Miscreated

4,0

Miscreated

"Miscreated doet zijn naam alle eer aan"

di 08/01/2019
1 reacties

Zo goed als iedere gamer weet vandaag de dag wat DayZ en afgeleiden à la Rust en consoorten inhouden. Voor wie toch onder een steen heeft geleefd de afgelopen tien jaar: het zijn survival games waarbij je niet alleen tegen zombies (of andere monsters) en moedertje natuur strijdt, maar ook tegen vijandige spelers die uit zijn op je items en gear. Ook Miscreated sluit zich bij dat rijtje aan, met dat verschil dat het hier mutanten zijn die je het vuur aan de schenen leggen in een post-apocalyptische wereld. Slaagt Miscreated erin om een waardig plaatsje te claimen voor zichzelf in het nucleaire wasteland van early access survival shooters?

Mooie landschappen, geslaagde sfeer

In tegenstelling tot wat we bij de meeste gelijkaardige multiplayer survival games vinden, weet Miscreated wél een visueel aantrekkelijke wereld neer te poten. Dat komt grotendeels door de Cryengine die onder de motorkap zit. Van neervallende regen tot het waaien van de wind in de bomen – grafisch zit het bijzonder goed.

Bovendien zijn de gebouwen die de spelwereld bezaaien voorzien van geloofwaardige details. Denk bijvoorbeeld aan planten of onkruid, verkleurd behangpapier en rommel die achtergelaten werd door eerdere raiders. Wat voortvloeit uit de combinatie van grafische sterkte en gedetailleerde omgevingselementen is een geloofwaardige spelwereld. Zeker op de drukkere servers heerst het gevoel dat je je in een eenzame maar gevaarlijke wereld bevindt waar de stilte en rust iedere seconde kan omslaan. Of dat komt door gemuteerde beesten die je willen opvreten of een moordlustige tegenspeler die je items van je warme lijk wil roven, dat laten we in het midden.

Niets nieuws onder de zon

Ik zei het al in de inleiding: Miscreated bouwt voort op wat games zoals DayZ en Rust al eerder deden. Voortbouwen is misschien zelfs een eufemisme want echt veel nieuwe zaken voegt het niet toe. Niet dat iedere game het wiel opnieuw moet heruitvinden, maar dit genre is zo enorm verzadigd dat het meteen opvalt wanneer er nog een zoveelste reiteratie van dezelfde formule het lijstje vervoegt. Ik kon me niet van de indruk ontdoen dat ik alles wat ik deed al eens gedaan had in een andere online survival game. Niets is speciaal, noemenswaardig of uniek genoeg om Miscreated boven de competitie te plaatsen, ’t is gewoon meer van hetzelfde.

Leeg en betekenisloos

Iets wat me enorm stoort aan dit genre en jammer genoeg ook aan Miscreated is dat de uitgestrekte spelwereld bijzonder leeg en koud aanvoelt. Ok, het is een multiplayer-centrisch spel, maar dat betekent niet dat de wereld voor de rest niet opgefleurd kan worden met boeiende NPC’s, spannende omgevingen en boeiende storytelling.

Ook Miscreated lijdt aan datzelfde syndroom. Er zijn een paar verschillende klassen mutanten die omwille van een gebrekkige, houterige AI nooit echt geloofwaardig overkomen noch een échte uitdaging bieden. De wapens en items die je doorheen de her en der verspreide dorpjes loot zijn allemaal standaard, oninteressant en spelen niet volledig in op dat post-apocalyptische thema waar zoveel potentieel in zit. Interacties met andere spelers is er zeker op de meer bevolkte servers regelmatig, maar de ruimte tussenin die ontmoetingen blijft kil, onopgevuld en oninteressant. Bovendien kan je niet blijven teren op interactie met andere spelers. Ook dat gaat op termijn tegensteken, voornamelijk door gebrek aan uitgebreide raiding mogelijkheden en een alweer standaard base building systeem.

Dus dit is het dan... of niet?

Miscreated heeft 4 jaar in early access vertoefd en is daar nu uit. Tenminste, die indruk krijg je toch bij het lezen van de Steam-pagina. Het spel werd onlangs namelijk omgedoopt tot de officiële 1.0 versie, een toevoeging die ikzelf in ieder geval associeer met de volwaardige release van een game. Maar ook dat blijkt gebakken lucht – na opzoekingswerk blijkt dat de devs die 1.0 op aanraden van hun PR partner hebben toegevoegd “gewoon zomaar” (lees: om een vals gevoel van afgewerktheid te creëren en wat extra sales uit de eindejaarsperiode te pompen).

Miscreated doet voorlopig zijn titel alle eer aan.

In realiteit is er dus weinig tot niets veranderd aan de staat van Miscreated. Toegegeven, er worden continu nieuwe updates uitgebracht die het spel bijschaven waar nodig en nieuwe content toevoegen, maar echt 1.0 is dit nog steeds niet. In mijn ogen bevindt Miscreated zich nog steeds in beta.

Dat wordt ook bevestigd door de nog steeds enorme shitload bugs en glitches. Dit gaat van puur visuele bugs zoals lichtinval doorheen een afgesloten dak of screen tears tot bugs die je personage oneshotten of vijanden die bevroren in de lucht hangen. Het meerendeel van de bugs behoort jammer genoeg tot die laatste categorie. En ik kan je verzekeren dat je na de zoveelste death ten gevolge van een of andere klote bug niet veel zin meer hebt om opnieuw van nul te beginnen.

4,0

Miscreated doet voorlopig zijn titel alle eer aan. Gelukkig genoeg wordt er nog steeds aan gesleuteld, al heb ik een donkerbruin vermoeden dat ook dit weer zo’n typisch onafgewerkte online survival shooter zal blijven. De spelwereld is mooi en de details sluiten goed aan bij het post-apocalyptische thema, maar buiten ontmoetingen met andere spelers heeft het gameplay-gewijs weinig te bieden. Ook de overvloed aan bugs en glitches duwt Miscreated verder de dieperik in. Enkel aan te raden tijdens een sale en op voorwaarde dat je met vrienden kan spelen – solo is hier helemaal niets aan.
  • Mooie spelwereld (thank you, Cryengine)
  • Leuke grafische details die aansluiten bij het post-apocalyptische thema
  • Shitload bugs en glitches die de ervaring verzieken