Might & Magic Heroes Online

7,5
0

Might & Magic Heroes Online

Actie in browserformaat

Ubisofts Might & Magic-franchise is zo uitgebreid dat het voor buitenstaanders enorm moeilijk is om door de bomen het bos nog te zien. Je mag daar gerust nog een titel aan toevoegen, want wij mochten proeven van Might & Magic Heroes Online, een gratis browserspel dat zich in het legendarische Ashan afspeelt. Hoewel het spel nog in een prille beginfase zit, mochten we er zelfs een score opplakken. Browsergames zijn zelden van een geweldige kwaliteit, maar misschien doet deze titel wat niemand ervan verwacht?

Might & Magic definieerde in de jaren tachtig het rollenspelgenre zoals het vandaag gekend is en ondanks de vele ingrijpende wijzigingen die de franchise reeds onderging, blijven de belangrijke kernfeatures wederom overeind. De sciencefictionachtige gameplay werd reeds enkele jaren geleden gedumpt en de met fantasie overladen wereld waarin we nu terechtkomen, is bij de fans welbekend. Might & Magic Heroes Online is zoals we in de inleiding aanhaalden in ontwikkeling, toch kan je als beginnend speler tussen twee beginlocaties kiezen: het met heilige magie beschermde Haven of de Necropolis waar mysteries van de dood een groenachtige gloed verspreiden. Als volger van het slechte pad kropen wij in de huid van een Necromancer die rottende lijken aan zijn wil kan onderwerpen, maar liefhebbers van de iets minder lugubere actie kunnen ook als gewone ridder dit browserspel verkennen.

Een actievol begin

Ubisoft doet er alles aan om potentiële spelers onmiddellijk over de figuurlijke streep te trekken, want nog geen minuut nadat je een naam voor je held hebt gekozen, zal er geknokt moeten worden. Ashan is immers nog steeds een regio waar oorlog en intriges kernwoorden zijn. Net zoals in de volwaardige spellen krijg je een mix van het point-and-clickgebeuren in combinatie met turn-based strategy, waarbij laatstgenoemde factor de manier bepaalt waarop gevechten zich afspelen. Om dat duidelijk te maken, word je stante pede lijnrecht tegenover een baas geplaatst. Het strijdveld heeft in het begin weinig tactische mogelijkheden in de aanbieding, maar na verloop van tijd komt daar gelukkig verandering in met obstakels, barricades en andere omgevingsfactoren die het spelverloop beïnvloeden. Strategen van het eerste uur zullen zich sowieso tekort gedaan voelen, aangezien de creaturen automatisch, zonder menselijke inbreng, opponenten flankeren of in de rug aanvallen. Dat levert wel extra schade op, een gevoel van belangrijkheid kweekt men er zeker niet mee. Gelukkig verdienen we er een hoop ervaringspunten mee en zo groeit je Hero tot een angstaanjagend individu uit. De krachtpatser zelf volgt elk gevecht echter langs de zijlijn: hij kan niet worden aangevallen. Zelf is hij wel in staat om de tegenpartij het leven zuur te maken, dus het maximale potentieel nuttigen heeft nooit consequenties.

De slimme AI doet bovendien geen afbreuk aan de kenmerken waarmee we wel degelijk rekening moeten houden. Zelfs de onnozelste Minions hebben enkele aanvallen waarmee een gevecht naar je hand kan worden gezet. Immobiliserende schoten, met gif bezoedelde wapens, enzoverder: wie slim speelt, wint vaker. Je eigen kunnen kan je evalueren binnen de vechtarena waar je het tegen andere – echte- spelers kan opnemen. Onderweg bots je ook regelmatig op makkelijke prooien die goudklompen of houtstapels beschermen en op hogere level wachten de echt uitdagende snoodaards je op.

We need to talk

Ondanks de MMO-omgeving waarin Might & Magic Heroes Online zich afspeelt, lukt het aanvankelijk dus perfect om je eigen boontjes te doppen. Het is pas later, wanneer het groepsgebeuren echt primeert, dat de sociale interactie belangrijk wordt. Je kan gevechten coöperatief tot een goed einde brengen en zo elk obstakel tezamen overwinnen. In het begin volg je echter het verhaal dat door dialogen wordt overgebracht en in hoofdstukken is onderverdeeld. In tegenstelling tot bij het recent gerecenseerde Middle-earth: Shadow of Mordor, waar het narratieve gedeelte rustig uitbloeide, moeten we beamen dat het hier het tegenovergestelde is. Zonder verhaal zouden we weinig redenen vinden om de moerassen en vervallen ruïnes te doorploegen.

Het queestesysteem loopt initieel synchroon met de lineaire progressie waardoorheen ieder zich moet wurmen, maar er is wel voldoende randanimatie geïmplementeerd om spelers een houvast te geven. Sociale interactie in de vorm van chatten en gildes wordt steeds belangrijker en ook het opbouwen van je stad, die weliswaar exclusief in 2D wordt weergegeven, mag niet over het hoofd worden gezien. Het maakt allemaal deel uit van de begeleide gameplay die net iets toegankelijker is dan het gemiddelde Might & Magic-spel. Er zijn vanzelfsprekend wel factoren waarmee rekening moet worden gehouden om vooruit te kunnen en manschappen, voedsel en hout zijn er daar enkele van.

Het kan ook sneller

Net zoals in de dozijnen mobiele videogames bots je na verloop van tijd op enkele afremmende obstakels die je verhinderen om als een hogesnelheidstrein doorheen de game te sporen. Zo kan je bijvoorbeeld maar een bepaald aantal gebouwen neerzetten en verdien je later in het spel extra bouwpercelen, duurt het een uur om nieuwe vechttroepen klaar te stomen en loopt die teller niet af wanneer je uitgelogd bent. Het spel afsluiten kan trouwens eender waar, want de volgende keer speel je gewoon verder waar je gestopt bent.

Wanneer de termen mobiele games en progressiebelemmering in dezelfde zin worden gebruikt, mag je daar gerust microtransacties naast noteren. Neen, deze game is geen uitzondering die de regel bevestigt, in tegendeel zelfs. Hero Seals kunnen worden gebruikt om extra personages toe te laten (je bent standaard gelimiteerd tot één enkel speelbaar mannetje), het trainen van nieuwe eenheden te versnellen of om gevechten automatisch te simuleren zonder menselijke inbreng. Standaard bezit je natuurlijk amper veertig van deze muntjes en word je bij de eerste de beste gelegenheid naar de microtransactiewinkel doorverwezen, waar jouw euro’s een nieuwe thuis kunnen vinden. Het is geen nieuw fenomeen, maar het went nooit. Een maandelijkse bijdrage in plaats van al de beperkingen had ook in dit geval leuker geweest.

7,5
0

Might & Magic Heroes Online is, en dan zeker voor fans van de franchise, een waardig tussendoortje. Toegankelijkheid, een intrigerend verhaal en niet al te veel poespas kenmerken dit spel. Microtransacties ruïneren het zo’n beetje voor de spelers die er geen gebruik van maken, want je kan er veel extra’s en bonussen mee verkrijgen. Zonder investering, het spel is gratis, kan je echter ook uren plezier beleven aan het verkennen van Ashan, het legendarische gebied dat nog maar eens een tikkeltje uitgebreider is geworden. De quasi onbestaande systeemvereisten zorgen er ook voor dat iedereen, op het werk of in de les, zich hiermee kan amuseren.

• Uitgebreid
  • Gratis
  • Perfect introductie tot een gigantisch uitgebreide franchise