Monster Energy Supercross

7,2
9,7

Monster Energy Supercross

"Racefanaten beleven uren plezier aan deze game!"

vr 16/02/2018

Dat ze in de US of A gek zijn van alles wat met (motor)sport te maken heeft, hoeft niet te verbazen. Kijk maar naar de miljoenen mensen die naar de voorbije Superbowl keken. Ook motorsporten zijn in het land van Trump ontzettend populair, met Nascar op kop. Rondjes draaien met bolides met twee wielen mogen daar natuurlijk ook op de nodige aandacht rekenen. En daar komt de discipline in beeld waar ontwikkelaar Milestone zijn nieuwe game op heeft gebaseerd: Supercross.

Enkele maanden geleden mocht ik ‘MXGP3’ reviewen, ook van de hand van de Italiaanse ontwikkelaar Milestone. Waarom dan nog deze ‘Monster Energy Supercross’ hoor ik jullie denken? Wel, omdat beide games twee verschillende takken in het racen met motoren vertegenwoordigen. In de Motocross, waar het in ‘MXGP3’ om draait zijn de parcours opgebouwd in de buitenlucht. Hierdoor krijgen de trackbouwers de mogelijkheden om veel meer airtime door hogere jumps in het parcours in te bouwen. In Supercross zijn de parcours veel compacter aangezien ze voornamelijk gebouwd worden in grote baseball- en American footballarena’s. Dit staat ook gelijk aan veel meer show, spektakel en gehoorschade.

Voor de leeuwen

Als je de game voor het eerst opstart, word je meteen voor de leeuwen geworpen. En dat bedoel ik ook letterlijk. Na een ietwat lange laadtijd krijg je een motor tussen de benen geschoven en is het zaak om de race te winnen. Dit is in alle eerlijkheid makkelijker gezegd dan gedaan, want het is best even wennen aan de gevoelige besturing. Het feit dat ik redelijk veel racegames speel, pleit niet echt in mijn voordeel maar deze eerste race ging ik regelmatig van de baan en eindigde ik met enige afstand troosteloos laatste. Dat de besturing best wennen is, mag duidelijk zijn. Het grootste probleem dat ik hiermee heb is het feit dat je als nieuwkomer weinig tot geen uitleg krijgt hoe je jouw motor het best onder controle krijgt.

Ontwikkelaar Milestone heeft een fantastische track editor ingebouwd!

Tijdens deze eerste race krijg je wat iconen op het scherm die aanduiden hoe je gas moet geven en moet remmen, maar daar houdt het jammer genoeg bij op. Als je goed zoekt vind je wel enkele op tekst gebaseerde tutorials, maar deze dekken niet altijd de lading naar mijn mening. Pas na enkele races begon ik gewend te raken aan de controls waardoor ik steeds beter in staat was om vooraan mee te vechten voor de overwinning.

In het begin is de besturing best even wennen.

Van oost naar west

Daarom raad ik jullie aan om te starten in de Time Attack modus. Hier heb je geen last van andere rijders en kan je rustig wennen aan je motor en de verschillende circuits. Een tip die ik kan meegeven is om niet meteen vol gas te geven. De parcours zijn zeer compact waardoor de bochten soms snel op elkaar volgen. Eens je een beter gevoel hebt op je motor kan je overstappen naar het echte werk: het Supercross Championship. Je kan er enerzijds, traditiegetrouw, voor kiezen om aan te treden in een kampioenschap naar keuze of om een carrière op te starten. In deze laatste kan je jouw eigen piloot creëren, motorfabrikant en sponsors kiezen. Veel keuze heb je spijtig genoeg niet.

Grafisch valt er weinig aan te merken op Monster Energy Supercross.

Naast je rugnummer, naam, font en uiterlijk op het podium valt er weinig aan te passen aan je rijder. Ook tijdens de carrière had ik het gevoel dat mijn keuzes weinig impact hadden op mijn ster in wording. Van sponsors krijg je weinig feedback en ook teaminstructies heb ik niet gevonden. Bij de start van een seizoen heb je wel de keuze in welke klasse je wil deelnemen. Initieel is dit enkel de 250cc in het oosten of westen van Noord Amerika. Eens je deze tot een goed einde hebt gebracht, kan je overschakelen naar de snellere 450cc motoren.

Van bij de start, en vooral aan de eerste bocht, zijn framedrops duidelijk merkbaar.

Bob de bouwer

Ben je al deze replica’s van echte racetracks moe? Geen probleem! Want ontwikkelaar Milestone heeft een fantastische track editor ingebouwd! Hier kan je jouw fantasie volledig de vrije loop laten en deze creaties ook nog eens delen met medespelers. Je kiest eerst in welk type arena of stadion je jouw track wil bouwen en daarna kan zo goed als alles. Na het voltooien van je creatie kan je zelf je track uittesten en laten valideren door de AI om ervoor te zorgen dat hij wel berijdbaar is. Het is een verademing om te zien hoe makkelijk het is om je eigen track op te bouwen aan de hand van de zeer uitgebreide opties. Een track editor zou van mij verplicht mogen worden in elke racegame, zeker als ze zo makkelijk in gebruik zijn als deze! Kleine kanttekening voor degenen onder jullie die van plan zijn om deze game aan te schaffen voor de Nintendo Switch: de track editor zit jammer genoeg niet in deze versie…

Framedrops

Eens je de arena’s binnenkomt valt op dat de Unreal Engine nuttig wordt gebruikt. Grafisch valt er dan ook weinig aan te merken op deze ‘Monster Energy Supercross’. De arena’s zien er mooi uit, vuurwerk wordt lustig de lucht ingeschoten, de tracks zelf zien er mooi uit en vervormen naarmate de races vorderen. Vooral wanneer het regent in arena’s die geen dak hebben, valt dit op. De zanderige piste wordt dan omgevormd tot een modderpoel en het is dan ook eens zo moeilijk om je motor rechtop te houden. Jammer genoeg is alles niet rozengeur en maneschijn. Bij de start van de races merk je duidelijk dat de engine het moeilijk krijgt. Van bij de start, en vooral aan de eerste bocht, zijn framedrops duidelijk merkbaar.

Dit is ontzettend jammer, want de start en het indraaien van de eerste bocht zijn zeer belangrijke momenten bij Supercross. Daarnaast is het zogenaamde collision systeem bij momenten erg wispelturig. Enerzijds werkt dit bij de start erg goed en worden mederijders doorzichtig als jij komt aangestormd na een aanrijding (of omgekeerd natuurlijk). Langs de andere kant word je dan soms onverbiddelijk afgestraft als je tegen een strobaal rijdt, terwijl je op een ander moment gewoon kan verder rijden. Dit kan erg frustrerend zijn. Ik hoop dan ook dat deze punten verder worden aangepakt bij een volgende patchronde. Al kan de rewind-functie hier regelmatig soelaas brengen.

13/02/2018
7,2
9,7

Monster Energy Supercross is een game die hinkt op twee wielen... Door zijn steile leercurve op vlak van de besturing en het ontbreken van een echte tutorial zullen sommigen de eerste momenten moeten doorbijten. Maar eens je daardoor bent, zal je heel wat plezier beleven aan deze game. En dat is voor een groot stuk te danken aan de zeer uitgebreide en toch makkelijk te gebruiken track editor. Het is jammer dat deze optie ontbreekt in de Nintendo Switch-versie. Maar laat dat de pret niet bederven. Want racefanaten zullen uren plezier beleven aan deze game.
  • Track Editor (Niet voor Switch)
  • Sfeer
  • Leuke races