"Minecraft Dungeons is geniaal in online en split-screen multiplayer"

8,0
0

Minecraft vierde vorig jaar zijn tiende verjaardag en mag zonder blikken of blozen door het leven gaan als een levende klassieker. De game is na al deze jaren nog ontzettend populair, zeker bij de jongere gamers. Mijn zoon en dochter zijn er nog steeds wild van en praten quasi over niets anders. Als gamende papa van 35 jaar is het dan ook vrij confronterend dat ik niet echt kan meepraten omdat de Minecraft-hypetrein mij voorbijgereden is het voorbije decennium. Tijd dus om de schade en reputatie te herstellen met behulp van deze Minecraft Dungeons.

De gekende Minecraft sfeer

Laat mij meteen met de deur in huis vallen: deze Minecraft Dungeons past perfect in de wereld die Minecraft heeft. Hij ademt niet alleen de geweldige sfeer uit, maar bevat ook alle herkenbare elementen uit de originele game. Creepers, Skelletons, Endermen, ze zijn allemaal aanwezig. En dat onder goedkeurende bevestiging van mijn kinderen.

Geloof het of niet, maar Minecraft Dungeons is een game die makkelijk is om op te pakken, maar uitdagend is om te meesteren.

Waar de game wél duidelijk verschilt met het origineel is de type gameplay. Vaarwel first-person view, maar welkom isometrisch perspectief. Een perspectief dat we uiteraard allemaal kennen van die andere oer-action-rpg: Diablo. Het verhaal stelt overigens niet zoveel voor. De Arch-Illager zaait weer een heleboel problemen en het is aan jou om dit op te lossen.

Vloeken in de action-RPG-kerk

Wanneer je de game start heb je de keuze uit heel wat verschillende personages die je het avontuur in kan sturen. Zoek hier niet meteen teveel achter, want meer dan op uiterlijk vlak verschillen deze niet van elkaar. Dit heeft alles te maken met het feit dat je in deze Minecraft Dungeons geen gebruik maakt van uitgebreide talent- of skilltrees. Nee, ontwikkelaar Mojang Studios heeft ervoor gekozen om de verschillende eigenschappen onder te brengen in je gear. Dit lijkt als vloeken in de action-RPG-kerk, maar hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik gewonnen ben voor deze aanpak.

Aangezien je standaard altijd uitgerust bent met een short range en een long range weapon, heb je veel meer vrijheid in het ontwikkelen van je personage. Bovendien hang je niet vast aan een bepaalde keuze die je in het begin hebt gemaakt. Dit zorgt er ook voor dat je alle loot die je opraapt best twee keer goed bekijkt, want enkel afgaan op de groene of rode pijltjes, die de algemene sterkte weergeven, is dus geen goed idee! En loot vind je echt overal. De game spoort je dan ook aan om op onderzoek uit te trekken en de maps helemaal tot het gaatje te exploren. In ruil vind je misschien wel dat ene ultra rare armor of wie weet ontdek je wel een dungeon zo groot als de map zelf?

In Minecraft Dungeons zal je niet... minen en craften.

Upgraden die handel!

Een ander aspect waarmee je jouw personage kan customizen, zijn de zogenaamde enchantments. Elke keer je in level stijgt word je beloond met deze enchantment points waarmee je jouw wapens en uitrusting kan verbeteren. Hierin heb je meestal de keuze uit enkele aspecten zoals extra damage of healing krachten. Geloof me dat het afstemmen van deze enchantments op je speelstijl best een uitdaging kan zijn, maar het zorgt wél voor de nodige diepgang in de gameplay. Datzelfde geldt ook voor de drie artifacts die je kunt toewijzen. Dit zijn extra krachten die je, mits de nodige cooldowns kan gebruiken.

Denk daarbij aan het typische vuurwerk, vuurpijlen of dieren die je ter hulp kunnen schieten als het allemaal wat tricky wordt. Dit alles zorgt ervoor dat de game makkelijk is om op te pakken en je snel weg zal zijn met de basics. Maar het wordt pas echt interessant wanneer je jezelf verdiept in de mogelijkheden en systemen die je voorgeschoteld krijgt.

Ongestraft het loodje leggen

Zoals het hoort kan je deze Minecraft Dungeons ook samen met vrienden spelen zodat je in een party van maximaal vier gamers op stap kan gaan. Het interessante is dat de game hier niet bepaald makkelijker op wordt. Het systeem zit zo in elkaar dat er niet alleen met meer mobs zullen zijn, maar dat deze ook een stukje sterker zullen zijn. Bovendien is het ook zaak om je vrienden zo snel als mogelijk te reviven, want de game schakelt ook op dat moment een versnelling hoger op het aantal mobs dat je te lijf gaan. Het is trouwens wel goed om weten dat sterven niet bestraft wordt.

Je hebt altijd 3 levens per level waarbij je onmiddellijk terug in de actie wordt gegooid. Hierbij healt bijvoorbeeld een eindbaas niet, wat zeker een voordeel kan zijn. Zijn je drie levens toch op? Dan moet je gewoon van in het begin van het level opnieuw starten, ook zonder dat je hiervoor gestraft wordt. Dit is in groot verschil als we naar andere ARPG’s kijken, waarbij je uitrusting een stuk durability verliest.

Geen mine noch craft

Het mag duidelijk zijn uit de vorige alinea’s dat ik ontzettend veel plezier heb gehad met deze Mincraft Dungeons. Toch moet ik ook enkele kanttekeningen zetten bij deze geslaagde spin-off. In de eerste plaats zal het bepaalde fans zeker storen dat er enkele typerende kenmerken van de originele Minecraft ontbreken. Zo is het niet mogelijk om dingen te minen én te craften. En deze teleurstelling is zeker ook terecht, want dit zijn namelijk de twee meest essentiële zaken uit de originele game. Ze staan ook niet voor niets in de titel… Maar langs de andere kant begrijp ik wél de beslissing van de ontwikkelaars om dit uit de game te houden. Het zou de balans en het lootsysteem dusdanig tegenwerken, dat het voor mij zeker een heel logische keuze is gebleken.

Het is wél zo dat de game aan de korte kant is. Je speelt het verhaal makkelijk uit in 6 à 8 uur. Maar als je alle verborgen kisten en loot wil vinden, ben je zeker het dubbele kwijt. Bovendien staat er ook nog wat DLC in de planning, zodat je in de toekomst extra verhalende content mag verwachten.

05/26/2020
8,0
0

Met deze Minecraft Dungeons heb ik mij voor de eerste keer volledig laten onderdompelen in de wondere wereld van Minecraft. En ik kan alleen maar concluderen dat het hele avontuur meer dan geslaagd was. Mojang Studios nam een serieuze gok door af te stappen van enkele basiskenmerken van de game. Maar ze toverden een meer dan geslaagde Action-RPG uit hun vierkante hoed. Door de simpele opzet is de game makkelijk op te pakken, ook voor de jongere gamers. En toch is er ook voldoende diepgang te vinden door onder andere het Enchantments systeem. Dit alles zorgt ervoor dat dit, zeker voor de Minecraft-fans, een ideale game is om het action-RPG genre te ontdekken, terwijl dit voor doorwinterde ARPG gamers een leuk tussendoortje zal zijn.
  • Ademt de kenmerkende Minecraft-sfeer
  • Easy to learn, hard to master
  • Enchantment-systeem zorgt voor de nodige diepgang