Metal Wolf Chaos XD

6,5

Metal Wolf Chaos XD

Mech shooters blijven vermakeliijk

di 20/08/2019
Gereviewed door Yannick

Om de meest vermakelijke en iconische mech shooters terug te vinden, moet je al enkele jaren terug in de tijd keren. Dark Souls-ontwikkelaar From Software was bekend in het genre met onder andere de Armored Core-franchise die ze al eventjes in de koelkast hebben gestopt. Nog zo'n game is Metal Wolf Chaos XD, waar recent een gemoderniseerde release via Devolver op de huidige consoles is gebracht.

In Metal Wolf Chaos XD speel je met een president, die in een bepantserde mech Amerika wil redden van onheil. Er zit een verhaal in deze game, maar dat is overduidelijk niet de hoofdfocus van de titel. Naast een korte schetsing van de verschillende missies en hier en daar een dialoog tussen de president en zijn team, is er bar weinig te vertellen over het narratieve aspect. Een nieuwsreporter zal je elke missie wel commentaren zien maken op Metal Wolf's acties, maar veel meer zal je niet krijgen. De voice acting is overigens zeer flauwtjes ingesproken en slechts een handjevol van de veel gemaakte grapjes krijgen het gewenste effect.

Verouderd op veel vlakken

Grafisch en qua besturing is deze gemoderniseerde versie verbeterd, maar heel veel werk is hier niet in gestoken. Het is overduidelijk dat deze game meer dan tien jaar oud is en de oppoetsbeurt slaagt er niet in dit te maskeren. Ontploffingen zien er zeer pover uit en je kan de pixels op vrijwel ieder gebouw tellen. Ook op vlak van besturing voelt de game in eerste instantie niet enorm soepel aan. Mikken gebeurt schokkerig en het rondvliegen in je mech gebeurt heel stroef en kan je door de ongemakkelijke besturing wel meer dan één sterfgeval opleveren.

Gelukkig wen je na een tijdje aan de graphics en de besturing en zal je kunnen zien dat er in Metal Wolf Chaos XD nog steeds een uitdagende en vermakelijke game terug te vinden is. Door targets te vernielen, POW's te bevrijden en zo min mogelijk schade op te lopen krijg je een betere ranking die je een hoger aantal resources oplevert. Met deze resources kan je onderzoek doen naar beter grof geschut en deze ook aankopen. Dit is je progressiesysteem waarmee je jezelf zal moeten voorbereiden op de lastigere missies. Het zorgt er tevens voor dat je na enkele missies een gigantisch arsenaal aan wapens tot je beschikking zal hebben en hiermee veel verschillende combinaties kan uitproberen voor verschillende missies.

Niet voor de poes

Vaak zal je enkele doelwitten op een specifieke map moeten vernietigen, maar daar komen ook vaak twists bij kijken. Bosses kunnen op ieder moment op de map verschijnen, soms is er een tijdslimiet om druk op je te zetten of moet je je manoeuvreren door krappe locaties op de Grand Canyon. De game is zeker uitdagend en je zal soms een paar keer het loodje moeten leggen voor je begrijpt wat je moet doen en hoe je dat op de meest efficiënte manier kan klaarspelen. Het gebrek aan uitleg en de opgeschroefde moeilijkheidsgraad vergeleken met de hedendaagse games, zal enkele mensen afschrikken. Het is echter die voldoening die de game net leuk en verslavend maken. Jammer genoeg is het prijskaartje voor het zevental uurtjes van de campaign nogal hoog.

6,5

Metal Wolf Chaos XD voelt erg verouderd aan op vrijwel ieder vlak, maar slaagt er toch in om fun te zijn dankzij een groot arsenaal aan explosieve wapens en een goede portie uitdaging. From Software's oude game kent nog steeds veel charme, maar je zal heel wat aspecten door de vingers moeten zien om hier tevreden mee weg te komen.
  • Uitgebreid arsenaal aan explosieve wapens
  • Goede portie uitdaging
  • Graphics en besturing voelen erg verouderd aan