7,2
User scoreAl 14 stemmen
7,2

Monster of the Deep: Final Fantasy XV

River Monsters in het echt

do 21/12/2017

Tijdens de wintermaanden is het niet erg prettig om urenlang aan de rand van een rivier of vijver te zitten om je lijn uit te werpen en wat aan de haak te slaan. Dat een ontwikkelaar dan een game uitbrengt die je hetzelfde voorschotelt, maar dan in een warme woonkamer, is bijzonder mooi meegenomen. Wat als minigame beschikbaar is in Final Fantasy XV kreeg onlangs een eigen plekje in de PlayStation Store voor Sony’s VR-headset. Ik heb het uiteraard over Monster of the Deep: Final Fantasy XV.

Lang geleden, toen Praga iets minder grijs was en ik mijn eerste jeugdpuistjes kreeg, heb ik nog gevist. Een rustig beekje in Oosterzele en de Watersportbaan in Gent zijn dus geen onbekend terrein voor mij. Evenals het uitwerpen van een hengel en de haak voorzien van het juiste aas. Dan nog wat voer als lokmiddel in het water kletsen en de actie kon beginnen. Alhoewel … Als visser zit je meermaals uren aan een stuk zo stil als een standbeeld in de hoop minstens één vis zich laat vangen. En als zelfs dat niet lukt, geef je het voor even op. Gelukkig is er nu Monster of the Deep: Final Fantasy XV, want deze game laat je de ene vis na de andere bovenhalen.

Oefening baart kunst

Als je de game opstart krijg je de mogelijkheid om de tutorial te doorlopen. Daarin wordt uitgelegd hoe je je hengel uitwerpt, hoe je de sonar kan gebruiken om vissen op te sporen en uiteraard ook hoe je de vis binnenhaalt eens deze aan je haak, euhm, vasthaakt. Uiteindelijk heeft de besturing weinig om het lijf. Je DualShock 4-controller doet dienst als hengel. Daarbij moet je de X-toets indrukken en een zwaai maken. Wanneer je de X-toets loslaat, wordt de lijn uitgeworpen. Heb je beet, dan beweeg je je controller even naar boven en door met de linkerpook rondjes te draaien haal je je lijn binnen. Niet veel later bevindt je vangst zich vlak voor je voeten en kan je je vis bovenhalen.

Het kan gebeuren dat een vis wat tegenwerkt en daarbij worden dan pijltjes weergegeven. Met je controller zwaai je dan in de richting die de pijltjes aangeven. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je vis ervandoor gaat. En hoewel de besturing erg eenvoudig is, werkt het goedje niet erg nauwkeuring. Het gebeurt regelmatig dat je je lijn recht voor je uit wil werpen, maar dat die worp niet goed wordt geregistreerd. Dat vertaalt zich dan naar een worp die nergens op slaat. En hoewel oefening kunst baart, slaat het spel hier de bal toch enigszins mis. Daarnaast kan je ook de Move-controllers gebruiken. Even onnauwkeurig, maar wel een pak plezanter om mee te vissen.

Gespuis van de onderwaterwereld

Wie denkt dat Monster of the Deep: Final Fantasy XV je enkel laat vissen op klein grut van maximum enkele kilo’s, heeft het goed mis. In de verhaalmodus krijg je opdrachten voorgeschoteld om op watermonsters te jagen. Het principe is in elke verhaalmissie hetzelfde: vang eerst enkele normale vissen om het monster, dat zich diep onder het wateroppervlak bevindt, te lokken. Bij elke vangst wordt een balk aangevuld en eens die balk vol is, komt dat stuk gespuis een kijkje nemen. Met een kruisboog verzwak je dan eerst het boven water gekomen onding, om uiteindelijk ook je lijn uit te werpen, het boven te halen en tot tientallen stukjes sushi te herleiden.

Na elke missie reis je terug naar Cindy’s garage van waaruit je kunt kiezen wat je wil doen. Zo kan je de volgende verhaalopdracht in Eos starten, maar ook kiezen om rustig te vissen zonder gestoord te worden door die zeemonsters in een soort free modus. Ook voor wie competitief ingesteld is, is er goed nieuws. Monster of the Deep: Final Fantasy XV bevat competitieve toernooien. Het plezantste blijft echter wel de verhaalmodus waarbij de baasgevechten het hoogtepunt zijn. ’t Is bij Monster of the Deep trouwens altijd prijs!

01/01/1995
7,2
User scoreAl 14 stemmen
7,2

Monster of the Deep: Final Fantasy XV is een plezant visspel waarbij kennis van het Final Fantasy-universum niet vereist is. Het is daarentegen wel een leuke kennismaking met de rondborstige Cindy. Verwacht je in Monster of the Deep aan enkele leuke modi waarvan vooral de verhaalmodus te pruimen is. Hoewel de besturing niet altijd even nauwkeurig is, werkt het nooit echt op de zenuwen. Laat het vooral een troost zijn dat je maximum een minuut probeert eer je iets aan je lijn hebt hangen.
  • Verhaalmodus is plezant
  • Visplekken zien er bijzonder goed uit
  • Kennis van FF niet nodig