Middle Earth: Shadow of War

9,0
Reviewscore
User scoreAl 2 stemmen
7,0

Middle Earth: Shadow of War

"Een uitgelezen kans om te kakken op microtransacties"

di 11/09/2018
Gereviewed door Niels
0 reacties

Na bijna een jaar is er in Middle Earth: Shadow of War veel gebeurd. Naast de horden orcs die we een kopje kleiner hebben gemaakt zijn er intussen verschillende DLC-paketten uitgekomen en een aantal grote en minder grote wijzigingen doorgevoerd in het basisspel. Dat alles wordt nu gebundeld in de Definitive Edition. Een uitgelezen kans dus om nog eens te kakken op de microtransacties en in-game shop maar vooral om te checken hoe het verder gesteld is met Middle Earth (de review van het basisspel kan je hier lezen, in onderstaande review komen vooral de DLCs en algemene aanpassingen aan bod).

Waarom wel

Bye bye microtransacties

Star Wars: Battlefront 2 spande de kroon wat betreft lootboxes en het aftroggelen van geld voor in-game voordelen, maar Shadow of War stond niet veel lager op de ladder. Die “stond” lees je goed: sinds enkele maanden is er permanent komaf gemaakt met microtransacties van alle maten en vormen en zijn orcs niet meer te koop voor echt geld. Meningen over die in-game store verschillen maar ik vond het in ieder geval een blamage dat je, indien gewenst, orcs kon aanschaffen terwijl dat net één van de redenen was waarvoor je de game speelt. Blijkbaar deelden anderen die mening want die optie bestaat nu dus niet langer. Beter laat dan nooit zeker?

Roguelike in Middle Earth?

Één van de DLC-paketten, Desolation of Mordor, gooit het over een compleet andere boeg. Je speelt als Baranor, een Gondoriaanse krijger die in Lithlad Oosterse huurlingen tracht te rekruteren in de strijd tegen Sauron. Baranor is, in tegenstelling tot de andere speelbare personages in Shadow of War, een gewone sterveling. Daar waar sterven en terug tot leven komen vroeger een narratieve verklaring had, heeft het dat nu niet meer. En dus blijf je permanent dood.

Sinds enkele maanden is er permanent komaf gemaakt met microtransacties van alle maten en vormen.

Yup, als je afgemaakt wordt is er permadeath en begin je opnieuw. Je behoudt wel je progressie (zowel het verhaal als de upgrades/skills die je vrijspeelt) maar verliest je huurlingen en uitvalsbasissen, wat een eerlijke compromis is. Daardoor hanteer je een verschillende aanpak bij het betreden van vijandig grondgebied en je denkt nu twee keer na voor je in een groep van twintig orcs stormt.

Geen superkrachten maar gadgets

Als diezelfde Baranor ben je niet enkel door je sterfelijkheid een vogel voor de kat, ook op de bovenmenselijke krachten van Talion en Eltariel (waarover straks meer) kan hij geen beroep doen. In plaats daarvan zitten er een paar coole gadgets in zijn arsenaal die hij met behulp van de dwerg Torvin in elkaar flanst. Denk aan een grappling hook waarmee je in een ogenblik naar hoge torens of verre muren zipt of een glider die je er toe in staat stelt over al het gespuis op grondniveau heen te zweven.

Diezelfde gadgets kan je bovendien upgraden om ze ook in combat te gebruiken, al vind ik ze persoonlijk een pak interessanter omwille van de exploratiemogelijkheden die ze openen. Het parkour-gedeelte van Shadow of War viel naast het Nemesis-systeem altijd enorm bij me in de smaak en de gadgets van Baranor doen daar nog een schepje bovenop.

Waarom niet

Matig verhaal

Zowel in Desolation of Mordor als Blade of Galadriel (de andere story DLC) is het verhaal geen echte hoogvlieger. In die eerste valt het op zich nog mee omdat het hoofdpersonage Baranor een geloofwaardiger en menselijker personage is, en dus eens een ander perspectief biedt dan wat we tot nu toe te zien kregen. Nochtans voegt het verhaal weinig tot niets van waarde toe aan de hoofdgame en staat het er narratief los van.

Zowel in Desolation of Mordor als Blade of Galadriel is het verhaal geen echte hoogvlieger.

Dat probeert Blade of Galadriel wel te doen, iets waar het totaal niet in slaagt. Je volgt hier de eerder genoemde Eltariel in haar missie om twee vrouwelijke Nazgul af te maken. Naast het feit dat die laatstgenoemde schijnbaar niet eens uit Middle Earth afkomstig zijn rebelleren ze tegen Sauron, iets wat per definitie voor een Ringwraith onmogelijk is als je een klein beetje vertrouwd bent met Lord of the Rings lore. Bovendien is Eltariel als personage niet interessant genoeg om de fakkel van Talion over te nemen en lijkt het verhaal een flets afkooksel dat enkel nuttig is om fans van de serie wat extra geld uit hun zakken te schudden.

Orc tribes als betaalde DLC?

Dat laatste wordt verder gestaafd door het feit dat er niet één maar twee aparte DLCs zijn uitgekomen waarbij enkel en alleen een nieuwe orc-stam wordt toegevoegd. Die kosten elk apart 15 (!) euro – om je te schamen eigenlijk. Buiten nieuwe skins voor onze brute vriendjes, een paar weinigzeggende tribe abilities en haastig ineengestoken missies waarvan je er al duizend hebt gespeeld in de main game, voegen ze niets toe. Ze zitten wél in de Definitive Edition dus als je ze niet apart hoeft te kopen is het nog niet zo slecht, I guess.

Achteruitgang in combat

In Blade of Galadriel zwaait Eltariel de plak en ook qua combat heeft ze een andere insteek dan Talion. De domination-mechanic wordt vervangen door Light of Galadriel waarmee ze orcs verblindt, verlamt en vervolgens letterlijk in rook doet opgaan. Klinkt op zich niet slecht, al wordt het snel saai en weegt het niet op tegen het ontdekken van nieuwe orcs of diens zwakheden zoals dat bij domination van Talion wél een extra voordeel was. Hier heb je gewoon een paar te felle mistlampen waar je échte uitdaging en combat mee kan ontlopen. Niet zo interessant dus, net als de upgrades die je kan vrijspelen. Het licht heeft ook regeneratieve krachten en Eltariel kan er opgelopen schade mee herstellen, maar enkel als ze drie volle seconden stil staat. Intussen krijgen de orcs die je tot bloedens toe toegetakeld hebben vrij spel om je volledig te grond in te boren. Dat is toch niet logisch?

Wat ik ook jammer vond was dat het Nemesis-systeem niet volledig tot zijn recht kwam in Desolation of Mordor. Dan heb ik het specifiek over de interactie waarbij orcs je (liefst niet te veel) afmaken, stijgen in rang en hun overwinning tijdens een volgende ontmoeting in je gezicht wrijven. De reden hiervoor is uiteraard permadeath, waardoor het simpelweg niet mogelijk is om dergelijke scenario’s tegen te komen aangezien alles gereset wordt wanneer je sterft. Dat is jammer maar uiteraard ergens wel te begrijpen.

 

 

===GALimg:8
]

Releasedatum
10/10/2017
9,0
Reviewscore
User scoreAl 2 stemmen
7,0

Conclusie van Niels

De Definitive Edition biedt extra content bovenop de basiseditie die ik als aparte DLC wellicht niet zou kopen. Dan heb ik het vooral over de Outlaw en Slaughter orc tribes die elk apart voor 15 euro verkocht worden. Ook Blade of Galadriel vond ik een slappe toevoeging met weinig meerwaarde aan het totaalpakket. Desolation of Mordor is dan wel weer aan te raden, voornamelijk omwille van de permadeath en coole gadgets die het een verfrissende ervaring maken. Bovendien heb je voor 50 euro naast al die DLC een enorm sterke basisgame, dus het is niet moeilijk om deze aan te raden. Al blijf ik wel in mijn vuistje lachen na het volledig verwijderen van microtransacties.
  • Enorm sterke basisgame
  • Gadgets voegen meerwaarde toe aan exploratie in Desolation of Mordor
  • Permadeath (in DoM) zorgt voor doordachtere aanpak en planning
  • Microtransacties de vuilbak in
  • Nog meer verschillende types orcs
  • Verhaal van de DLCs is redelijk shitty
  • Weinig innovatie in combat en in Blade of Galadriel zelfs slechter dan base game
  • Apart is de DLC niet aan te raden en veel te overpriced – als totaalpakket zeker zijn geld waard maar niet als je de basisgame al bezit