat aan de carrière werd toegevoegd is dat deze werd opgesplitst in weken. Dit stelt je in staat om je rijder optimaal voor te bereiden op de grote race aan het einde van de week. Zo kan je enkele dagen invullen met vier verschillende activiteiten. Enerzijds heb je de promotie en mediadagen waarbij je rijder in de spotlights wordt gezet bij de media, fans of sponsor.

De races zijn ongelofelijk intens en ontzettend plezant.

Spijtig genoeg stellen beide opties niet veel voor en krijg je telkens hetzelfde flauwe filmpje te zien waarin je jouw rijder ziet poseren voor zijn motor of handtekeningen ziet uitdelen aan de fans. Moest hier daadwerkelijk een minigame of een ander soort interactie aan verbonden zijn, dan had dit nog interessant kunnen zijn. Nu krijg je in ruil voor zo’n filmpje extra geld of reputatie. Met dit geld kan je een nieuwe uitrusting voor je rijder kopen of je motor upgraden. Jammer genoeg kost alles dusdanig veel geld, dat het een echte klus wordt om een bepaalde set vrij te spelen. De balans tussen winst en uitgaven is hier echt wel helemaal zoek.

Rivaliteit alom

Gelukkig zijn de twee andere opties veel interessanter. Zo heb je in het eerste geval de mogelijkheid om trainingen te voltooien waarin je jezelf probeert te perfectioneren op vlak van het landen na een sprong, het nemen van bochten en het verbeteren van je reactiesnelheid.

De tweede optie stelt je dan weer in staat om het op te nemen tegen andere (AI) rijders uit het peloton. Op basis van je rivaliteit kan je het ofwel rechtstreeks tegen een rijder opnemen of via een time trial. Win je deze challenge, dan verdien je niet alleen extra experience, maar verlaag je ook het rivaliteitspercentage met die specifieke rijder. Dit zijn dus erg leuke toevoegingen aan de carrièremodus die voor een welgekomen afwisseling zorgen tussen de verschillende races.

Het racen is super plezant

En om die races draait het natuurlijk allemaal. Jammer genoeg moet je, net zoals bijna alle games van Milestone, jezelf een weg banen door de vele laadschermen. Om de een of andere reden blijft het een immens struikelblok om dit opgelost te krijgen. Bovendien slaat dezelfde muziektune bij elk laadscherm ook nog eens een paar keer over wanneer het laadproces op 60% zit. Erg bizar en vooral erg irritant.

De uitgebreide track editor is ook opnieuw van de partij.

Maar goed, de races zelf. Deze zijn ongelofelijk intens en ontzettend plezant. Ondanks het feit dat je er opnieuw enkele races aan zal moeten wennen, zijn de controls een grote verbetering ten opzichte van vorig jaar. Je hebt echt het gevoel dat je de controle hebt over je motor en dat is wat telt.

Ook de arena’s zijn opnieuw prachtig weergegeven en de details spatten bij momenten letterlijk van je scherm. Zeker als het geregend heeft, want dan zie je de modder in het rond spatten. De muziek die tijdens de races door je luidsprekers knalt zijn lekker stevig. En je mag van geluk spreken dat de commentatoren tijdens de races hun mond houden, want tijdens de voor- en nabeschouwing zijn hun tussenkomsten vooral irritant en nietszeggend.

Waar is de lokale multiplayer?

Tot slot wil ik het ook nog even hebben over de andere opties die in MES2 zitten waarvan de compound erg leuk is. Dit is de open omgeving waarin je jezelf lekker kan uitleven in quasi totale vrijheid. En nu we het over vrijheid hebben: de uitgebreide track editor is ook opnieuw van de partij. Niet van de partij is een lokale multiplayer. Ik blijf het een gemis vinden dat ontwikkelaars dit niet meer toevoegen. Een online multiplayer is er wel, waarbij er slechts 12 rijders op het circuits zijn in de plaats van de offline 22.

08/02/2019
8,0
0

Monster Energy Supercross 2 borduurt succesvol verder op de basis die vorig jaar gelegd werd. De sterke punten werden verbeterd en enkele welgekomen details werden toegevoegd aan de carrière. Jammer genoeg bleken de negatieve elementen van het origineel opnieuw aanwezig te zijn. De besturing kan bij momenten nog steeds erg gevoelig zijn, maar de overdaad aan laadschermen die je voorgeschoteld krijgt is voor mij de grootste doorn in het oog. Gelukkig zijn de races zelf wél enorm plezant en uitdagend. Want laat ons eerlijk zijn, daar draait het uiteindelijk toch allemaal om. Toch?
  • Intense races
  • Grafisch in orde
  • Compound is een leuke speeltuin