Monster Energy Supercross – The Official Videogame 3

7,0
0

"Monster Energy Supercross 3 is weer een stap vooruit ten opzichte van vorig jaar"

do 06/02/2020

Exact een jaar geleden kreeg ik van Praga Monster Energy Supercross 2 in mijn digitale postbus omdat hij weet dat ik een liefhebber ben van racegames. Na enige gewenning met de besturing was ik dan ook erg te spreken over deze game. Nu zijn we een jaar verder en is het hoog tijd om de nieuwe editie van deze Supercross-game aan de tand te voelen. Is er geluisterd naar mijn bescheiden mening en werden de pijnpunten aangepakt? Of zijn de ontwikkelaars stevig uit de bocht gevlogen met deze nieuwe iteratie?

Lijf aan lijf gevechten

Een nieuwe game moet natuurlijk de nodige dosis nieuwigheden kunnen voorleggen. Veruit de belangrijkste nieuwigheid is ongetwijfeld het verbeterde physics-systeem. Dit zorgt ervoor dat de motoren beter reageren op de input die jij als speler geeft. Dit zowel op de ondergrond als in de lucht. Ik heb er voor de zekerheid de versie van vorig jaar bij genomen en er is effectief een merkbaar verschil. Waar de motoren vorig jaar nog wat leken te zweven boven de circuits, kreeg ik nu echt het gevoel dat de banden zich door de natte modder aan het klieven waren.

Het is, net zoals vorig jaar, terug even wennen aan de gevoeligheid van de besturing. Maar eens je ermee weg bent, is het een waar plezier om die ene bocht perfect te nemen of de hobbelsectie te nemen zonder dat je vertraagt. Ik kreeg ook de indruk dat de coureurs veel beter reageerden op de acties van de tegenstanders. Ik zal letterlijk enkele schoudergevechten uitgevochten worden, met de onvermijdelijke valpartijen tot gevolg.

De carrière in met echte teams

Een andere nieuwigheid is dat je in de carrièremodus nu kan kiezen tussen specifieke sponsoren of echte officiële teams. Dit lijkt misschien niet zo belangrijk, maar dit is echt wel een feature voor de fans van het eerste uur. Zij vroegen al jaren voor deze optie en het is dan ook mooi dat er naar hen geluisterd werd. Daarnaast kan je ook voor het eerst een vrouwelijke rijder aanmaken. Niet alleen is het fijn om te zien dat de ontwikkelaars hiermee erkennen dat er ook vrouwelijke motorcrossers zijn, maar ze hebben ook specifieke animaties toegevoegd om het geheel realistischer te maken.

Hier komen de vrouwen...

Digitaal tekenen voor beginners

Op grafisch vlak neemt Supercross 3 ook weer een mooie stap vooruit. De tracks zien er, zeker in natte weersomstandigheden, fantastisch uit. De druppels blijven realistisch hangen op je beeldscherm en naarmate de race vordert, blijft er een grotere hoeveelheid modder op je motor en coureur hangen. Ook de zogenaamde terrain deformation doet perfect zijn werk. De 24 motoren laten elk hun eigen sporen na en in de laatste ronden is het soms moeilijk om het goede spoor te vinden in een bocht. De creatievelingen onder ons kunnen dan weer hun hart ophalen met de uitgebreide, maar handig te bedienen track editor. Kies je arena, zet de startstrook neer waar je maar wil en laat daarna je inspiratie de vrije loop.

Weinig nieuwe inhoud

Helaas is het niet allemaal benzinegeur en maneschijn. Want waar de besturing en het racen zelf écht wel leuk zijn, steken er hier en daar toch de nodige frustraties op. Zo is het systeem dat botsingen moet detecteren niet helemaal feilloos. Waar je op het ene moment zonder problemen door het pak kan rijden, word je op een vergelijkbaar moment genadeloos van je motor gekatapulteerd. Al is katapulteren misschien wat overdreven, want veel meer dan als een zak aardappelen op je gezicht gaan is er eigenlijk niet bij. En nooit geweten dat strobalen langs het circuit zo zwaar waren dat je bij de minste aanraking genadeloos tegen de grond gegooid wordt.

Technisch wankel

Nieuwelingen maken hun borst trouwens maar beter goed nat wanneer ze deze game voor het eerst spelen. De zogenaamde tutorial trekt op geen ballen. Veel meer dan wat uitleg over hoe je uit de startblokken moet schieten krijg je niet. Akkoord, je ziet de controls op het scherm, maar meer duiding krijg je helaas niet. Het zal voor nieuwelingen dus zaak zijn om door te bijten en te wennen aan de besturing.

Ook de laadtijden zijn nog steeds aan de erg lange kant. Het is al iets beter dan vorig jaar, maar naar mijn aanvoelen nog steeds veel te lang. En over de online multiplayer heb ik ten slotte ook weinig goeds te melden. Van mijn 4  races is er maar eentje tot een correct einde geraakt. Ofwel werd de server verbroken ofwel verdwenen mijn tegenstanders een voor een. Dat is niet echt goede reclame voor de nieuw geïntroduceerde Dedicated Servers.

04/02/2020
7,0
0

Monster Energy Supercross 3 is weer een stap vooruit ten opzichte van vorig jaar. Voor de verbeteringen moeten we voornamelijk onder de motorkap kijken, want het nieuwe physics-systeem zorgt op vlak van gameplay voor de grootste vernieuwing. Dat de game hiermee ook grafisch in-game een stap vooruitzet en eindelijk ook vrouwelijke rijders introduceert is een goeie zaak. Toch krijgt deze versie een lager cijfer dan vorig jaar. En dat heeft alles te maken met het feit dat de game inhoudelijk weinig nieuws weet te brengen. De carrière is eigenlijk gewoon een ongeïnspireerde aaneenschakeling van races, de online multiplayer is vrij doods en de laadtijden blijven simpelweg te lang. Heb je de versie van vorig jaar al in huis? Blijf die dan zeker spelen. Zo niet, dan haal je met deze Monster Energy Supercross 3 een meer dan degelijke motorcrossgame in huis.
  • Grafisch een stap vooruit
  • Nieuw physics-systeem
  • Eindelijk ook vrouwelijke rijders