0

Mighty No. 9

Platformmiskleun

di 21/06/2016
Gereviewed voor PS4 door Yannick
7 reacties

Met iedere nieuwe generatie komt en gaat de populariteit van bepaalde spelgenres. In het begin waren vooral platformers en horrorgames populairder, terwijl het nu allemaal draait om shooters en open wereld-games. Soms is het leuk om terug te blikken naar die goede oude tijd en bepaalde ontwikkelaars maken er dan ook hun werk van om games met een klassieke gameplay in een modern jasje uit te brengen. Met Mighty No. 9 wil Deep Silver ons nog eens een moderne Mega Man-kloon brengen zonder de charmes van die old-school platformers te verliezen. Eens kijken of ze in die missie geslaagd zijn.

In Mighty No. 9 speel je met Beck, een soort reïncarnatie van Mega Man die ook wel bekend staat als Mighty No. 9 hemzelf. Er doet een virus de ronde van de stad en iedere superheld met een mighty number wordt op z’n beurt besmet. Ieder level zal je één van deze superhelden uit z’n lijden moeten verlossen via een spannend eindbaasgevecht. Beck kan in z’n avontuur gebruikmaken van een standaard geweer dat vastgebonden is aan z’n arm en de mogelijkheid om door de lucht kort te sprinten en zo duizelige vijanden te absorberen.

Nutteloze klemtoon op verhaal

Het verrast ons dat Mighty No. 9 zoveel klemtoon legt op het verhaal, zelfs als dat praktisch onbestaand is. De talrijke cutscenes voelen stuk voor stuk overbodig aan en hebben geen interessante informatie te bieden. De dialogen van de personages in de hoofdbasis voegen werkelijk niets toe en het helpt er ook niet bij dat ze er uitzien als plastieken popjes. Bovenstaande korte samenvatting is immers het enige dat er verhaalsgewijs te vertellen valt over deze game. Toch vindt Mighty No. 9 het nodig om je in ieder level te laten luisteren naar nutteloze dialogen. Telkens praten ze over het feit dat er een zekere Mighty No.-held gek is geworden en gestopt moet worden. De wetenschapper op zijn beurt vindt het ieder level blijkbaar moeilijk om te geloven dat zijn creaties te zwak zijn om het virus te kunnen weerstaan. Hetzelfde liedje wordt nagenoeg ieder level herhaald en het wordt al snel irritant.

Dialoogvensters versperren gameplay

Dit is uiteindelijk nog niet het vervelendste deel van deze dialogen, aangezien je deze ook heel makkelijk kan negeren. Het wordt pas echt een probleem als ze de gameplay in de weg gaan staan. In een gevecht tegen eindbaas Pyro, die vuurkrachten tot z’n beschikking heeft, is het essentieel dat je naar z’n schreeuwtjes luistert om te snappen welke aanval hij gaat uitvoeren. Als je deze eindbaas half dood hebt, krijgen we wederom een nutteloze conversatie tijdens het gevecht. Op dit exacte moment hoor je de kreten van de eindbaas niet en krijgt hij bovendien de kans om je in één klap te doden. Deze designfout alleen al kostte ons talloze game overs op het eerste echte level. We snappen ook niet waarom de ontwikkelaar ervoor heeft gekozen om de dialoogvensters zo belachelijk groot te maken. Meermaals zijn we gestorven omdat we niet zagen dat er een elektriciteitsspanning onder het dialoogvenstertje was, simpelweg omdat het onmiddellijk de helft van het scherm inneemt.

Goedkope sterfgevallen aan de lopende band

Helaas houdt het hier niet bij op. Mighty No. 9 is zo ontworpen dat ongeveer tachtig procent van je sterfgevallen ervoor zullen zorgen dat je de haren uit je kop gaat trekken. Bovenstaande problemen met de dialogen zijn één oorzaak. De meest voorkomende oorzaak is het feit dat de gameplay in Mighty No. 9 soms pure trial-and-error is. Bij sommige ingeplande obstakels ga je hoe dan ook sterven omdat je niet onmiddellijk zal snappen hoe je hierlangs kan komen. In het eerste level zijn er bijvoorbeeld gigantische pijpen die plotseling uit de achtergrond op je neervallen en je in één klap doden. Het is bijna onvermijdelijk dat je hier de eerste keer op sterft, aangezien je eigenlijk voordat ze neervallen al moet springen en spurten. Een ander voorbeeld is als je in een gat moet vallen waar iedere rand elektrisch geladen is. Door simpelweg te blijven vallen, kom je uit op een elektrisch platform dat je hoe dan ook nekt. Je moet dan zelf aandachtig zijn en zien dat er rechts een binnenweg is waar je eigenlijk naartoe moet.

Mighty No. 9 is zo ontworpen dat ongeveer tachtig procent van je sterfgevallen ervoor zullen zorgen dat je de haren uit je kop gaat trekken.

Crouch dash-horror

Wat hebben we tevens een hekel gehad aan die bepaalde plekken waar je moest crouch dashen. Om dit uit te voeren moet je bukken, naar een bepaalde richting lopen en spurten tegelijkertijd. Af en toe zal het spel je verplichten te crouch dashen onder elektrisch geladen plafonds. Een misstap kost je dus direct een leven. Jammer genoeg lijkt deze crouch dash enkel op willekeurige momenten te werken. We hebben op een gegeven stuk wel dertig levens verspild en we snappen nog steeds niet hoe het precies is gelukt. We probeerden er snel door te spurten al bukkend, we probeerden al wat op voorhand te spurten maar al die pogingen resulteerden in een onmiddellijk overlijden. Als je zo’n stuk tegenkomt, weet je op voorhand al dat je dit bepaalde stuk tientallen keren over zal moeten doen tot je eindelijk eens geluk hebt en het spel je beweging goed registreert.

Technisch een puinhoop

Nog een extra probleem is het feit dat Mighty No. 9 technisch veel steken laat vallen. Regelmatig ondervonden we framedrops die extra spannende situaties onnodig moeilijker maakten. We ondervonden ook al enkele hard crashes, wat hoe dan ook al aantoont dat deze game gewoon niet genoeg gepolijst is. Er zitten tevens bepaalde glitches in de game die ook weer resulteerden in frustrerende game over-schermen. Als je helemaal in de rand gaat lopen en springt, blijf je gewoon steken in de grond. Als je dan de spring-knop inramt, spring je al snel enkele keren achter elkaar wat in een spel als Mighty No. 9 al snel een fatale fout kan worden. Soms wil Beck tevens niet fatsoenlijk klimmen als hij aan een uiteinde hangt. Bij stukken waar je vlak onder een plafond met elektrische lading staat, zijn we al zo vaak gestorven omdat we niet deftig op een platform konden klimmen waar we aanhingen.

Licht aan het einde van de tunnel

Op die momenten is Mighty No. 9 een ware marteling om te spelen. Gelukkig is dat niet de hele tijd zo. Eenmaal je de levels een paar keer hebt doorlopen en je doorhebt hoe je bepaalde obstakels het best kan trotseren, herkenden we eindelijk weer de charme van die sterke old-school-platformers. De spurtmogelijkheid zorgt ervoor dat je na wat oefening uit de meest benauwde situaties kan ontsnappen. Telkens als je een eindbaas afmaakt, krijg je tevens een nieuwe kracht die je als tweede wapen kan inzetten. Het gebruiken van de juiste kracht op het juiste moment toont aan dat je bij sommige levels soms eens een andere aanpak moet hanteren om te zien of dat niet beter werkt. Eenmaal je die trucjes door begint te hebben, wordt het spel wel een stuk leuker. Helaas slaagt de game er toch nog in om andere manieren te vinden om je tot op het bot te frustreren.

Ondermaatse graphics

Tot onze grote spijt beviel ook het grafische stijltje van Mighty No. 9 ons helemaal niet. Dit realistischere Mega Man-achtige stijltje is helemaal niet goed uitgewerkt, waardoor de game er bij vlagen zelfs niet beter uitziet dan een standaard Nintendo DS-game. De ontploffingen zijn niet om aan te zien en we moeten nog steeds lachen als we denken aan de ontploffende helikopter die leek op een LEGO-constructie die uit elkaar viel. In het Radio Tower-level lijkt de achtergrond gewoon een lage resolutie afbeelding van een lucht met wolken. Grafisch is de game één van de lelijkere PlayStation 4-games die we hebben mogen spelen tot nu toe.

2016
3,9
0

Het spijt ons om dit te moeten zeggen, maar Mighty No. 9 verdient het zelfs nog niet om in de schaduw te staan van Mega Man. De game is lelijk, zit vol met glitches en veroorzaakt zelfs hard crashes. Daar bovenop is Mighty No. 9 een ontzettend frustrerende platformer gevuld met goedkope sterfgevallen, trial and error-gameplay en generieke levels. Bespaar jezelf een paar kapotte controllers en hou het maar bij Shovel Knight als je op zoek bent naar old-school platformers.
  • Spurtmogelijkheid en verschillende EX-kostumen
  • Effecten van een Nintendo DS-game
  • Frameratedrops, glitches en hard crashes